23948sdkhjf

Vores indsigt er indlejret i designet

Møbeldesignerduoen Kasper Meldgaard og Nikolaj Duve fra firmaet Says Who har fundet den helt rette balance mellem fokus på design og forretning.
Det handler naturligvis om godt design, når Kasper Meldgaard (tv.) og Nikolaj Duve fortæller om det fælles firma, Says Who, som har hjemme i det centrale Aarhus.

Men den unge duo har også et sjældent godt blik for moderne markedsføring og virksomhedsførelse, som på rekordtid har bragt dem ind i varmen hos erfarne designhuse som Bolia og CoreOne. Udviklingen er på ingen måde tilfældig, men skyldes målrettet og benhårdt arbejde fra første dag.

- Da vi startede op for tre år siden, var vi helt grønne og have ikke nogen base at falde tilbage på. Derfor handlede det bare om at komme ud over rampen, møde nogle folk og bygge et netværk op. I dag kan vi mærke, at vi i stigende grad bliver ”the-go-to-guys”, som kunderne ringer til. Så det er gået stærkt, men vi har altså heller ikke prøvet det der med at arbejde 37 timer om ugen endnu, siger Kasper Meldgaard, som udgør den ene halvdel af Says Who med titel af produktchef og en uddannelsesbaggrund som ingeniør.

De små forskelle er vigtige
Han tager dermed hul på en af de særlige ting ved Says Who. Aarhus-firmaet sælger nemlig meget mere end bare pæne møbler, for både Kasper Meldgaard og partner Nikolaj Duve, der som industriel designer bærer titlen chefdesigner i firmaet, har fra starten lagt vægt på at gøre deres egne erfaringer med alle de markeder, de sælger til.

- Vi rejser, analyserer og undersøger de forskellige markeder meget. Hvad er der af rutiner og hvad er der af fordomme? I Tyskland kan du for eksempel ikke sælge finér, for der vil de have massivt træ. Og i London er et spisebord typisk mindre end herhjemme og kan være helt ned til Ø90, fordi huslejen i sådan en storby er så høj, at man bor på mindre plads. Og så er der Japan, hvor man skal være opmærksom på, at en stol ikke bare er en stol, for der sidder de typisk en 2-3 centimeter lavere, end vi gør her i Vesten. Der findes en masse små forskelligheder på markederne, som man ikke kan opdage fra Aarhus, forklarer Kasper Meldgaard, før Nikolaj Duve opsummerer:

- Man kan sige, at vores indsigt og rådgivning er en del af det produkt, vi sælger, og at det er lejret ind i vores design.

Nikolaj Duve understreger dog, at selv om han og partneren selv er fyldte med gode råd og idéer, så tager de også gerne ”en indkøber med 30 års erfaring” med på råd, når der skal udvikles nye design. Og med designhuse som Bolia og CoreOne på kundelisten er det indlysende, at Says Who ikke alene kan tillade sig at satse på én enkelt stil.

- Hos Bolia handler det groft sagt om at slå de andre designere, mens CoreOne principielt fungerer som en leverandør, som vi indgår i et makkerskab med, hvorefter vi skal slå de andre leverandører sammen, fortæller Kasper Meldgaard, mens Nikolaj Duve uddyber:

- Vi er grundlæggende en kreativ virksomhed, og innovation er i selve hjertet hos os. Vi skal selvfølgelig forstå både produktionsapparatet hos vores samarbejdspartnere samt deres segment af kunder, men vi skal også udfordre begge dele. Vi drives af at være nyskabende, og af at være det på de forskellige platforme, der definere vores kunder.

Hjælp til makeup-bord
Men hvor kommer idéerne til det nyskabende og innovative design fra? Nikolaj Duve tøver lidt og prøver så at besvare spørgsmålet forholdsvis enkelt:

- Vi får input alle steder fra: kunder, blogs, messer og så videre. Rejserne giver anledning til megen idéudvikling, og så læser og studerer vi fortsat meget. Al den research skaber et eller andet miks og en baggrundsviden, som gør, at der kun skal en lille og skæv idé til at trigge det, siger han, før Kasper Meldgaard bryder ind:

- Og så er der altså bare Nikolajs talent som designer. Det er en kæmpe force for os som virksomhed!

For mens Kasper Meldgaard især har sin styrke inden for strategi og ledelse af virksomheden, er det – i bogstavelig forstand – Nikolaj Duve, der tegner de overordnede designmæssige streger. I hvert tilfælde i firmaet, for på hjemmefronten deler Nikolaj Duve ansvaret for indretning med kæresten.

- Jeg har en del af vores ting derhjemme, men det er ikke sådan, at der ikke er plads til andet. Min kæreste har for eksempel et arvestykke stående, som jeg ikke er så glad for, så det har jeg diskret prøvet at dække lidt til, erkender han med et grin, før Kasper Meldgaard også kryber til korset:

- Det er min kæreste, der står for indretningen derhjemme. Noget af det, der står der, er ting, vi har tegnet. Men noget andet er møbler, hun har fundet rundt omkring.

Og faktisk bruger de to iværksættere ofte deres bedre halvdele som sparingspartnere, når nye idéer skal føres videre i livet.

- Vi viser ofte vores nye idéer for vores kærester derhjemme. Det kan være rart at trække på, når man er i tvivl, for selv om de selvfølgelig er lidt påvirkede af at kende os, så er der forholdsvis objektive og tør godt at sige fra. Desuden kan de bidrage med nogle helt andre vinkler, som vi ikke lige ser. Som for eksempel dengang, hvor vi skulle designe et makeup-bord. Der kunne de altså bidrage med noget, vi ikke selv kunne, siger Kasper Meldgaard med et grin.

Toneangiver designet geografisk
Men i Says Who er det altså Nikolaj Duve, der tegner de fremsynede linjer på designbrættet, og sådan skal det også være i fremtiden, selv om det på ingen måde er planen at neddrosle for rejseaktiviteterne.

- Det er målet, at Nikolaj får tid til at skitse alt det, han kan. Men vi skal stadig møde kunderne der, hvor de er – også i udlandet, så markedet vokser for os. Til gengæld skal vi frigive os mere fra driften i virksomheden, så vi kan koncentrere os om design og det opsøgende salgsarbejde. Man kan sige, at vi skal endnu mere ud på landevejene for til gengæld at sidde endnu mindre foran computeren herhjemme, forklarer Kasper Meldgaard, før han løfter sløret for nogle af de områder, Says Who ønsker at fokusere særligt på i løbet af den kommende tid.

- Vi vil gerne satse mere på havemøbler, børnemøbler, kontraktmøbler og belysning. Den eneste grund til, vi ikke har gjort det noget før er, at vi har haft så megen succes, at vi ikke har haft tiden til det. Men vi har helt klart fokus på at ekspandere både på markeder og inden for møbelområder.

Og så er vi tilbage ved udgangspunktet, hvor design og forretning får lov at følges ad på en måde, så ingen af delene forsømmes. For selv om Says Who har store ambitioner på både produktområdet og på nye markeder, må det ikke ske på bekostning af designet. Tankegangen er måske bedst opsummeret af Nikolaj Duve, som fortæller om nogle af bagtankerne ved at træde ind på markedet i USA.

- Vi skal kende vores niche. Selv om vi gerne vil ind på det amerikanske marked, så skal vi stadig lave skandinavisk og ikke amerikansk design. Men det er da klart, at vi toneangiver vores design efter, hvor i verden, vi er henne. Og så skal man altså kun opnå en meget, meget lille niche i USA, for at man alligevel sidder på et stort marked, konstaterer han.

Artiklen er en del af temaet Portræt.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11