Dansk design må ikke gemmes væk på en øde ø

| Af René Foli, VIA Design & Business | Tip redaktionen om en historie

Wood Supply bringer en branchekommentar.

René Foli er Uddannelses- og Forskningschef på læreanstalten VIA Design og Business i Herning.

En hektisk modeuge satte igen ild i snakken om, at nu må Danmark da rykke. At vi som designnation skal forske endnu mere og skabe større og stærkere miljøer. Et stort designuniversitet presser sig endda på, mener nogen.

Læs også: Én ting gør 3 Days of Design til noget helt specielt i år

Jeg er uenig.

For modellerne på podiet viser blot dele af, hvorfor vi danskere er så dygtige til design. Ja. Designerne har leveret varen, for de er vanvittig dygtige; jeg er stor fan! Men der er mange andre fagligheder, som også bør stå på rulleteksterne efter et veloverstået show: Indkøberen, som har købt taktisk rigtigt hjem. Sælgeren, der forstår at formidle brandets dna. Retaileren, som bygger butikken strategisk rigtigt op. Og jeg kunne blive ved, for dansk design er en holdsport, hvor alle på banen leverer det ypperste for at opnå point.

Når jeg i messegangene hører ’design’, ’design’, ’design’, sidder der en abe på min skulder, som hvisker ’pas nu på, at der ikke går æstetisk indavl i det’ i mit øre. For hvis vi rendyrker design på bekostning af de mange andre fagligheder, som er en del af succesen, så er jeg alvorligt bekymret for, at vi fejler.

Nej – design er ikke svaret på alt.

Læs også: Bæredygtighed skal ikke være en krigsplads

Design akademiseres i disse år. Ph.d.´er udklækkes og videncentre spiller forskning, ekspertise og ny viden på banen. Jeg er selv en del af en uddannelsesinstitution, som derigennem opnår bedre resultater til gavn for både studerende og de virksomheder, de senere skal ud i. Det er rigtig godt – og det er, som det skal være.

Men jeg tror, at vi skal passe på med at tro, at design er svaret på alt. Magien opstår først rigtigt i samspil med andre fagligheder. Design skal formidle – men også formidles. Design skal sælge – men også sælges. Og det er som regel vidt forskellige mennesketyper, der behersker de forskellige discipliner. Uddannelsesverdenen må ikke grave grøfter imellem fagligheder ved at isolere sig, fx på et designuniversitet. I stedet skal vi bygge broer, så sælgeren forstår designerens tanker bag produktet og designeren imødekommer sælgerens afhængighed af salgbarhed.

Hvis de ikke forstår hinanden, slår det gnister. Efter mange år på en brancheskole, og som en del af professionshøjskolemiljøerne, ved jeg, at de gnister er unødvendige. For det er gensidig forståelse for hinandens fagområder, der skal bære dansk design videre.

Uddannelse skal ske i øjenhøjde med virksomheder.

Læs også: En hel drøm er frelst sammen med Tvilum

I den forløbne modeuge har jeg haft fornøjelsen af at tale med et væld af virksomheder. Jeg bliver glad indeni, når de fortæller, hvor meget f.eks. beklædningshåndværkere eller modelkonstruktører betyder for dem, fordi de bidrager med en stærk faglighed og et konstruktivt mind set. Jeg kan høre, at studerende, som uddannes tæt på virksomhederne og deres behov, får en faglig dannelse, der gør en reel og mærkbar forskel i branchens hverdag.

Virksomheder skal naturligvis kunne forvente af samfundet – og dermed uddannelsesinstitutionerne – at vi tilfører ny viden. Og vi skal bestemt ikke bare nikke og give, hvad der bliver bedt om. Vi skal tiltrække internationale forskere og skabe stærke miljøer, som udfordrer, giver modspil og går i dialog, når virksomheden søger os for viden, inspiration og udvikling.

Derfor må vi tænke uddannelsesholistisk og anerkende, at produktions- og businesskompetencer nødvendigvis skal være integreret i designuddannelserne, så de studerende dannes i samspil med hinanden. Det er et selvmål at isolere designfagligheden.

