23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Wood Supply

Møbelfirma vokser efter TV-løvens exit: - Vi tænker ud af boksen

Kabeltromlen skaber vækst med nye indtægtskilder. En ny lager- og produktionshal er desuden på vej

Da Jan Lehrmann trak sig ud af Kabeltromlen i 2022, stod den aarhusianske møbelproducent uden sin prominente investor fra Løvens Hule.

Han havde været en del af Kabeltromlen siden 2019, og det var lykkedes at femdoble omsætningen i perioden.

Alligevel har Kabeltromlen formået at fastholde momentum uden sin tv-kendte investor.

Virksomheden har øget omsætningen, tilføjet flere indtægtskilder og udvider nu med en ny lagerbygning. 

– Det går over al forventning. Jan hjalp os rigtig godt med at få toget på skinner. Han trak sig, fordi virksomheden kørte stabilt, og han ikke længere var så meget involveret. Siden har vi selv formået at drive udviklingen videre, og i år forventer vi en vækst på cirka 30 procent, siger stifter og direktør Palle Enggaard Søby.

Kabeltromlen laver møbler ud af traller og genbrugstræ fra bygge- og industribranchen. Salget sker primært gennem webshoppen og dens butik i Aarhus-forstaden Hasselager.

Kabeltromlen ApS
Regnskabsår 2024 2023 2022
Valuta mio. DKK mio. DKK mio. DKK
Bruttofortjeneste 2,8 2,2 2,5
Resultat før skat 0,4 0,3 0,3
Årets resultat 0,3 0,2 0,2
Egenkapital 2,2 2,5 2,8
Antal ansatte 6 5 4
Kilde: CVR

Tiltrækker folk hele året

Ifølge direktøren er væksten drevet af, at virksomheden hele tiden udvider forretningen med nye produkter og aktiviteter.

Ud over møbelproduktionen har Kabeltromlen i dag omkring 700 kvm butik med både interiør, blomster og orangerier, som tiltrækker kunder, der vil se materialerne inden et eventuelt køb. 

– Det er vigtigt for os ikke at sidde på hænderne i lavsæsonen. Vi prøver hele tiden at tænke ud af boksen og udnytte de perioder, hvor møbelsalget ikke fylder mest. Julemarked, blomstersalg og udlejning giver os en ekstra indtægt og holder gang i butikken året rundt, siger Palle Enggaard Søby.

For Palle Enggaard Søby handler det om at skabe en oplevelse, så folk kommer igen oftere end hvert tiende år for at købe et spisebord.

Mens mange møbelvirksomheder har kæmpet med faldende salg, har Kabeltromlen bevidst søgt nye indtægtskilder.

Genbrugsmaterialer fylder 

Eventudlejningen startede for to år siden og bygger på en simpel idé: Når møblerne alligevel står klar i værkstedet, kan de lige så godt lejes ud til arrangementer. Trods begrænset markedsføring er udlejningerne og omsætningen vokset støt.

– I august havde vi omkring 10 udlejninger, og det er rigtig fint for os. Forretningsdelen kan flettes ind i vores hverdag og give lidt ekstra omsætning, siger Palle Enggaard Søby.

For at kunne følge med efterspørgslen er Kabeltromlen nu i gang med at udvide kapaciteten. 

Virksomheden bygger en ny hal ved siden af de eksisterende lokaler i Hasselager, hvor både produktion og lager allerede fylder godt op. Ifølge Palle Enggaard Søby er pladsen blevet en flaskehals, særligt om foråret og sommeren, som er højsæsonen.

– Vi mangler simpelthen plads. Vores materialer, som består af genbrugstræ, kabeltromler og alt sådan noget, fylder meget. Træet skal også blive tørt og klar til at blive arbejdet med. Det er derfor vigtigt med mere plads.

Tid er en dyrebar ressource

Kabeltromlen beskæftiger i dag seks medarbejdere. Produktionen bygger fortsat på genbrugstræ og bæredygtige materialer, hvor kabeltromler, traller og andet resttræ fra industrien får nyt liv som møbler med synlig patina. Salget sker primært gennem webshoppen og butikken.

Selv om Kabeltromlen også er glade for at have forhandlere – som fx XL-Byg og butikkerne under Salling Group, er det ikke dér, virksomheden henter de største resultater. Kabeltromlen satser primært på salget gennem egne kanaler samt salg til erhverv, butikker, kommuner og indretningsløsninger.

– Det er fint, at vi sælger vores produkter andre steder, men det kræver tid, og vi har ikke meget tid. Vi skal værne om vores direkte salg og hele tiden forsøge at optimere os dér.

Palle Enggaard Søby ser fremtiden med optimisme, men også med blik for balancen. Han kigger forsigtigt mod udlandet og på at udvide sortimentet på nettet, så kunderne får mere inspiration.

– Jeg vil altid gerne have, at virksomheden vokser, men det skal ske i et tempo, hvor vi kan følge med.

Se nøgletal for: {{ company.name }}
BREAKING
{{ article.headline }}
0.046