Nye vaner gør sommerhuset til et voksende forretningsområde
Landets 220.000 sommerhuse kan blive et attraktivt marked for en stor gruppe af håndværkere. Og den chance griber nogle virksomheder.
Danskerne har ændret den måde vi bruger vores feriebolig på. Fra kun at være rammen om familiens ferie i nogle uger midt på sommeren, er huset nu et fristed, vi bruger året rundt.
Men det er de færreste huse bygget til og derfor kører varmepumpen på højtryk mens brændeovnen buldrer i stuen. Det er hverken behageligt eller godt for klimaet.
I samarbejde med Feriehusudlejernes Brancheforening har Dansk Håndværk gennemført det første af en række arrangementer, der skal hjælpe håndværkerne med det nye marked.
– Vi kan se, at flere efterspørger forbedringer, fordi de vil bruge huset på en ny måde. Hjemmearbejde har gjort den lange weekend almindelig ligesom antallet af gæster stiger i vinterferien og omkring jul. Men når vinden suser eller sneen fyger, så opdager vi, at huset ikke er helt så behageligt, som vi gerne vil have, forklarer Mads Okking, der er konsulent i Dansk Håndværk.
Du kan læse mere om mulighederne her