Pandemi sendte Ege under milliarden - her vil ny direktør genfinde fremgangen
De seneste to regnskabsår har budt på tilbagegang for Ege Carpets, hvis store segmenter blev hårdt ramt af corona. Men på direktionsgangen har den nye topchef optimismen i behold og en klar plan for, hvor væksten skal genfindes.
– Vi tror på et vækstscenarie, og jeg er helt overbevist om, at vi kan komme endnu længere ud over stepperne, lyder det fra Rune Stephansen, der overtog direktørdepechen i juni.
De første måneder har den tidligere køkkenprofil brugt på at blive fortrolig med forretningen og produkterne, og han er kun blevet yderligere bekræftet i, at det var den rigtige beslutning at takke ja til posten.
– Jeg oplever en virksomhed med meget stolte og meget dygtige medarbejdere, der virkelig ved, hvad de laver. Og så er det også en meget velinvesteret virksomhed med nogle virkelig flotte faciliteter, så jeg har konkluderet, at her må være et fantastisk potentiale, fortæller han.
Tre hårdt ramte segmenter
Ege Carpets lukkede bøgerne på regnskabsåret 2020/21 ved udgangen af april. Her blev igen barberet millioner af den toplinje, der allerede det foregående år var begyndt at dykke, og ifølge Rune Stephansen er det især pandemien, der har været skyld i den nedadgående formkurve.
– Vi arbejder med tre store segmenter i form af kontorer, hoteller og krydstogtsskibe, og her har coronaen ramt hårdt. Igennem de seneste to år har vi tabt omkring 27 pct. på toplinjen, og når man står med så tungt et produktionsapparat, så slår det også igennem på bunden, hvor der jo ikke var meget tilbage, siger han om årets resultat på 1,7 mio. efter skat.
Året bød også på knap 100 afskedigelser – et tal, der ifølge Rune Stephansen havde været højere, havde det ikke været for statens ordning om lønkompensation – men direktøren fortæller, at såvel kunder som tidligere medarbejdere nu er begyndt at finde tilbage til Ege.
– Vi har allerede taget nogle vævere tilbage, og på fabrikken i Herning, der står for krydstogtssegmentet, mærker vi nu en kraftigt øget efterspørgsel, så her er vi i fuld gang med igen at mande op og få fabrikken tilbage på sporet.
Dermed har virkeligheden endnu engang vist sig at blive en anden end den, man frygtede ved pandemiens start.
– I starten af sådan en krise kan man godt være bange for, at marinesegmentet ikke lige rejser sig igen, men lige nu ser vi, at alle de krydstogter, der bliver annonceret, bliver solgt lynhurtigt, og de store rederier er i gang igen, så den aktivitet mærker vi også, fortæller Rune Stephansen.
Han peger på, at der kan ligge en ophobet efterspørgsel efter et par år, hvor der er holdt igen med investeringerne, og han medgiver, at det kan blive en udfordring set i lyset af de nuværende udfordringer med verdens forsyningskæder.
– Det samme kan vise sig at gælde for hotellerne, der også har udskudt renoveringer et par år, og hvis vi pludselig får mange af de store ordrer ind på 100.000 kvadratmeter, kan vi godt få svært ved at parere, for vi kæmper også med at få råvarer ind, lyder det.
Først og fremmest glæder Rune Stephansen sig dog over, at der igen lander store ordrer i bøgerne, for skal han sætte en overskrift på sin mission hos det danske tæppeklenodie kan det gøres med to ord: Lønsom vækst.
Skal være dobbelt så store
Direktøren er også klar i mælet, når det kommer til, hvor de næste års vækst skal hentes.
– Vi skal blive dobbelt så store på eksporten. I Danmark og Skandinavien, der er hjemmemarkederne, har vi en høj markedsandel, og den skal vi holde fast i, men det er ikke der, den store vækst vil komme fra, fastslår Rune Stephansen.
Han peger på, at Ege Carpets i dag henter 85 pct. af omsætningen på den globale eksport, og med tilstedeværelse på 60 markeder verden rundt, ser han stort potentiale for at øge salget globalt.
– De lande, vi lige nu har fokus på, er Tyskland, Frankrig og England, hvor vi allerede har store organisationer og gerne vil kunne endnu mere. Og så ser vi på, på hvilke af de andre markeder, vi også skal trykke speederen i bund, fortæller han.
Ifølge Rune Stephansen er det især inden for de eksisterende tre segmenter, fremgangen skal findes, men han peger på at Ege Carpets også arbejder med initiativer, der ligger lidt længere fra forretningens kerne.
– Blandt andet er vi gået i gang med akustiske rum til kontorlandskaber, der er et superinteressant ben, som vokser kraftigt, siger Ege-direktøren, der heller ikke vil afvise, at vejen til vækst kan gå via flere opkøb.
– Men vi har jo købt en del op de seneste år, så i første omgang fokuserer vi på at få de seneste opkøb fuldt integreret i vores ”one brand strategy”, så vi fremover går til markedet under ét brand, nemlig Ege.
mio. kr. | 2020/21 | 2019/20 |
---|---|---|
Nettoomsætning | 914,8 | 1.155,8 |
Resultat før finansielle poster (EBIT) | 14,0 | 63,0 |
Resultat før skat | 7,8 | 47,3 |
Årets resultat | 1,7 | 28,3 |
Balancesum | 1.014,4 | 1.161,5 |
Egenkapital | 440,3 | 499,9 |
Antal ansatte | 616 | 715 |
Regnskabsåret blev afsluttet 30. april 2021. |