Min pointe er ikke et opgør med designfaglighed. Men dansk designs succes har brug for, at udviklingen sker i øjenhøjde med virksomhederne og at vi sikrer dem et ’både-og’. Kun på den måde kan vi som designnation blive ved med at score mål.



Hold dig opdateret med Wood Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Sten fejet af vejen for Jem & Fix

Nye ejere er ikke tilfredse med væksten

Fremgang og overskud er ikke nok for Boconcepts nye lederteam

Nordjysk designhus udvider indendørs

Tidligere Velux-chef vil på anklagebænken eller frifindes

Branchetal
Møbeleksporten vokser – forbruget stiger i Asien og Stillehavsområdet

Nyhedsbrev

Efter opkøb: Hay-par forlader designfirma

&Tradition bliver to markante bestyrelsesmedlemmer fattigere

Dansk ventilation valgt til norsk prestigeprojekt

Danske WindowMaster skal levere energirigtig indeklimaløsning til pragtbygning i Nydalen

Lønningerne tager et markant hop opad

Nye tal viser de højeste lønstigning i 8 år

Køkkenproducent har tryk på salget

TCM, der står for Svane Køkkener og Tvis Køkkener, opjusterer sine forventninger efter stærkt kvartal.

Dansk designkæde ændrer produkt- og forretningsudvikling

Satser stort på bæredygtighed

God start for DLHs nye begyndelse

Actona sikrer forsyningskæden med ny transportaftale

BIG tegner nyt domicil til HB Trapper

De mellemstore firmaer sætter mål – men mangler strategien

Ledelserne ved hvor de virksomheden skal hen, men de har ingen plan for, hvordan det skal ske.

90 ansatte skal hjælpe Bygmas kunder med bæredygtighed

Møbelgrossist bruger energi på en grønnere fremtid

FSC certificering og Svanemærkning ventes snart at give bonus for International Furniture

Vestjysk møbelgrossist konkurs

Fortsætter driften under konkursen med henblik på at gennemføre en samlet overdragelse af aktiviteterne

Over al forventning for Hanstholms nyeste butik

JKE åbner nyt erhvervscenter

60 år efter: Arne Jacobsens designhotel på tour

Tørken giver flottere juletræer i år

Jem & Fix skyder talentsatsning i gang

Udvikling: Nye millioner på vej til vækstpiloter

Tilskud til højtuddannet kan styrke SMV’ernes produktivitet og innovation i landdistrikterne

TMI: De gode intentioner forsvinder i mærkningsjunglen

- Det er jo ikke containersalg, vi beskæftiger os med

Nyt fra bestyrelser og direktioner uge 32

Fynske stole får mindre plads i Holbæk

Ikea satser igen på Indien - uden svinekød i kødbollerne

Ny kasket til Lars Larsen

Kaospilot tager roret for Starks vækststrategi

Små virksomheder: Skatteloven er for indviklet

Ejer af limtræsfabrik sprang ud som rejsearrangør

Træpilleproducent leverer overskud i turbulent år

FDB Møbler indtager Magasin

Underskud i nye ejeres første regnskab

Dyne-Larsen går efter hotellerne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Renoveringsbundstykker fra NIC Denmark

SYLVAC lagersalg

Spar penge: GRACO MERKUR lak pumper

Lejer til robotapplikationer fra Nomo

Kraner og vakuumløftere fra JLM

DLH opfører nyt domicil på 18.000 kvm i Horsens

Kreative og innovative løsninger

Kursus i værktøjsmodulet APQP

HOMAG Treff for 25. gang

David er udlært elektriker hos EL:CON i Viborg

Tre møbelfirmaer sammen om showroom

Kvalitet optimering med state-of-the-art vakuumkøling

Nyhedsbrev fra SINDBY

Bojsen Biler Holstebro

Stor transportør

BIM-seminar i København og Aarhus

SnoerGlas gør plads til flere glarmestre

Nye induktive sensorer i ICB-serien med integreret IO-link kommunikation – udviklet i Danmark

Nomo - En del til den rigtige løsning! - Alt i lejer

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

Automa er Specialister -

Ny generation af formatsave i Danmark

AIRMIX® sprøjtemale dyse - Xtra Fin Finish - nyskabende og unik viden siden...

Kundespecifikke produkter

Intern Auditor Miljø

Send til en kollega

0.205