23948sdkhjf

Vil stoppe blødning: Møbelkæden skal dø nu for at kunne overleve

Den nye kædedirektør trådte til i år og har nu fået medlemmernes opbakning til sin revolution.

Møbelkæden "Møbelkæden", der består af 38 butikker skal kort inde i 2018 have nyt navn, nyt logo og helt ny kædestrategi.

Det er vedtaget med overbevisende flertal på en nylig afholdt generalforsamling, og det glæder Lene Witt Johansen, som tidligere på året trådte til og kom fra en stilling i Garant Møbels kædeselskab.

- Da jeg kom til, undersøgte vi kædens kendskabsgrad, og den var meget lav, selv om der var investeret dyrt i tv-reklamer. Når butikkerne ikke bruger navnet Møbelkæden, når det ikke står på bilen, på tøjet og på butiksfacaden, så ved kunderne ikke, at butikken tilhører en kæde.

Yngre og ustøvet

Derfor har hun samlet opbakning til en offensiv synlighedsstrategi, som kæden nu investerer massivt i for medlemmernes penge. Navnet bliver helt nyt, og det skal synliggøres.

Hun kan endnu ikke afsløre indholdet.

- Men navnet skal signalere noget tryghed, noget med service. At kunderne tænker, at der er "noget for mig". At det er butikker med lokal forankring. Det bliver mere aldersneutralt og mindre støvet.

Læs også: Gammel Garant-butik hopper over i ny kæde

Identitetskonceptet er udviklet i samarbejde med reklamebureauet Shark & Co. og skal virke fremtidssikrende for kæden.

 - Hvis en ung møbelhandler spørger en rådgiver om, hvor han skal søge hen, så vil svaret lyde, at han skal melde sig ind i Møblér-kæden! For de har styr på tingene, samarbejdet er formaliseret, så er det vi også nødt til at være.

Med en aldersneutral profil vil hun fremme de vanskelige generationsskifter, som mange butikker i kæden står over for. Flere butikker i kæden er allerede lukket, fordi et generationsskifte ikke kunne gennemføres.

Vil stoppe blødningen

Derfor skal strategien ifølge Lene Witt Johansen ”sætte proppen i”. Kæden skal stoppe med at bløde butikker. Godt 10 er forsvundet fra landkortet på 5 år.

- Der er for nylig sket et generationsskifte i Bogense, og vi er glade for, at vi i højere grad kan favne en som ham, når vi får en moderne og mere opdateret profil. Så det er også en øvelse for at sikre fremtidens generationsskifter.

Læs også: Gik i protest: Sjællandske bolighuse smutter til konkurrenten

Der vil dog stadig være forskel på en kæde som Møblér og en kæde som den nye udgave af Møbelkæden. Møblér vil stadig være den strammeste af de to. I Møbelkæden skal der fortsat være frihed til at være købmand. Møbelkædens profil vil fortsat være en kæde af dybt lokalforankrede forretninger. Og i Møbelkæden vil der fortsat være decentral fakturering, hvor medlemmerne hver især kan trække på kædens rabatordninger hos leverandører.

- Og frihed til at vælge, om man vil have et billigere sortiment eller dyrere design ved siden af kædesortimentet.

Mere attraktiv for leverandører

Wood Supply træffer kædedirektør Lene Witt Johansen på Møbelmessen i Skandinavien, og den messe bruger kæden især til at holde øje med modeller, som kæden måske kunne få eneret på.

- Med en styrket, fælles organisation står vi stærkere over for leverandører. Vi kan i højere grad sige, at hvis de handler med os, så vil det også blive stærkere markedsført.

Ved at få eneret på polstermøbler på modelniveau kan Møbelkæden tilpasse produktet til de enkelte butikker, fortæller hun.

Læs også: Møbelkæden sætter nu navn og dato på sin nye identitet

- Det kunne være, at sofaen sælges bedst med læder i København og bedst med stof i Jylland.

