23948sdkhjf

Formand for 70 møbelbutikker frygtede dobbelt dyk: – Nu er jeg en kende mere optimistisk

Markant bedre end frygtet. Sådan beskriver Mikael Kold, bestyrelsesformand i In2House, der er kædecentret bag Møblér, Danbo og Hjemme Hos, både det nyligt offentliggjorte 2022-regnskab og de første måneder af 2023.

Skønt den nye årsrapport afslører dyk på samtlige hovedtal, og resultatet i kædecentret blev godt halveret sammenlignet med 2021, erklærer Mikael Kold sig således tilfreds med niveauet i forhold til niveauet under Corona boblen og han minder om, at de seneste par år har budt på masser af overraskelser.

– Vi havde alle parader oppe, da coronaen kom, og ingen havde vel forudset, at møbelbranchen ville få den meget markante vækst, det endte med, siger Mikael Kold om udviklingen, der strakte sig ind i det første af 2022.

– Fra april/maj begyndte ordreindgangen så at dykke, men vi havde fortsat masser af udestående leverancer og dermed udfaktureringer, så sommerens opbremsning blev en brat overgang for os. Selvom man godt ved, at krig og recession vil lægge en dæmper på tingene, havde vi ikke forventet, at forbrugerne så hurtigt slog bremsen i, da den grundlæggende husstandsøkonomi jo reelt er sund nok, lyder det.

Andet dyk er udeblevet

Det er derfor også med stor tilfredshed han noterer sig, at den samlede butiksomsætning i de 70 butikker igen i fjor var på den gode side af milliarden med en konsolideret overskudsgrad på mere end 10 pct.

– Hvad In2House tjener, er i det store billede mindre vigtig for os. Det vigtige er butikkerne og deres samlede indtjening, og møbelhandlerne har haft nogle virkeligt stærke år, så vi glæder os over et stærkt forhandlernet, der har været rigtig dygtige til at forvalte deres position, slår Mikael Kold fast.

Godt fem måneder inde i det nye regnskabsår må møbelmanden dog, ganske som forventet, sande, at pandemiens medvind endeligt synes at være løjet af.

IN2HOUSE A.M.B.A.
Regnskabsår 2022 2021
Valuta mio. DKK mio. DKK
Bruttofortjeneste 14,69 18,58
Resultat af primær drift 4,66 9,56
Resultat før skat 4,60 9,44
Årets resultat 4,45 9,28
Balancestatus 67,66 71,42
Egenkapital 34,36 30,37
Gns. antal ansatte 16 15
Kilde: CVR

– Og det er klart, at man ikke kan leve på fortiden, men vi har også hele tiden vidst, at tiden efter corona ville blive anderledes, siger Mikael Kold.

Mens sidste halvdel af 2022 bød på brat nedgang, har 2023 indtil videre artet sig bedre end frygtet.

– I efteråret var vi noget optaget af, om vi ville få det, der i fagtermer kaldes et “double dip” - altså at efteråret var den første nedgangsperiode, og at vi, hvis recessionen og den negative forbrugerstemning bed sig fast, ville se et yderligere dyk i foråret, men det er ikke det, vi oplever. Tværtimod har de første måneder af året været markant bedre end den sidste halvdel af 2022, fortæller han.

En ny balance

Han bilder sig imidlertid ikke ind, at de usikre tider dermed er ovre, og forventningen er, at 2023 bliver et udfordrende år, hvor der skal findes en ny balancemellem sikker drift og investeringer i fremtiden.

– Det er klart, at når man på en side oplever en faldende ordreindgang og en tilbagegang i forhold til de sidste årfokuseres der på den daglige drift, og når man samtidig ved, at man skal investere i blandt andet den digitale udvikling for at sikre den fremtidige konkurrence evne, så står man med to modsatrettede udfordringer, der skal balanceres, og det er en afvejning, vi er meget opmærksomme på, forklarer Mikael Kold og fortsætter:

– Samtidig er vi præget af, at man som detailhandler har tendens til primært at fokusere meget på driften nu og her, og det kan være svært at tænke 5-10 år frem, så eksekveringen af de langsigtede planer omkring for eksempel digitalisering både internt og forbrugerrettet bliver noget af det, vi skal bruge året påat balancere.

Tilbage til normalen

Når det kommer til salg og indtjeningen, forventer Mikael Kold, at møbelkæderne er på vej tilbage til niveauet før pandemien.

– Derfor benchmarker vi også meget på 2019 i stedet for på de tre sidstecorona-prægede år, og det er jo en markant tilbagegang i forhold til 2021 og 2022, men kan vi ramme 19-niveauet i år, kan vi være godt tilfredse, og det tror jeg på, at vi kan, lyder det.

For møbelmanden, der i efteråret spåede to-tre års lavkonjunktur, ser fremtiden altså allerede en smule lysere ud.

– At vi ikke har oplevet det frygtede “double dip”, betyder at den periode måske kan forkortes lidt. Jeg tror, at vi i møbelbranchen skal huske, at det ikke er corona-niveauet, vi skal sammenligne med, og frem mod 2019 oplevede vi jo ikke årlige vækstrater på 10 procent, men nærmere på en 2-3 procent – det tror jeg ikke på, at vi rammer i år, men det kan godt tænkes i 2024, så nu er jeg en kende mere optimistisk end i efteråret, siger Mikael Kold og fortsætter:

– Det bliver interessant at iagttage, hvordan møbelbranchen i alle led blandt anden med hensyn til kapacitet, forsyningssikkerhed og kvalitet samt vækstplaner tilpasser sig den nye virkelighed efter den ophedede coronaperiode.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.115