23948sdkhjf

Online B2B handel skaber nye muligheder for eksport til Europa

Virksomhedernes indbyrdes handel rykker i rivende hast over på nettet. B2B online handlen er i USA allerede dobbelt så stor som B2C, og nu følger Europa efter.
Flere og flere virksomheder opfatter indbyrdes online handel som en hurtig og overskuelig måde at handle på. Derfor vokser e-handlen mellem professionelle nu lige så hurtigt som de senere års eksplosion i salget til private.

”I 2017 vil amerikanske virksomheder købe halvdelen af deres varer online, og 75 pct. af alle amerikanske B2B købere siger, at det er nemmere at handle på en e-website end via en sælger. Også Europa begynder at komme godt efter det, med en forventet vækstrate på godt 25% i 2015”, forklarer Birthe Udsen, direktør i StockonDeals med henvisning til analyser fra Forrester Research og retailresearch.org.

Danske StockonDeals.com var de første til at lancere en rendyrket B2B online markedsplads i 2014 med fokus på køb og salg af overskudsproduktion.

I sommer introducerede virksomheden en udvidet løsning, der betyder at producenter, grossister og kæder kan handle med deres fulde sortiment og lancere nyheder, så de på den måde hurtigt og økonomisk kan komme ind på nye markeder i det øvrige Europa.

Dermed kommer brugerne med på udviklingen inden for B2B onlinehandel, der kommer til at gå rigtigt stærkt.

Europa på vej med
Birthe Udsen mener, at en væsentlig grund til den hastige vækst er reduktion af omkostninger for B2B virksomhederne.

Afhængig af løsningen viser erfaringerne, at der kan spares op til 50-90 pct. af salgsudgifterne ved at flytte online.

Knap halvdelen af B2B indkøberne er vokset op med internettet, og køberne forventer, at handlen foregår online. Ydermere foretrækker 93 pct. af køberne at handle online, hvis de ved hvad de skal have. Derfor er Europæiske B2B virksomheder nu for alvor er ved at få øjnene op for mulighederne ved online handel og allerede nu anvendes StockonDeals’ platform af virksomheder i 28 lande.

Øget forretning uden kanalkonflikter
Birthe Udsen forklarer, at for B2B virksomheder er det altafgørende, at der ikke skabes kanalkonflikter. De går online for at skabe forretningsmæssig succes i det hastigt voksende marked både med egne og nye kunder.

"Derfor har virksomhederne på platformen direkte adgang til et antal registrerede professionelle købere og sælgere fra kæder, producenter, indkøbsforeninger mv. i hele Europa. Produkterne kan handles til en fastlagt pris eller via bud. Og sælger kan selv sætte en minimumspris og samtidig fastlægge, hvilke markeder produktet må udbydes på, så virksomhederne undgår kanalkonflikter.

De primære fokusområder er fødevareindustrien, forbrugerelektronik, gør-set-selv produkter og industri.

Forretningen for StockonDeals udgøres at et honorar på en vis procentdel af salgsprisen, som er inkluderet i salgsprisen på, så der ikke lægges ekstra eller skjulte omkostninger på for køberne.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094