23948sdkhjf

Dansk design må ikke gemmes væk på en øde ø

| Af René Foli, VIA Design & Business | Tip redaktionen om en historie

Wood Supply bringer en branchekommentar.

René Foli er Uddannelses- og Forskningschef på læreanstalten VIA Design og Business i Herning.

En hektisk modeuge satte igen ild i snakken om, at nu må Danmark da rykke. At vi som designnation skal forske endnu mere og skabe større og stærkere miljøer. Et stort designuniversitet presser sig endda på, mener nogen.

Jeg er uenig.

For modellerne på podiet viser blot dele af, hvorfor vi danskere er så dygtige til design. Ja. Designerne har leveret varen, for de er vanvittig dygtige; jeg er stor fan! Men der er mange andre fagligheder, som også bør stå på rulleteksterne efter et veloverstået show: Indkøberen, som har købt taktisk rigtigt hjem. Sælgeren, der forstår at formidle brandets dna. Retaileren, som bygger butikken strategisk rigtigt op. Og jeg kunne blive ved, for dansk design er en holdsport, hvor alle på banen leverer det ypperste for at opnå point.

Når jeg i messegangene hører ’design’, ’design’, ’design’, sidder der en abe på min skulder, som hvisker ’pas nu på, at der ikke går æstetisk indavl i det’ i mit øre. For hvis vi rendyrker design på bekostning af de mange andre fagligheder, som er en del af succesen, så er jeg alvorligt bekymret for, at vi fejler.

Nej – design er ikke svaret på alt.

Læs også: Bæredygtighed skal ikke være en krigsplads

Design akademiseres i disse år. Ph.d.´er udklækkes og videncentre spiller forskning, ekspertise og ny viden på banen. Jeg er selv en del af en uddannelsesinstitution, som derigennem opnår bedre resultater til gavn for både studerende og de virksomheder, de senere skal ud i. Det er rigtig godt – og det er, som det skal være.

Men jeg tror, at vi skal passe på med at tro, at design er svaret på alt. Magien opstår først rigtigt i samspil med andre fagligheder. Design skal formidle – men også formidles. Design skal sælge – men også sælges. Og det er som regel vidt forskellige mennesketyper, der behersker de forskellige discipliner. Uddannelsesverdenen må ikke grave grøfter imellem fagligheder ved at isolere sig, fx på et designuniversitet. I stedet skal vi bygge broer, så sælgeren forstår designerens tanker bag produktet og designeren imødekommer sælgerens afhængighed af salgbarhed.

Hvis de ikke forstår hinanden, slår det gnister. Efter mange år på en brancheskole, og som en del af professionshøjskolemiljøerne, ved jeg, at de gnister er unødvendige. For det er gensidig forståelse for hinandens fagområder, der skal bære dansk design videre.

Uddannelse skal ske i øjenhøjde med virksomheder.

Læs også: Hvad har Bjerringbro nu gang i?

I den forløbne modeuge har jeg haft fornøjelsen af at tale med et væld af virksomheder. Jeg bliver glad indeni, når de fortæller, hvor meget f.eks. beklædningshåndværkere eller modelkonstruktører betyder for dem, fordi de bidrager med en stærk faglighed og et konstruktivt mind set. Jeg kan høre, at studerende, som uddannes tæt på virksomhederne og deres behov, får en faglig dannelse, der gør en reel og mærkbar forskel i branchens hverdag.

Virksomheder skal naturligvis kunne forvente af samfundet – og dermed uddannelsesinstitutionerne – at vi tilfører ny viden. Og vi skal bestemt ikke bare nikke og give, hvad der bliver bedt om. Vi skal tiltrække internationale forskere og skabe stærke miljøer, som udfordrer, giver modspil og går i dialog, når virksomheden søger os for viden, inspiration og udvikling.

Derfor må vi tænke uddannelsesholistisk og anerkende, at produktions- og businesskompetencer nødvendigvis skal være integreret i designuddannelserne, så de studerende dannes i samspil med hinanden. Det er et selvmål at isolere designfagligheden.

Min pointe er ikke et opgør med designfaglighed. Men dansk designs succes har brug for, at udviklingen sker i øjenhøjde med virksomhederne og at vi sikrer dem et ’både-og’. Kun på den måde kan vi som designnation blive ved med at score mål.

