23948sdkhjf

Eksportstrategi giver resultat hos KA Interiør

Den jyske producent af skydedørsskabe fortætter den positive udvikling med vækst på top- og bundlinje.
Mere effektive arbejdsgange kombineret med en stigende eksportandel har skabt grundlaget for en særdeles positiv udvikling hos KA Interiør.

Bruttofortjenesten er på fire år øget med knap 50 procent – fra 30 mio. kr. i 2009 til 45 mio. kr. i 2013 – mens resultatet i samme periode er forbedret fra 1,8 til 7,7 mio. kr. efter skat.

- Vi er meget tilfredse med, at vi har fået vendt udviklingen siden finanskrisen. Det går planmæssigt, og vi forventer yderligere vækst i omsætningen i år. Men samtidig vil jeg sige, at det fortsat er et hårdt marked, vi opererer i, fortæller CEO Allan Meyer til Wood Supply.

Hastigt voksende eksportandel
Det er ikke mindst et øget fokus på eksport, der er årsag til den stigende omsætning. På fire år har KA Interiør løftet sin eksportandel fra 19 til 50 procent, og det har gjort virksomheden til en af de største producenter af private label skydedørsskabe i Norden.

- Vores succes på eksportmarkederne bygger grundlæggende på et meget klart billede af, hvor vi kan få succes, og en villighed til at foretage de nødvendige investeringer, når de rigtige muligheder byder sig, forklarer Allan Meyer.

Denne tilgang har sikret virksomheden en solid markedsposition som leverandør til køkkenindustrien i Norden. I Tyskland, som er det næste eksportmarked i rækken, er fokus rettet mod møbelhandlen, hvor KA Interiør er kommet ind som leverandør til Garant-kæden.

- Vi laver ikke omfattende markedsanalyser af nye markeder, men har nogle konkrete kriterier som skal være opfyldt for sikre vores konkurrencekraft i forhold til konkurrerende leverandører. Samtidig er vi meget selektive i valget af potentielle kunder, som vi ønsker at arbejde med. De skal passe til vores koncept og være indstillet på et langvarigt samarbejde. Det er der heldigvis en del som er, siger Allan Meyer.

Dansk marked i bedring
I 2014 budgetterer KA Interiør med yderligere fremgang på top- og bundlinje, og det er både eksport og hjemmemarked, der skal bidrage til at forbedre resultatet.

- Vi tror på en langsom bedring af det danske marked. Nybyggeriet, som vi har ganske godt fat i, vokser langsomt, og vi oplever en stigning af større sager til nybyggeri, primært i de større danske byer. Men også den fortsat lave rente og stigning i boligpriser ser vi som positive tegn på salget til boligrenovering, siger han.

KA Interiør beskæftiger i dag i underkanten af 80 ansatte, og trods forventninger om fortsat vækst både i år og næste år skal man ikke regne med at se nogen større udvidelse af medarbejderstaben. Virksomheden har lejet sig ind i en ejendom ved siden af de eksisterende faciliteter i Grindsted og har på den baggrund udvidet kapaciteten med cirka 30 procent. Allan Meyer vurderer, at dette, kombineret med investeringer i nyt maskineri og et bedre layout, vil gøre produktionen i stand til at håndtere yderligere stigning i aktiviteten.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078