23948sdkhjf

3 Days of Design sættes i gang: - Bæredygtighed skal ikke reduceres til et markedsføringskoncept

I dag starter tre dages designfestival i København. 

3 Days of Design har haft voldsomt vokseværk siden sin opstart for 11 år siden. Dengang var der tale om ét designevent i en lagerhal i Nordhavn, men i år er festivalen oppe på mere end 400 udstillere fordelt på 11 designdistrikter. Det betyder, at de Københavnske showrooms igen i år fyldes med tidens vigtigste designtendenser, talks og ikke mindst bobler og kanapéer i lange baner. 

- Det bliver den større festival end nogensinde før, siger den stolte initiativtager og direktør for 3 Days of Design Signe Byrdal Terenziani. 

- Og jeg fornemmer, at der knokles fra alle parters side, for at det bliver den største og bedste af slagsen indtil videre. Det vidner om en stor lyst til udvikling i virksomhederne, der ser det her som en mulighed for at fortælle deres historier. 

Bæredygtighed skal være mere end markedsføring 

Men det er ikke kun størrelsen, der tæller for de tre designdage. Ifølge Signe Byrdal Terenziani bliver det også en festival, hvor "vi skal tale mere om, hvilke løsninger design kan bidrage med for både mennesker og planeten."

Hun fremhæver blandt andet en række nye tiltag, hvor man har inviteret en række ledere og eksperter på forskellige områder, som arbejder med nye materialer, ESG og meget andet med på festivalen. Blandt andet på det nye område Common Ground, som festivalen har etableret på Refshaleøen i samarbejde med Ikea. 

Men det skal ifølge direktøren også ses i et bredere lys end det.  

- Selvfølgelig skal det handle om hvordan de konkrete produkter kan mindske deres klimaaftryk, men vi skal også tale om, hvordan vi kan tænke mennesker med i vores beslutninger og beregninger. Vi skal se design som noget mere og andet end blot æstetik, form og funktion. Det kan også gå ind og ændre på nogen af de strukturer, som vi måske ikke mærker, vi etablerer. 

Er det en tendens, du ser i designbranchen? Altså at man tager stilling til de her menneskelige aspekter?

- Ikke nok. Lige nu handler det meget om bæredygtighed i markedsføringsmæssig forstand, fordi det bliver et stadigt større krav fra forbrugerne, at man tager stilling til det, man vil præsentere for verden. Men den nye generation er ikke længere interesseret i ligegyldigheder, og det kræver noget af producenterne. Vi skal gå spadestikket dybere og sikre, at bæredygtighed eller generel ansvarlighed, ikke reduceres til markedsføringskoncepter. 

Smukke ting 

Signe Byrdal Terenziani understreger dog også, at 3 Days of Design selvfølgelig fortsat har en kommerciel vinkel, hvor udstillerne kan lancere produktnyheder og måske sikre sig skrivninger i ordrebogen hos de mange potentielle kunder. 

- Men vores mål er ikke, at der står en masse salgsfolk og promoverer, som på en messe. Vi opfordrer til, at man fortæller den personlige historie bag produkterne, og hvordan den hænger sammen med virksomhedens DNA. Personligt glæder jeg mig til at fejre alle de smukke ting, folk har lavet, slår hun dog fast. 

3 Days of Design afholdes 12.-14. juni i København. Du kan se det fulde program i festivalens app. 

Se nøgletal for:
Læs mere om: 3 Days of Design
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.484