De dyre og ubrugelige tv-reklamer er lagt på is. Men Lene Witt Johansen vil ikke afvise, at kæden går på tv igen. Men det vil først ske en dag, hvor kæden fremstår som en kæde og med fuld synlighed i alle butikker. Dén dag vil det give mening igen.

- Men vi ser stadig salgsavisen i postkasser som et vigtigt reklamemedie, for vi er en udpræget kæde af landbutikker.

Mere om: Møbelkæden
Hold dig opdateret med Wood Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nordjysk savværk rider stadig på turnaround-bølgen

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Aubo kårer årets køkkenkonsulent

Nordjysk bambus-leverance til landets nye pandahus

Ny direktør hos Stark i Lemvig

Ny mand i spidsen for Concept Living

Nyhedsbrev

Kunder evakueret i Ikea

Vinduesproducent investerer i ny produktionslinje

Gabriel gennemfører mexicansk opkøb

Maskinproducent sprænger rammerne

Sorte tal fra Designa: Vi er ikke i mål endnu

Debat: Er træ det nye sort?

Rekord: Husbygger sprænger rammerne

Forventer ikke en gentagelse af et ” ekstraordinært godt” regnskabsår

Fynske havemøbler sætter bundlinje-rekord

1

Møbelkæde har knækket koden: Overskuddet er ottedoblet på fem år

Danbo Møbler er vokset – både på bundlinjen og i antallet af butikker

Startskud med jernrør og dagens avis

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Kunderne har talt: Her er den bedste Aubo – for andet år i træk

Jysk Pressalit-direktør om tocifret millionoverskud: Vi har fået et ”fornuftigt plus”

Flæskesteg og toiletpapir: Stark fylder hullerne, når der skal nye byggematerialer til Grønland

Stark Grønland gør tingene på sin egen måde. Helt særlige vilkår stiller nemlig krav til samarbejdet med kunder og kolleger højt mod nord

Lågevirksomhed åbner produktion i Danmark

Træeventyr: Vinduesdirektør fylder 60 år og fejres i duften af savsmuld

Carl Hansen har pillet alt overflødigt væk på Milano-messe

Brexit får Kvadrat til at flytte produktion ud af Storbritannien

Lars Larsen afviser stor aktionærpost i fodboldklub

Knækket træsøjle udløste livsfarlig ulykke

Denne uge sætter rekordmange fokus på bæredygtigt træ

Køkkenkæde åbner fjerde butik på et år

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Ikea kritiserer regeringen for paradigmeskift

Gulvfirma udfordrer Christiansborg: Hvorfor må jeg ikke give aktier til medarbejdere?

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Industrien sætter fremtidsfrygt på pause

Frandsen-skaber er klar til at finde sin afløser

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Akustik-virksomhed flytter og fordobler kapaciteten

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Key Account Manager, der brænder for løsningssalg, søges til gazelle virksomhed

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Ny investering, som vi bare må dele med dig!

Peetz Ceder bliver smukkere og smukkere med årene —med minimale udgifter til vedligeholdelse

Ara-El ApS: Finder Serie 67 relæer

Standarder og lovgivning – hvordan hænger det sammen?

Intorex CNC center

Vi ses til Interzum!

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Karsten Lund - Ny Key Account Manager hos Junget

Moelven svanemærket ThermoWood til terrasse

Thermowood facader fra Södra behøver ingen vedligeholdelse -kan også leveres med Svanemærke.

Skruetvinger

Ara-El ApS præsenterer Finder Master interface modul med serie 39 interface relæer.

Multiform investerer millioner i en fejlfri enkeltstyksproduktion

Opførelsen af verdens højeste træbygning, Mjøstårnet i Norge, er en realitet

Klar til Industri 4.0: ny lamelvakuumpumpe med trykregulering

Cobotter fra TM Robot

Ny rapport: Træ er fremtidens byggemateriale

Forberedelserne til Ligna 2019 er i fuld gang

Træknopper fra HT BENDIX A/S

AIRMIX® PU3000 2-komponent blandings -og doserings maleanlæg

Ny di-soric forhandler i Danmark.

KTR ROTEX ® koblinger

Send til en kollega

0.162