23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Wood Supply

Møbelgigant i stort tab - indtjening falder med 200 millioner

Actona Group rammes af et markant fald i indtjeningen. Møbelproducenten sætter gang i en omfattende omstilling for at vende udviklingen

Actona Group har de seneste år været vant til at levere en solid indtjening på over 100 mio. kr., når regnskabet blev gjort op.

Men det er nye tider for møbelbranchen – og i særdeleshed for producenten, der er ejet af branchens største aktør, Lars Larsen Group. Både omsætningen og især indtjeningen tager et markant dyk for Actona Group. 

Det skriver virksomheden selv i en pressemeddelelse, hvor de henviser til endnu ikke offentliggjorte regnskabstal.

Driftsresultatet ender i 2024/25 med et tab på 56 mio. kr., hvilket står i skærende kontrast til de foregående tre år, hvor virksomheden tilsammen har tjent 540 mio. kr. på driften. 

I forrige regnskab landede indtjeningen på 140 mio. kr., og det er således et fald på 200 mio. kr. på blot et år. 

- Det har været et udfordrende år, hvor de geopolitiske forhold har været kraftigt medvirkende til at skabe et betydeligt gab mellem de skabte resultater og vores overordnede ambition, udtaler Jimmi Mortensen, adm. direktør i Actona Group, i pressemeddelelsen. 

Actona Group

  • Actona Group designer, producerer og sælger møbler til detailhandlen i mere end 90 lande
  • Virksomheden er siden 2016 ejet af Lars Larsen Group, men blev grundlagt i 1981 af Orla Dahl Jepsen
  • Actona Group har hovedsæde, showroom og distributionscenter i Tvis ved Holstebro
  • Produktionen foregår primært i Polen og Litauen, mens virksomheden har indkøbs- og samarbejdsaktiviteter i blandt andet Kina og Ukraine
  • Virksomheden står bag egne brands som Actona, Sits og Flexlux 

Omsætningen er ligeledes faldet med syv pct. til 2,5 mia. kr. for forretningsåret, der blev afsluttet i august. Actona Group når dermed ikke sin målsætning om en omsætning på 4 mia. kr. i 2025. Bundlinjen skulle samtidig lande på 500 mio. kr. 

Mere enkel virksomhed

Som led i en større strategisk omstilling har Actona Group sat gang i en større transformation, der skal bringe koncernen tilbage på sporet af lønsom vækst. 

Programmet, der forventes fuldt implementeret inden udgangen af 2027, går under navnet Transform the Core og har til formål at forenkle forretningen og udnytte synergierne mellem selskabets forskellige forretningsben.

- På trods af udfordringerne har vi fortsat stor tiltro til vores justerede forretningsmodel, der kombinerer den historiske sourcing-forretning fra Asien med tilkøbet af egen produktion af polster-produkter i Europa, udtaler Jimmi Mortensen.

Actona har i løbet af året lukket sin produktionsenhed i Kina og flyttet sit indkøbskontor, mens kapaciteten i Europa centraliseres for at styrke produktionen af kundetilpassede produkter med kortere leveringstid. Samtidig lancerer koncernen nye produktlinjer på tværs af brandsene Actona, SITS og Flexlux i det kommende forretningsår.

Fortsat udfordret marked

Derudover har virksomheden indgået et strategisk samarbejde med det københavnske designstudie Tadaima for at styrke relevansen af Flexlux og Sits på det europæiske marked.

- Vi forventer fortsat at skulle navigere i et udfordrende marked, hvor der forventeligt vil være volumenfald de kommende et til to år. Samtidigt ser vi en række muligheder i et meget fragmenteret og ikke konsolideret marked, udtaler Jimmi Mortensen.

Wood Supply forsøger at få en kommentar fra Jimmi Mortensen. 

Se nøgletal for: {{ company.name }}
BREAKING
{{ article.headline }}
0.016|