23948sdkhjf

0305: Aktiv indsats for at få flere unge ind i snedkerfagene

Artikel i Træ og Industri Marts 2005
Tekst projektleder Lisbeth Bøggild
Træets Kompetenceformidling


Snedkerfagene har gennem de seneste år haft svært ved at tiltrække unge. I kampen om de unges gunst har vi ikke været gode nok til at tiltrække os deres opmærksomhed. Tallene taler deres tydelige sprog. Værst ser det ud for maskinsnedkeruddannelsen. I 2004 kom elevtilgangen helt ned under 70. Året før var den 100. Endnu værre ser det i øjeblikket ud, hvis vi sammenligner med de forudgående år. Sammenligner man med perioden 1991-2000 var elevoptaget set over hele perioden gennemsnitligt 266 årligt. Det betyder altså, at vi i øjeblikket uddanner mindre end 1/3 af det antal elever, som tilsvarende blev uddannet i faget op gennem 1990’erne. Også møbelsnedkeruddannelsen har oplevet et betydeligt fald gennem de senere år.

Nedslående kendsgerninger
kræver handling

Træets Uddannelser og TA har sat alle sejl ind på at få vendt denne negative kurve. Uden et tilstrækkeligt uddannelsesniveau inden for branchen vil det nemlig blive svært at matche de udfordringer, som den stigende globalisering kræver. Det vil være intet mindre end katastrofalt, hvis den nuværende udvikling fortsætter. For mange virksomheder er det stadigt usikkert, hvilket miks af kompetencer, de i fremtiden får behov for. Men et er sikkert, og det er: At det er en farlig og ufarbar vej at fortsætte den nuværende tendens. Vi har behov for at få uddannet flere unge, som kan være med til at forme branchens fremtid.

Forsøg på matching af udbud og efterspørgsel
gennem en målrettet Indsats

Vi har derfor inden for rammerne af Projekt Træets Kompetenceformidling søsat en målrettet indsats, som skal være med til at ændre denne tendens. For at vise omgivelserne, at vi som branche har hold i billetterne og har et reelt og uopfyldt behov for lærlinge, har vi oprettet vores egen praktikpladsbørs. Ca. 90 ledige lærerpladser er det blevet til pt. og vi er konstant på udkig efter flere.

De virksomheder, som benytter sig af dette gratis tilbud oplever, at de på baggrund af annoncering på hjemmesiden har fået et stigende antal henvendelser angående læreplads. Fra trafikken på vores hjemmeside kan vi desuden se, at de Tekniske Skoler er flittige brugere af hjemmesiden. Ud over de formelle informationer omkring uddannelsesindhold og –steder, har vi på hjemmesiden samlet en række historier og cases, der skal være med til at give de unge et indblik i de mange muligheder, som en uddannelse inden for branchen giver. Det ved de nemlig typisk ikke!

Over for målgruppen af unge, skolevejledere samt forældre gennemføres løbende en række forskellige aktiviteter. Praktikpladserne er i denne sammenhæng vores absolutte attraktiv. I en tid, hvor fokus i pressen ellers har været rettet på de nyligt indførte stramninger i skolepraktikken og mangel på praktikpladser til de unge, har det en stor markedsmæssig værdi, at vi som branche kan dokumentere, at vi kan tilbyde de unge en uddannelse. Og håbet er naturligvis at vi kan øge kendskabet til vores branche og dermed udnytte den generelle positive holdning de unge har til at arbejde med træ (læs: tømrerfaget) til vores fordel. Vi har i denne forbindelse anvendt markedsføringsfremstød på uddannelsesmesser, i regionalradio, outdoor-reklamer i bybilledet samt såkaldte banner-reklamer på internettet til at støtte op indsatsen.

Behov for et forbedret image i omverden
En ting er imidlertid generel markedsføring og rækkevidden af denne. Der er ingen tvivl om, at vi ligesom andre dele af industrien står i en ugunstig position og skal kæmpe en ulige kamp om de unge med andre dele af erhvervslivet. Dertil kommer, at vi som branche samlet set er oppe imod en generel holdning, der peger på os som en solnedgangsindustri og et sted, hvor arbejdspladserne forsvinder.

Vi er derfor nødt til at løfte i samlet flok og i fællesskab påtage os den opgave, der hedder positiv markedsføring af industrien. Det indebærer bl.a. en intensiveret kontakt til vejledergruppen og til elever i folkeskolens øverste klassetrin, f.eks. i forbindelse med erhvervspraktik og andre af de arbejdsmarkedsaktiviteter, som man gennemfører i folkeskolen. I samarbejde med Dansk Industri gennemfører vi derfor en række målrettede aktiviteter for vejledere i folkeskolen. Denne gruppe har nemlig ofte et lige så mangelfuldt billede som de unge af, hvilke muligheder en uddannelse inden for træ- og møbelindustrien byder på. Målet er at øge kontakten mellem folkeskoler og virksomheder inden for træ- og møbelindustrien forbindelse med nogle af de obligatoriske undervisningsforløb man kører i 8. og 9. klasse, så de unge får en bedre forståelse for branchens produktions- og afsætningsvilkår.

I offensiven
Vi arbejder fortrøstningsfulgt videre med opgaven. Der er ingen som lover os, at det er en nem opgave at få de unge til at kigge i vores retning. Vi opfordrer imidlertid alle virksomheder til at være med til at slå et slag for, at vi får flere unge til vores branche.

Vi skal stik imod de gængse normer for god opdragelse blive bedre til at prale. Og husk: At de negative historier sjovt nok ofte selv finder vejen til medierne. Med de positive historier er det straks en lidt anden sag. Dem er vi selv nødt til at løfte frem i lyset! Vi er nødt til at flage med de spændende uddannelsesmuligheder, hvor bl.a. IT, robotstyring og mulighed for internationale udlandsophold og karrieremuligheder faktisk er nogle af de spændende muligheder, vi kan tilbyde. Hvorfor ikke vende al snakken om outsourcing og faldet i branchens samlede antal medarbejdere til de nye muligheder, som den øgede globalisering fører med sig. Herunder behovet for nye kompetencer, der kan være med til at sikre branchens forsatte udvikling.

Vi har i denne sammenhæng behov for, at branchen selv går mere i offensiven, når det drejer sig om elevpladser. Det gør vi ved at uddanne flere unge indenfor snedkerfaget og inden for de øvrige uddannelser, der kan sikre branchen de nødvendige kvalifikationer. Og ikke mindst også ved at udbrede for det andet ved at indgå samarbejder og oplysningsarbejde med folkeskolen (herunder erhvervspraktik).

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096