23948sdkhjf

Udenlandsk markedssats er vejen frem for designerbrands

Fritz Hansen er begyndt at mærke en vigende efterspørgsel på hjemmemarkedet. En strategisk satsning på nye markeder kan dog vise sig at være vejen ud af krisen for såvel den københavnske møbelproducent som andre eksklusive brands.
I går offentliggjorde B&O et stort kvartalsunderskud, og hos Fritz Hansen nikker man genkendende til, at de helt dyre designerbrands ikke længere afsættes så godt, som før finanskrisen satte ind.

Møbelproducenten kunne ellers for nylig præsentere et årsresultat på 93 mio. kroner før skat, men det resultat skal først og fremmest ses i lyset af, at man de senere år har satset stort på nye markeder i udlandet:

- De seneste år har vi haft omsætningsfremgang, fordi vi har implementeret ny strategi omkring produktlancering og nye markeder. Men som møbelproducent mærker vi i Danmark tydeligt nu, at forbrugerne holder igen, der er også lidt stilstand i salget til store organisationer. Alle er afventende lige nu, siger PR- og kommunikationschef Jan Helleskov til Børsen.

Netop satsningen på nye markeder kan vise sig at være afgørende for, om Fritz Hansen kommer helskindet gennem krisen:

- Vi har åbnet nye salgskontorer i Singapore, Dubai og Moskva, og der er nyt potentiale for os, fordi krisen ikke ser ud til at være slået igennem dér endnu. Så vi krydser fingre for nye markeder og overvåger samtidig den globale udvikling på daglig basis, forklarer Jan Helleskov.

Gode til at sprede sig
En tilsvarende opfattelse finder man hos Dansk Eksportråd. Her er der roser til de af de danske designproducenter, som har været gode til at sprede aktiviteterne på flere markeder:

- Vi kan ikke på nuværende tidspunkt spore en nedgang, især fordi designvirksomhederne har været gode til at sprede sig på flere markeder, så man nedsætter risikoen for at det hele ramler sammen, hvis et marked bremser op, siger eksportrådgiver Martine Gram Barbry.

Kilde: Børsen

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063