Afstikker kostede 22 millioner - nu tjener de massivt på kerneforretningen

Skomager, bliv ved din læst.
Udtrykket bruges ofte til at minde nogen om at holde sig til det, de ved noget om.
Det kan virke gammeldags, men i Skanderborg-virksomheden Ambiente ville man nok ønske, at man havde lyttet til udtrykket.
For da coronapandemien lukkede messerne og tørrede ordrebøgerne ud, kastede indretningsvirksomheden sig ud i et nyt forretningseventyr og begyndte at tage store byggeentrepriser. Resultatet blev et tab på 22,8 mio. kr. og en erkendelse af, at man havde bevæget sig for langt væk fra sin kerneforretning, som er indretning af messer, domiciler og butikker.
Nu er Ambiente tilbage ved kernen, og virksomheden formår igen at tjene penge på det, den har specialiseret sig i gennem 25 år.
– Vi er back to basics. Vi skal ikke ud og lave store entrepriser, fastslår Michael Skjødt, der er kreativ direktør og medejer.
Regnskabsår | 2024 | 2023 (sidste halvår) | 22/23 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Bruttofortjeneste | 53,1 | 25,1 | 19,2 |
Resultat før skat | 6,3 | 3,1 | -29,2 |
Årets resultat | 4,6 | 2,4 | -22,8 |
Egenkapital | 9,5 | 10,2 | 8,2 |
Antal ansatte | 64 | 67 | 80 |
Kilde: CVR |
Der var to årsager til, at Ambiente begyndte at byde ind på entrepriser i 2020.
Selvbygget kontor som reklamesøjle
Coronapandemien medførte forsamlingsforbud, som gjorde det umuligt at afholde messer.
Samtidig havde Skanderborg-virksomheden bygget sit eget domicil – et projekt, som vakte opsigt blandt både kunder og branchefolk. Byggeriet blev rost for sin æstetik, og Ambiente vandt endda en pris for det. Det satte gang i noget uventet:
– Der var rigtig mange kunder, der syntes, det var interessant. De kom ind ad døren og spurgte, om vi ikke også kunne bygge for dem. Og så tænkte vi: ”Vi har jo lige bygget for os selv – hvor svært kan det være at gøre det for andre?” fortæller Michael Skjødt.
Det blev starten på et nyt, men kortlivet kapitel i Ambientes historie.
For selv om opgaverne kom i hus, var organisationen ikke gearet til at håndtere dem – hverken i projektledelse eller økonomistyring.
– Vi havde ikke kompetencerne til at styre de store entrepriser på den måde, de skulle afvikles. Vi slog derfor et kæmpe hul i jorden (vi brugte mange penge, red.), erkender Michael Skjødt.
Ambiente
- Blev grundlagt i 2008 i Skanderborg
- Specialiseret i indretning af messestande, butikker og showrooms
- Leverede i 2024 et resultat før skat på 6,3 mio. kr.
- Har en egenkapital på ca. 9,5 mio. kr.
- Har omkring 66 ansatte
- Udførte byggeopgaver under coronaårene, men er tilbage ved kerneforretningen
Byggeri kræver stram styring
Problemet var, at entrepriseopgaver stiller helt andre krav end de opgaver, som Ambiente var vant til.
Hvor messebyggeri ofte har korte forløb og en høj grad af fleksibilitet, kræver entrepriseprojekter minutiøs styring af både økonomi, tidsplaner og underleverandører over lange perioder.
– I byggebranchen er marginerne små, og det kræver, at man har fuldstændig styr på sine beregninger, løbende opfølgning og efterkalkulationer. Det havde vi ikke. Vi manglede simpelthen det bagland, der skal til, hvis man skal kunne styre sådan nogle opgaver effektivt, forklarer Michael Skjødt.
Det kræver en anden struktur og kultur end den, Ambiente er bygget op omkring. Stigende materialepriser på fastprisprojekter og en massiv personalevækst gjorde, at Ambiente tabte penge på de store projekter.
– Der er nogle firmaer i Danmark, som er rigtig, rigtig gode til det og tjener gode penge på opgaverne, men der er også mange, der ikke gør det.
Direktøren blev fyret, og for to år siden tog Michael Skjødt selv roret.
Back to basics
Han førte indretningsvirksomheden tilbage til kerneforretningen, og det har været en stor succes.
Ambiente kom ud af 2024 med et overskud på 6,3 mio. kr. før skat - og havde desuden en fortjeneste på 2,4 mio. kr. i det sidste halvår af 2023.
Efter en målrettet oprydning i organisationen og et skifte i strategi har virksomheden ikke blot genvundet sin lønsomhed, men også udvidet forretningen til en bredere vifte af brancher. Før coronakrisen kom størstedelen af omsætningen fra livsstilsbranchen, men i dag fylder energiselskaber, medicinal- og rehab-kunder langt mere.
– Vi omsætter faktisk mere på messer end før corona, men nu er det kun 20 procent, der ligger i livsstil. Vi har bredt os ud, og det gør os mindre sårbare. Virksomheden er stærk og stabil, siger Michael Skjødt.
I dag har Ambiente taget ved lære og fundet tilbage til det, de ved noget om. Virksomheden forsøger nu at holde sig til sin egen læst – og lade de store afstikkere ligge.