Ege tilbage på den gode side af milliarden – nu skal toplinjen fordobles

Efter et corona-hug i 2020 kom Ege Carpets sidste år tilbage på vækstsporet, og den nye direktør har store ambitioner på virksomhedens vegne.
Sådan lyder budskaberne i en pressemeddelelse om tæppekoncernens endnu ikke offentliggjorte årsregnskab.
Ifølge Ege Carpets voksede toplinjen i fjor 19 pct. til 1.085 mio. kr., mens resultatet før skat lyder på 12,8 mio. kr. mod foregående års 6,7 mio. Således er der altså tale om betragtelig fremgang, men tæppekoncernen er fortsat ikke tilbage på præ-pandemiske højder, hvor toplinjen passerede de 1,2 mia. og resultatet i årene 2016-2019 lå omkring de 50 mio. kr. Og topchef Rune Stephansen, der har siddet på posten siden juni 2021, mener da også, at potentialet er langt større.
– Jeg ser et betydeligt potentiale i Ege Carpets. Derfor har jeg iværksat denne dobbelt-op-strategi, hvor vores omsætning skal runde 2 mia. kr. inden for fem år, afslører direktøren der fortsætter:
– Samtidig skal vi være meget bedre til at skabe overskud, så også her er vi i gang med at tage en række geværgreb, som vi kommer til at gøre det endnu bedre.
Har investeret i udviklingen
Rune Stephansen peger på, at det seneste år har budt på investeringer i både flere folk, markedsføring og produktudvikling.
– Investeringer, som de kommende år skal bidrage til øget omsætning og indtjening. Samtidig har vi taget nogle store engangsomkostninger - blandt andet har vi nedlagt en tysk fabrik og flyttet aktiviteten til Danmark. Det koster noget her og nu, men giver en betydelig besparelse hvert år fremadrettet. Så vores resultat er vel det, man kan kalde planlagt, lyder det fra direktøren.
Derudover fremhæver han, at selskabet i årets løb har ”investeret markant” i at revitalisere Ege-brandet, der nu gerne skulle fremstå endnu mere aktuelt og relevant for koncernens kunder. Rune Stephansen er således ved godt mod, når det kommer til Ege Carpets fremtidsudsigter, om end han medgiver, at verden fortsat er et noget utilregneligt sted at drive virksomhed.
– Vi har nogle fantastiske produkter og en solid markedsposition i et stort internationalt marked. Så vi har rigtig mange muligheder. Men vi må samtidig erkende, at det er et svært marked, hvor både forsyningskæderne er under pres og vi oplever stigende råvareprisen. Så vi kommer hele tiden til at justere i forhold til den aktuelle situation, fastslår topchefen.