Hold dig opdateret med Wood Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Ejer efter lagerbrand: - 99 procent er totalskadet, men jeg tror ikke, mine sofaborde er futtet af

Mini-Silvan skal opfylde lejlighedsejernes behov

Dansk firma vil producere plaststole i Polen - men ikke på grund af billig produktion

Ny tendens på Köln-messen: Gæsterne skal træde ind i et univers af oplevelser

Se billederne af de danske stande på IMM-messen, der summer af årets helt store tema.

Dyne-Larsen overvejer køb af lokale Silkeborg IF

Fynsk møbellager ødelagt i brand

Nyhedsbrev

Egetæpper afventer svar fra fondsbørsen

DLH nedjusterer forventninger: Den reelle forretning er upåvirket

Navnenyt: Vinduesproducent får ny salgskoordinator

Frontproducent investerer som de første i kantlimer med særligt limmodul

Genbrugstræ skal have nyt liv: Tidligere Tivoli-chef sælger sit livsværk

Frøslev Træ styrker projektmarkedet: Ansætter kræfter med 30 års erfaring

Møbelfirma vælger Stockholm fra: - Köln-messen passer bedre til os

Nordfynsk møbelfirma åbner i Norge

Cane-line på skæbnesvanger Brexit-dag: Usikkerheden har aldrig været større

At-Bo på udkig efter investorer - og de er på vej

Ejer af konkursramte At-Bo: - Jeg kan simpelthen ikke forestille mig, at det skal stoppe her

Der er optimisme at spore hos Henrik Lykke Appelquist trods konkurs

Egetæpper ruller ud af fondsbørsen

Satsning kostede dyrt: Reolproducent er gået konkurs

Stole-producent satser på flere borde

Lars Larsen gør det selv: Indretter golfcenter med egne møbler

40 kilometer træbeklædning: Ikonisk badehotel er snart klar

Storbrand hos GH Wood: Tagdækker-firma efterforskes

Direktør om vokseværk i Stark: - Jeg er meget imponeret

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Revisor såede tvivl om fremtiden længe før palle-konkurs

Jysk-butik omdannes til kæmpe køkkenforretning

Før palle-konkurs: Medarbejdere gik glip af løn og feriepenge

Dansk møbelpolstrer på udkig efter international opmærksomhed

Jysk skaber 200 nye jobs i Irland

Gulvproducent investerer i loftet for at holde på medarbejderne

Nyt fra bestyrelser og direktioner

4000 fastelavnstønder i klemme i legetøjskonkurs

Grønt lys: Bygma opkøber konkurrenten

Efter blid opstart: Ny direktør indtager nu topposten hos Timberman

Esbjerg-grund kostede Ikea knap 60 millioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Endnu et jubilæum er blevet fejret!

Grebsfri griber om sig...

Skyd dit nytår i gang med en lidt skævere ansøgning

Terasakis TEMBREAK 2 fra Ara-El

Södras Svanemærkede træfacader er fremtiden for miljø og byggeri

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

VINTER tilbud på glasløfter og gipsvogn

Idealcombi deltager i pilotprojekt om trainee-jobs for studenter

Concreo® – italienske betonlignende paneler til møbelbeklædning og – fremstilling.

scanOtech, leverandør af SAMES KREMLIN sprøjteudstyr med innovative løsninger til din overflade

Ion luftkniv fra EXAIR fjerner statisk elektricitet

SOLGT!

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

Mangler du et godt tilbud?

Ta’ med CP på tur til Carlsberg Byen

VINTER tilbud på vakuumløfter og gipsvogn

You will never WORK alone! Automations-dage hos SCM GROUP

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

30% på slet og skrupfræsere

Graco Merkur spraypack til maling fås hos G.A. Hansen

Reparation af B-akse Spindel

Terasakis TEMBREAK 2 fra Ara-El

Gratis IFC-guide til Revit og ARCHICAD

Få indblik i hvordan din virksomhed kan arbejde med GOTS (Global Organic Te...

Conclad – Pret-a-Porter, italienske betonlignende paneler til vægbeklædning

Send til en kollega

0.176