23948sdkhjf

Fredericia har øvet sig i årevis: Nu er der sat kurs mod en milepæl

– Det, som vi har talt om de sidste tre-fire år, det er lige præcis det, vi ser virke nu.

Sådan fortæller Kaja Møller, adm. direktør i Fredericia Furniture.  Siden sit indtog på posten for syv år siden, har hun arbejdet med en professionalisering af den familieejede virksomhed, og den foreløbige krone på værket var efterårets opkøb af Erik Jørgensen Møbelfabrik.

– De sidste fire år har vi ikke set den overskudsgrad, man ellers kunne forvente af vores størrelse, så vi har ventet på at kunne få tilført mere volumen. Det har vi fået nu, og det er i høj grad resultatet af de investeringer, vi har taget, forklarer Kaja Møller.

Med sidste års nyerhvervelse foretog Fredericia Furniture således ikke blot sit første opkøb nogensinde, men indvarslede også en ny epoke i virksomheden, der har rødder tilbage i 1911.

– Det er et helt naturligt nyt kapital, vi nu træder ind i, og der har vi defineret det mål, at vi skal være et globalt brand. Vi skal betragtes som en af de betydningsfulde spillere, og nu har vi fået den størrelse, der skal til for at nå det mål, vurderer direktøren.

Har øvet sig længe

Skulle man få den tanke, at Fredericia Furniture dermed også skal i gang med en gennemgribende omstilling af organisationen for at rumme den øgede volumen, tager man imidlertid fejl. Tværtimod har møbelproducenten brugt de seneste år på at øve sig i at være større.

– Vi har nok på mange områder opført os som en større virksomhed, end vi var, og vi har da heller ikke altid haft travlt med at få nævnt, hvad omsætningen har ligget på, lyder det med en vis lune fra Kaja Møller, der i omstillingsprocessen fra lille til stor blandt andet har ladet sig inspirere af en markant større spiller.

– Efter inspiration fra Lego har vi blandt andet indført et WarRoom, så de sidste fire år har vi hver torsdag haft et møde, hvor vi har gennemgået alle virksomhedens driftsoperationer og KPI’er, så vi kan koordinere og foretage eventuelle justeringer løbende og hele tiden få løst driftsudfordringer og være i bedst mulig form, fortæller Fredericia-direktøren.

Også tilgangen til nylanceringer er i dag væsentligt anderledes, end den var, da Kaja Møller tiltrådte.

– De sidste fem år har vi brugt rigtig meget tid og energi på at opbygge brandet og blive mere markedsorienterede. Nylanceringer er ikke længere baseret på en designers idéer, men på et segments behov – eksempelvis har vi gerne villet styrke os på hospitality, og så har vi udviklet i den retning med en 360-graders tilgang til segmentet, forklarer hun og fortsætter:

– På den måde er vi blevet en langt mere markeds- og forretningsorienteret virksomhed.

En milepæl forude

Med et professionaliseret setup og en top- og bundlinje, der sidste år voksede markant på ryggen af opkøbet samt på den medvind til branchen, coronaen resulterede i, er Kaja Møller og holdet således klar til at tage hul på næste kapital, der umiddelbart har tre overskrifter.

– Internationalisering, en styrkelse af det digitale og en fortsat styrkelse af vores kendskab globalt, opremser direktøren.

Hun peger desuden på, at de seneste års vækstrater skal fastholdes i de kommende år, og det er ikke mindst uden for de danske grænser, væksten skal hentes.

– Vi har stadig en meget stor del i Danmark, så der er ingen tvivl om, at vi skal have styrket vores internationale tilstedeværelse, fastslår Kaja Møller.

Samlet set er det målet, at toplinjen hos Fredericia i 2025 rammer den halve milliard, hvilket ifølge direktøren svarer til en årlig vækst på omtrent 15 pct. Og hun understreger, at man i organisationen er fuldt ud bevidst om, at det kommer til at kræve en del at fastholde den rate.

– Men vi har også fået flere muskler og nu nogle synergier, der betyder, at vi også kan investere mere, lyder det fra Kaja Møller, der heller ikke vil udelukke, at fremtiden kan byde på flere opkøb.

– Det kunne man godt forestille sig. Der er ikke noget konkret på vej, men det er klart, at når det er gået så godt med det første, så har man også mod på mere. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08