23948sdkhjf

Dansk design må ikke gemmes væk på en øde ø

| Af René Foli, VIA Design & Business | Tip redaktionen om en historie

Wood Supply bringer en branchekommentar.

René Foli er Uddannelses- og Forskningschef på læreanstalten VIA Design og Business i Herning.

En hektisk modeuge satte igen ild i snakken om, at nu må Danmark da rykke. At vi som designnation skal forske endnu mere og skabe større og stærkere miljøer. Et stort designuniversitet presser sig endda på, mener nogen.

Jeg er uenig.

For modellerne på podiet viser blot dele af, hvorfor vi danskere er så dygtige til design. Ja. Designerne har leveret varen, for de er vanvittig dygtige; jeg er stor fan! Men der er mange andre fagligheder, som også bør stå på rulleteksterne efter et veloverstået show: Indkøberen, som har købt taktisk rigtigt hjem. Sælgeren, der forstår at formidle brandets dna. Retaileren, som bygger butikken strategisk rigtigt op. Og jeg kunne blive ved, for dansk design er en holdsport, hvor alle på banen leverer det ypperste for at opnå point.

Når jeg i messegangene hører ’design’, ’design’, ’design’, sidder der en abe på min skulder, som hvisker ’pas nu på, at der ikke går æstetisk indavl i det’ i mit øre. For hvis vi rendyrker design på bekostning af de mange andre fagligheder, som er en del af succesen, så er jeg alvorligt bekymret for, at vi fejler.

Nej – design er ikke svaret på alt.

Læs også: Bæredygtighed skal ikke være en krigsplads

Design akademiseres i disse år. Ph.d.´er udklækkes og videncentre spiller forskning, ekspertise og ny viden på banen. Jeg er selv en del af en uddannelsesinstitution, som derigennem opnår bedre resultater til gavn for både studerende og de virksomheder, de senere skal ud i. Det er rigtig godt – og det er, som det skal være.

Men jeg tror, at vi skal passe på med at tro, at design er svaret på alt. Magien opstår først rigtigt i samspil med andre fagligheder. Design skal formidle – men også formidles. Design skal sælge – men også sælges. Og det er som regel vidt forskellige mennesketyper, der behersker de forskellige discipliner. Uddannelsesverdenen må ikke grave grøfter imellem fagligheder ved at isolere sig, fx på et designuniversitet. I stedet skal vi bygge broer, så sælgeren forstår designerens tanker bag produktet og designeren imødekommer sælgerens afhængighed af salgbarhed.

Hvis de ikke forstår hinanden, slår det gnister. Efter mange år på en brancheskole, og som en del af professionshøjskolemiljøerne, ved jeg, at de gnister er unødvendige. For det er gensidig forståelse for hinandens fagområder, der skal bære dansk design videre.

Uddannelse skal ske i øjenhøjde med virksomheder.

Læs også: Hvad har Bjerringbro nu gang i?

I den forløbne modeuge har jeg haft fornøjelsen af at tale med et væld af virksomheder. Jeg bliver glad indeni, når de fortæller, hvor meget f.eks. beklædningshåndværkere eller modelkonstruktører betyder for dem, fordi de bidrager med en stærk faglighed og et konstruktivt mind set. Jeg kan høre, at studerende, som uddannes tæt på virksomhederne og deres behov, får en faglig dannelse, der gør en reel og mærkbar forskel i branchens hverdag.

Virksomheder skal naturligvis kunne forvente af samfundet – og dermed uddannelsesinstitutionerne – at vi tilfører ny viden. Og vi skal bestemt ikke bare nikke og give, hvad der bliver bedt om. Vi skal tiltrække internationale forskere og skabe stærke miljøer, som udfordrer, giver modspil og går i dialog, når virksomheden søger os for viden, inspiration og udvikling.

