Internationalt konsulenthus: Hvis I vil vækste, så tænk ikke kun på salg
Konsulenthuset Simon-Kucher har spurgt 1325 europæiske virksomheder om deres syn på fremtiden, heriblandt 85 danske. Og stemningen blandt virksomhederne er overraskende positiv. Således forventer 2/3 af virksomhederne, at de vil opfylde egne vækstmål i 2023. Overraskende er det også, at kun en tredjedel af virksomhederne i dag angiver salgsindsatsen som afgørende for at nå målene. I en tilsvarende undersøgelse fra 2021 mente halvdelen af de adspurgte virksomheder, at det var salget, som skulle boostes.
I dag ser virksomhederne snarere ændringer i pris som afgørende for at nå virksomhedens vækstmål. Og det er der ifølge Nicolai Broby Eckert god fornuft i. Alene at have blikket fast rettet mod øget salg uden øje for prisstruktur og marketing er en risikabel strategi.
- Den aktuelle undersøgelse peger på, at man i en langt større andel af de succesrige virksomheder prioriterer marketing højt selv i økonomisk pressede tider, end det er tilfældet i virksomheder, som ikke har succes. Den tendens er i tråd med, hvad vi har set i tidligere undersøgelser: De virksomheder, som fokuserer på marketing og andre kommercielle discipliner, klarer sig ofte bedst, siger Simon Kucher-konsulenten Nicolai Broby Eckert.
De primære hindringer for vækst er ifølge undersøgelsen inflation (angivet af 42 procent af virksomhederne), den politisk ustabile situation med bl.a. krig i Ukraine (41 procent), mangel på kvalificeret arbejdskraft (41 procent) og energikrise (40 procent). Men trods disse forbehold ser virksomhederne overordnet positivt på fremtiden, hedder det i en pressemeddelelse.
Konsulenten Simon-Kucher betoner vigtigheden af, at usikkerhedsfornemmelsen ikke får overtaget og lægger låg på innovativt udviklingspotentiale i virksomhederne. Selv i usikre tider bør et udviklingsperspektiv fastholdes.
- Der er en tendens til, at man holder sig til de kendte forretningsområder og markeder, hvilket er forståeligt i en tid præget af usikkerhed. Vores undersøgelse peger i retning af, at de succesrige virksomheder også er de mest innovative. Derfor bør man i enhver virksomhed være opmærksom på at udvikle sin forretningsmodel, så den sikrer optimalt udbytte af den produkt- og serviceportefølje, man udbyder, siger senior partner Nicolai Broby Eckert fra Simon-Kucher.