Nordjysk køkkenproducent med fremgang: - Jeg tror på en simpel formel
Der er stigende produktionsomkostninger, mens forbrugerne samtidig viser en vis tilbageholdenhed.
Alligevel har JKE Design, der producerer køkkener i Nordjylland, formået at øge sin indtjening i 2024. Indtjeningen endte på 3,2 mio. kr. efter skat, og det er dermed 2 mio. kr. bedre end i 2023, hvor køkkenkæden havde et udfordrende år.
Nu er der fremgang at spore hos JKE Design.
Freddy Lauritsen er adm. direktør for køkkenproducenten med de 73 eksterne butikker i Danmark og resten af Norden. Han mener, det skyldes en kombination af tilfredse medarbejdere og kundetilfredshed i butikkerne. Det er ifølge ham en grundlæggende forudsætning for succes.
- Medarbejdere i trivsel arbejder bedre sammen i organisationen. De tænker ikke kun på deres eget arbejdsområde, men på helheden. I JKE har vi faktisk et internt ordsprog: "Min næste kollega er min næste kunde." Det betyder, at vi ser hinanden som kunder og tænker: "Det, jeg afleverer, skal være det bedste muligt." Det gælder både i produktion og administration, siger Freddy Lauridsen til Wood Supply.
Regnskabsår | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Bruttofortjeneste | 50,2 | 55,6 | 58,7 | 63,5 |
Resultat af primær drift | 3,9 | 2,7 | 6,8 | 18,3 |
Årets resultat | 3,2 | 1,2 | 4,5 | 12,9 |
Antal ansatte | 93 | 99 | 97 | 100 |
Kilde: CVR |
2 gange 94 procent
En undersøgelse viser, at 94 pct. af medarbejderne hos JKE Design synes, det er et godt sted at arbejde. Undersøgelsen er foretaget af arbejdskulturorganisationen Great Place To Work.
Det høje resultat har ifølge direktøren bidraget til en tilsvarende høj kundetilfredshed. I 2024 nåede JKE den højeste kundetilfredshed i virksomhedens levetid med over 94 pct. tilfredse kunder i Norden.
- Jeg tror på en lidt forsimplet formel: Har du medarbejdere, der trives, og kunder, der får en fantastisk oplevelse i butikkerne – så laver du også et godt resultat. Det er i hvert fald en af årsagerne til vores fremgang, siger Freddy Lauridsen.
Optimisme for 2025
Han ser samtidig positivt på fremtiden. Dels fordi han forventer et 2025, hvor især flere forbrugere igen vil investere i et nyt køkken. Forventningen er en voksende omsætning i indeværende år.
- Vi får selvfølgelig at se, hvor meget ballade der sker rundt omkring os, som kan forhindre det. Vi forsøger at gøre vores bedste og mener grundlæggende, at vi har nogle lækre produkter og fede butikker, som kunderne har lyst til at komme i, siger Freddy Lauridsen.
Han understreger desuden, at nordjyderne ikke vil lade sig for meget påvirke af ydre faktorer.
- Vi ved ikke, hvad næste uge bringer. Men vi tror på vores koncept. Jeg plejer at sige for sjov, at hvis man ikke har en markedsandel på 100, så er der stadig noget at gå efter.
Vil åbne flere butikker
Som Wood Supply tidligere har beskrevet, vil JKE Design gerne åbne flere butikker. Gerne 10 af slagsen.
JKE Design er bemærkelsesværdigt åbne omkring, hvor kæden vil have nye butikker. København, Hillerød, Køge, Næstved, Slagelse, Holstebro, Herning, Aabenraa, Randers og Silkeborg mangler en JKE-butik – ifølge kæden selv.
- Det er et signal om, at vi gerne vil være større, og det skilter vi gerne med. Men det er også for at sende et signal til potentielle forhandlere, lød det fra Freddy Lauridsen i september.
Alle køkkenkædens forhandlere er selvstændige franchisetagere. Freddy Lauridsen fortæller, at det stadig er planen at udvide antallet af butikker
- Vi oplever en stigende interesse for at blive en del af vores koncern, så vi arbejder på nye tiltag og efterfølgende uddannelser, siger han.
Både i Sverige, Norge og Danmark åbnede JKE i 2024 nye butikker. I Danmark var det i Glostrup og Esbjerg.