23948sdkhjf

Nye krav fra EU sætter spor: - Det bliver meget tydeligt, hvem der er god, og hvem der er dårlig

Nye krav fra EU vil skille bukkene fra fårene, når det kommer til bæredygtighed. To af de danske spillere, der er længst fremme, kalder på mere transparens i branchen 

Bæredygtighed skal ikke reduceres til markedsføring. 

Sådan lød diagnosen af designbranchen fra direktør Signe Byrdal Terenziani forud for "3 Days of Design" i sidste uge.  

Og i den forbindelse blev der så sat lidt ord på den til tider udfordrende balancegang mellem bæredygtighed og business hos Circular Furniture Days på festivalen.

I en talk fra Designmuseum Danmarks have var blandt andet LCA-specialisterne Målbar og designvirksomheden Takt på scenen for at uddybe deres samarbejde omkring den såkaldte PEF single score, som Målbar har udarbejdet for virksomheden i forlængelse af det nye Coorporate Sustainability Reporting-direktiv fra EU, der løbende træder i kraft frem mod 2026. 

- Vi kan lidt populært sige, at de nye EU-regler er vores bedste kunde lige nu, lød det på scenen fra Jakob Aaen, stifter og direktør hos Målbar. 

- Det er klart, at når vi nu endelig begynder at måle ens, så bliver det meget tydeligt at se, hvem der er god, og hvem der er dårlig, og det er der klart en frygt for derude. Men det er kun godt, at vi nu begynder at tale samme sprog, forklarer han til Wood Supply efter samtalen. 

Frygten for greenwashing

Ifølge Jakob Aaen har der i høj grad været et fokus på at bruge de såkaldt "gode" bæredygtighedsfortællinger kommercielt fremfor i gennemsigtighedens navn. 

- Men vi oplever - delvist grundet de nye EU-regler, at de henvendelser vi får i stigende grad kommer fra andre afdelinger end marketing, fortæller han.  

Der er dog stadig en vis berøringsangst hos mange virksomheder, der har de traditionelle forretningsbriller på, mener han. 

- Det er svært at overbevise en bestyrelse eller ledelse om, at man skal stoppe med at producere et produkt, som sælger rigtig godt, fordi det ikke længere kan forsvares at producere. På den måde er vi en meget traditionel branche, som desuden har meget lange forsyningskæder. 

Lige nu er vi stadig der, hvor der decideret er nogen, der taler om, at møbelproduktion skulle være godt for klimaet Henrik Taudorf Lorensen, direktør, Takt

Hos Henrik Taudorf Lorensen, der er stifter og direktør hos møbelproducenten Takt, som netop har slået sig stort op på bæredygtighed og ikke mindst transparens, er der da også delvist forståelse for, at flere af hans kollegaer tøver med at melde klart ud. 

- Der er helt klart en oprigtig frygt for at blive fanget i greenwashing i forhold til, hvor eksplicit man tør kommunikere. 

Han påpeger dog også, at man i design- og møbelbranchen har brug for mere selverkendelse. 

- Uanset hvor bæredygtigt du gør det, så vil det altid have et klimaaftryk at producere møbler. Lige nu er vi stadig der, hvor der decideret er nogen, der taler om, at møbelproduktion skulle være godt for klimaet, fordi træet har slugt CO2. Vi skal kommunikere, at vi har en negativ effekt, og så må forbrugerne tage et bevidst valg derfra - præcis som når du kender kalorieindholdet i din mad i supermarkedet. 

Den positive forbruger 

At det kan have sine ulemper at blande bæredygtighedsbekymringer ind i den ofte glædesbetonede beslutning at købe et nyt møbel, er dog noget forretningsmanden, Henrik Taudorf Lorensen, er meget opmærksom på at dosere rigtigt. 

- Vi prioriterer meget i vores kommunikation. For det første fordi langt de færreste mennesker interesserer sig for al den her data, ligeså meget som vi gør, griner direktøren. 

- Man vil gerne inspirere til et positivt mindset, når kunden skal beslutte sig for at købe nye, flotte og måske dyre møbler, som de håber på kan berige deres liv og omgivelser, men selvom det absolut er forståeligt, at man har fokus på det positive i salgsøjemed, så ærgrer det mig, for alt, hvad vi gør som forbrugere og mennesker i det hele taget, sætter sit aftryk, og det mangler vi stadig større transparens og accept omkring. 

Genoplev lidt af stemningen fra sidste uges 3 Days of Design her. 

Se nøgletal for:
Læs mere om: 3 Days of Design
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.468