23948sdkhjf

9000 ansatte lammet af hackerangreb: – Vi kan jo ingenting

I snart en uge har omkring 9.000 Häfele-ansatte verden over haft mere end almindeligt svært ved at passe deres arbejde. Natten mellem onsdag og torsdag i sidste uge blev den tyskejede leverandør til møbel- og køkkenindustrien lagt ned af et hackerangreb, og siden har koncernen sammen med eksterne konsulenter arbejdet på, at få IT-systemerne tilbage på sporet.

Det fortæller Peder Nørgaard, adm. direktør for Häfele Danmark A/S.

– Det er stort set hele koncernen, der er udsat, lige på nær en afdeling i Thailand, som kører på et andet system, siger Peder Nørgaard.

Kan ingenting

Da han og de omtrent 15 danske medarbejdere torsdag morgen stod op, var det således til beskeden om, at samtlige computere skulle holdes lukket, og siden har driften mildt sagt været udfordret.

– Vi kan jo ingenting. Det eneste, vi kan, er, at hvis nogle store kunder ringer og rykker for en leverance, så kan vi nok finde den på en palle på lageret, og heldigvis får en del leveret direkte fra leverandørerne uden om os, så den del kører også, men ellers er der ikke meget at stille op, fortæller Peder Nørgaard, der dog kan glæde sig over et enkelt lyspunkt i den danske del af forretningen.

– Her virker telefonerne i det mindste endnu – det gør de ikke i Tyskland, fortæller han.

Det står for nuværende ikke klart, hvem der står bag hackerangrebet, men den danske direktør er ikke i tvivl om, at det er nogle ”hårde typer”.

– Allerede den første dag, da vi fik at vide, vi ikke måtte åbne for vores laptops, blev nogle i koncernen kontaktet af folk, der udgav sig for at være fra Microsoft og ringe for at hjælpe. Og der har også været forsøg på indtrængen i den WhatsApp-kommunikation, der er kørt mellem de tyske medarbejdere – det er virkelig nogle trælse fyre, vi har med at gøre, fortæller Peder Nørgaard.

Han glæder sig dog over, at intet ifølge hovedkontoret tyder på, at der skulle være lækket data fra Häfeles systemer.

– Det er jo den slags, sådan nogle skiderikker kan finde på at sætte til salg på det sorte marked, men det er umiddelbart ikke lykkedes. Og heldigvis har vi også et rigtig godt backup-system, så der er efter alt at dømme ikke forsvundet noget, lyder det.

Vil koste en formue

Ikke desto mindre er Peder Nørgaard ikke i tvivl om, at det for koncernen bliver en bekostelig affære.

– De har jo alle mulige til at hjælpe med at rydde op, og det kommer til at koste en formue, vurderer direktøren, der oplyser, at både forskellige nationale politienheder samt FBI desuden er involveret i opklaringsarbejdet.

I weekenden måtte han selv et smut til Stuttgart med de danske computere, der nu er taget under behandling på hovedkontoret, og nu er håbet, at det i løbet af den kommende uge igen bliver lidt nemmere at drive forretning.

– Der bliver lukket løbende op, og vores mailsystem er vist noget af det første, der bliver adgang til. Forhåbentlig er vi oppe at køre igen i midten af næste uge, og om det hele så fungerer, ved vi ikke, men vi skulle meget gerne kunne begynde at sende varer ud igen, lyder Peder Nørgaards forventning.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062