23948sdkhjf

Multiform kan vise en vej - også for konkurrenterne

Wood Supply kommenterer
Med Multiform som i denne uge annoncerede både en oprustning i investeringen og et fremstød på det internationale detailmarked, sluttede køkkenåret med en ny succesfortælling.

Køkkenbranchen har vind i sejlene - efter omstændighederne blev det et forrygende 2016 - og branchens forklaring er, at forbrugerne igen er villige til at bruge penge på køkkener.

De piber ikke længere og spiser ikke længere endeskiver og slikker ikke længere låg - for nu at låne lidt fra en vittig Kvik Køkkener-reklame fra 2009 med skuespiller Søren Malling i rollen som "coachen".

"Ret" blev udskiftet til "råd" i Kviks slogan. Det var de vel nødt til. Men nu føler flere igen, at de har "ret" til et fedt køkken.

At pengene sidder løsere ses blandt andet på efterspørgslen. Ikke bare på high end-segmentets efterspørgsel. HTH's elevationsskabe viser, at luksus og innovation også finder ned i det bredeste segment. Selv om køkkenbranchen er stærkt konkurrencepræget og forbrugerne er prisbevidste, skal det ikke nødvendigvis været skrabet for at være basalt.

Udviklingen har vist lutter forbedrede regnskaber i år, og det er ikke kun forbrugernes skyld. Det skyldes også producenter, der var klar til at imødekomme efterspørgslen.

For vi skulle tage og fejre det lidt mere, at vi er en køkkenbyggernation. Det er ellers ikke noget, vi går og fortæller hinanden.

Men vi er en stolt og stor køkkenbyggernation.

Selv om internationale koncerner har købt sig ind, har vi bevaret en massefremstilling af køkkener ganske intakt i Danmark, og branchen beskæftiger stadig et betydeligt stort antal medarbejdere. Ikke bare på køkkenfabrikker, men også hos underleverandører som bordpladeproducenter.

De allerfærreste af øvrige brancher i industrien kan konstatere det samme i dag, og det er en succeshistorie, der er værd at komme i hu.

Og køkkenbranchen har stadig plads til forbedringer. Rent positivt sagt.

Der ligger en spændende udfordring i at øge eksporten for et high end-segment i køkkenbranchen, som i udpræget grad arbejder nationalt eller ligefrem blot lokalt og med stolte snedkertraditioner.

Hvis møbelbranchen kan nå ud over grænserne med snedkerkvalitet, så kan køkkenbranchen måske også, men det kræver, at man begynder at tænke high end-produktion på nye måder og vover at opskalere og industrialisere det yderligere og at man breder sin markedsføring ud over sine vante cirkler.

For kan man sælge dansk design til udenlandske stuer, kan man også sælge det til udenlandske køkkenrum.

Det er omtrent det, Multiform viser vejen for med sin millioninvestering og sine udvidelsesplaner. Og i forvejen befinder nordjyske Uno Form sig under Nobias paraply, så vi har en spydspids.

Men vi har massevis af mindre uafhængige køkkenproducenter, der laver meget høj kvalitet og som har potentiale til at få større kendskab, end de har i dag, og når hjemmemarkedet er godt mættet med køkkenproducenter - store som små - dyre som prisbevidste - så er det primært uden for Danmark, at vækstpotentialet findes.

Det kræver investeringer, måske nye måder at organisere sig på. Nye måder at arbejde med logistik. Måske skal producenter slå sig sammen om at blive større. Og samtidig er udfordringen at bevare originaliteten, de gode fortællinger og autenticiteten.

Gode tider kan sommetider blive endnu bedre.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078