Derfor må vi tænke uddannelsesholistisk og anerkende, at produktions- og businesskompetencer nødvendigvis skal være integreret i designuddannelserne, så de studerende dannes i samspil med hinanden. Det er et selvmål at isolere designfagligheden.

Min pointe er ikke et opgør med designfaglighed. Men dansk designs succes har brug for, at udviklingen sker i øjenhøjde med virksomhederne og at vi sikrer dem et ’både-og’. Kun på den måde kan vi som designnation blive ved med at score mål.

Hold dig opdateret med Wood Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Bauhaus har planer om yderligere syv byggevarehuse

Underleverandør: Her vokser vi 25 procent

Nyt fra bestyrelser og direktioner

90.000 virksomheder risikerer tvangsopløsning

For 200 mio. Ikea-møbler

Kronede dage for producent af legeudstyr

Nyhedsbrev

Jysk går ind på marked nummer 52

Internt dokument afslører Ikeas omstruktureringer

Ejer vil sælge ikonisk reolvirksomhed

Topledere ser sorte skyer i horisonten

Se tallene: Fejrer 90 år med rekordoverskud

Wegner-klassiker blev årets storsælger hos Carl Hansen & Søn

Stolen er produceret uafbrudt siden 1950.

Succes udenfor sæson: Vinduesfabrik skal bruge en snes nye folk

10-4 til omsætningen i byggekæde

Troldtekt sætter tidligere Velfac- og Dovista-topchef for bordenden

16 møbelvirksomheder under samme pop-up hat

Sofakompagniet går efter milliarden

Flagene til tops for Jem & Fix nummer 121

3 Days of Design: Mere end 150 udstillere er med

Efter milliardopkøb: Stark-boss har mod på mere

Arne Jacobsen på auktion: Næsten-unikum under hammeren

1

Små træhuse til én million skal redde lidt af verden

Vinduesproducent ansætter 30 nye medarbejdere

Milliardopkøb: Stark Group køber sig til dobbelt størrelse

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Direktør i otte år: Nu fylder han 30

Industriansatte går senere på pension

Vinduernes iPhone kåret som dansk designikon

Brandskadet byggemarked sætter dato på genåbning

Kopivarer: Meget mere bliver taget i tolden

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Mere træ i byggeriet - millionaftale giver et løft

Nettoline genåbner efter brand

Nyt om navne: Ny branchechef hos Dansk Byggeindustri

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nyt om navne: Ny leder til KPK Døre og Vinduer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ses vi på Ligna i denne uge?

Thybotech ApS har været på kursus ved DICKOW Pumpen i Waldkraiburg ved München i sidste uge.

Hvorfor skal man bruge en luftdyse, når man blæser med trykluft?

Terasakis TEMBREAK 2 fra Ara-El

Dansk male succes i Norge

RIA sofaserie

HOMAG introducerer TEQtours på Ligna 2019

Jyllandsposten i Aarhus

Overflader i fokus på LIGNA 2019

Metsä Pavillonen i Kerto® LVL i Tokyo i 2020.

EICO overtager distributionsansvaret for Vestfrost Vinkøleskabe i Norden

scanOtech, leverandør af SAMES KREMLIN sprøjteudstyr med innovative løsninger til din overflade

Manicus Teknik din leverandør af hydraulik komponenter fra KTR

ADVARSEL: Har du højdeskræk, skal du IKKE se denne video!

BIM og dets anvendelse i Danmark 2019

MIDAS metal – ægte metaloverflader

Teknos på LIGNA 2019: Funktionelle overfladebehandlingsløsninger til træ

Erhvervslivet er ikke blot nyttige skaffedyr

Sames Kremlin på LIGNA 2019

Mikkel fra Södra Energy prioriterer brændselshandlernes økonomi højest, når han planlægger transport

Når lys kan lidt mere.

Rilesa Motus cnc

Terasakis TEMBREAK 2 fra Ara-El

Vilde tilbud på vores onlinemesse!

Idealcombi modtager Årets Efteruddannelsespris

Send til en kollega

0.161