23948sdkhjf

Pressalit: CSR ikke til at komme udenom

Det kan slet ikke betale sig at se bort fra virksomhedens sociale ansvar, selv om effekten kan være svær at gøre op i kolde kontanter.
Effekten af CSR – eller firmaers sociale ansvarlighed – kan ikke nødvendigvis måles direkte på bundlinjen, men alligevel kan det dårligt betale sig ikke at gøre en ekstra indsats på området.

Sådan lyder budskabet fra Ellen Marcussen, der er CSR-projektleder hos Pressalit, som vandt den prestigefyldte pris for socialt ansvar i virksomheder, CSR People Prize, ved CSR Fondens prisshow i september sidste år i Sønderborg.

- CSR kan være svært at gøre op i kroner og ører. Men der er ingen tvivl om, at vi får branding ud af at gøre en indsats og at det vækker opmærksomhed. Der er helt sikkert nogen, som får øje på vores produkter gennem omtalen af os, og endelig er der det, man kalder for employer branding. Vi får tilfredse medarbejdere, et godt arbejdsmiljø, mere trivsel og dermed en bedre produktion, forklarer hun til Wood Supply.

Social ansvarlighed gælder for alle
Alene i løbet af det sidste års tid er CSR blevet omtalt flere end 3.300 gange i de danske medier, hvilket er en fordobling på fire år. Og den udvikling kommer ikke bag på CSR-projektlederen fra Pressalit.

- CSR er ikke rigtigt til at komme udenom. Vores samarbejdspartnere kræver, at vi lever op til et mindstemål af social ansvarlighed. Man skal jo gøre det. Selv for en lille murermester gælder, at han skal hjælpe til ved at tage nogle elever ind, så der ikke er så mange unge uden praktikpladser. På den måde kan man godt sige, at social ansvarlighed efterhånden gælder for alle, pointerer Ellen Marcussen.

Drop beskedenheden – men vær ærlig
Syddansk Universitet offentliggjorde i juni en artikel om, at mange små og mellemstore virksomheder er tilbageholdne med at fremhæve deres eget CSR-arbejde. Det skyldes blandt andet en frygt for, at virksomheden dermed gør sig til et let offer for kritiske medier, som vil elske at kradse i den pæne facade med et håb om at se den krakelere.

Pressalit er ikke bange for at fremhæve virksomhedens store CSR-fokus på hjemmesiden, hvor det blandt andet fremhæves, at man tager ansvar for både miljøet, samfundet og ikke mindst virksomhedens ansatte.

Men Ellen Marcussen kan godt genkende billedet af kollegaer, som holder sig tilbage, selv om de gør et godt stykke arbejde.

- Ja, jeg tror stadig der er mange, som er bange for at råbe for højt op. Man skal have styr på alle detaljer, og det kan være svært inden for et område som eksempelvis leverandørstyring. Men det handler også om, at man bare skal sige, hvad man gør, uden at overdrive det. Vær ærlig. Også omkring det, man kan blive bedre til. Så kan man lettere fortælle om det, man rent faktisk i forvejen er god til, lyder det gode råd fra CSR-projektlederen hos Pressalit.

Eks-præsident som hovedtaler
Hun kan håbe på mere hæder til virksomheden fra Ry, når CSR Fonden atter blænder op for de såkaldte CSR Awards i Sønderborg.

Her skinner den stigende interesse for CSR naturligvis også igennem med et arrangement, der strækker sig over to dage fra den 13.-14. november, 16 priser der skal uddeles og USA’s tidligere præsident, Bill Clinton, som hovedtaler.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093