23948sdkhjf

Fødselshjælp til højteknologiske produkter

Teknologisk Institut har fået 21 mio. kr. til at bringe fremtidens nye innovative og højteknologiske produkter frem til en økonomisk bæredygtig produktion og markedsføring.
Teknologisk Institut skal i de næste tre år opbygge en ny tværgående og fleksibel indsats inden for højteknologisk pilotproduktion til gavn for mindre og mellemstore virksomheder. Initiativet skal sikre, at dansk erhvervsliv hurtigt og sikkert kan få succes med at skabe vækst, nye arbejdspladser og bevare produktionen i Danmark.

Aktiviteterne vil bygge videre på Instituttets erfaring med produktudvikling samt samarbejde med en lang række førende danske og udenlandske forskningsinstitutter og universiteter om kommercialisering af nye teknologier.

- Vi ønsker at bidrage til at udvikle og styrke innovationen i den danske højteknologiske produktion og herigennem styrke vækstlaget i dansk erhvervsliv og medvirke til at skabe nye arbejdspladser. Derfor samler og videreudvikler vi nu vores højteknologiske faciliteter til at sikre produktionen af fremtidens avancerede komponenter og produkter, siger direktør Mikkel Agerbæk fra Teknologisk Institut og fortsætter:

- Meget innovation tabes tæt på målstregen, fordi danske fremstillingsvirksomheder mangler et centralt sted, hvor de kan få den nødvendige produktionsviden og adgang til state-of-the-art testudstyr, der kan støtte væsentlige dele af en pilotproduktion og sandsynliggøre og demonstrere, at en masseproduktion kan lade sig gøre.

Innovationen må ikke tabes på gulvet i Danmark
Særligt i Belgien, Finland, Norge og Holland er man langt fremme med at støtte erhvervslivet i at lykkes med pilotproduktion af højteknologiske, avancerede komponenter og high tech produkter. Disse erfaringer skal Teknologisk Institut bygge videre på.

- Vi vil tage afsæt i vores ekspertise inden for robotteknologi, 3D-print produktionsmetoder og materialeteknologi. Også vores viden om medicoteknologi, fødevareteknologi, energi og byggeri vil blive bragt i spil. Derudover vil vi indgå i et tæt samarbejde med en række udstyrsleverandører og andre teknologiudbydere, fortæller Jens Christiansen, sektionsleder ved Teknologisk Institut, som skal lede den nye tværgående indsats.

Målgruppen for de nye aktiviteter inden for pilotproduktion er start-up virksomheder, der med begrænset kapital har brug for at få adgang til en række avancerede produktionsprocesser i pilotskala samt også små, teknologitunge virksomheder, der ikke har den fornødne teknologiske infrastruktur eller adgang til kapital, som kræves for at sætte en pilotproduktion af high tech produkter i gang.

Hjælper lysende beton på vej
Det gælder eksempelvis den fem år gamle danske virksomhed Dupont Lightstone, der udvikler betonløsninger med indbygget lys og levende billeder med afsæt i kompliceret betonvidenskab, højteknologisk elektronikteknologi og polymer optik og materialekendskab.

- Det er meget dyrt og usikkert at sætte en storskalaproduktion op af vores prototyper. Vi er landet mellem to stadier, idet vi har et færdigudviklet produkt med store afsætningsmuligheder og nu står ved næste stadie, hvor vi skal investere et beløb på 5 til 8 mio. kr. for at kunne producere. Den sikkerhed kan vi som virksomhedsejere ikke præstere over for banken. Desuden har vi ikke en præcis viden om, hvordan produktionen skal indrettes, da vi er pionerer inden for integrationen af de forskellige teknologiområder, som vedrører vores produkt, fortæller direktør Bo Jacobsen fra Dupont Lightstone, og tilføjer:

- Risikoen for at investere i det forkerte udstyr er stor, og vi ser derfor med stor forventning på Teknologisk Instituts nye tiltag inden for pilotproduktion, da det kan være løsningen på en for os ”eksistentiel” udfordring.

Målgruppen er ligeledes virksomheder, der har deltaget i forsknings- og udviklingsprojekter, hvor der ikke har været de nødvendige kompetencer til at prøve de nye produkter af på markedet. Endelig er det veletablerede virksomheder som B&O, der har brug for at kunne benytte Instituttets særlige high-end udstyr i relation til afprøvning af fx nye teknologier til nye æstetiske produktegenskaber.

- Vi arbejder konstant på at tilbyde vores kunder nye spændende og differentierede produkter. Design har altid været et centralt omdrejningspunkt, og derfor søger vi hele tiden nye muligheder med materialer og overflader. Og det har vi over en årrække samarbejdet med Teknologisk Institut om med stor tilfredshed. Time to marked er og bliver en mere og vigtig parameter. Derfor er high tech pilotproduktion ikke blot et spændende initiativ, men også et potentielt væsentligt bidrag til, at vi fremadrettet bedre kan afprøve mere eksotiske teknologier uden en fuld investering i vores eget fuldskala produktionsapparat, udtaler Jørgen Dam, der er SR. Man. Concept & Technology hos B&O.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093