23948sdkhjf

Femte generation hos møbelproducent og 90-årig arkitekt slår sig på amerikansk hårdttræ

Da den arkitektstuderende Hans Bølling i slutningen af 1950’erne bankede på døren til Jonas Krügers bedstefars trædrejeri, havde de to næppe forudset, at det skulle blive kimen til et samarbejde, der ville strække sig over generationer.

Ikke desto mindre kunne femte generation i Krüger-familien for nyligt præsentere verden for den i dag 90-årige arkitekts allerførste loungestol, og mens designet trækker tråde til fortiden, håber ophavsmændene med materialevalget at kunne skubbe til fremtiden.

Den nye møbelserie, der består af loungestol med tilhørende fodskammel samt et sofabord, blev præsenteret på årets 3 Days of Design, og med udstillingen Home of Hans Bølling fik Brdr. Krüger ikke bare vist de nye møbler frem med også formidlet den proces, Jonas Krüger fortsat imponeres over.

– Selvom Hans nu er oppe i årene, så er han vildt kreativ og energisk, og når han først bliver tændt, så brænder natlampen – han er med det samme i gang med små skitser og modeller, og er næsten ikke til at stoppe, og det kommer der rigtig mange bud ud af, som over årene er blevet kondenseret til den her serie, fortæller Jonas Krüger, kreativ direktør og femte generation i Brdr. Krüger, som han i dag driver med sin søster Julie Krüger.

Klassiske greb i nye materialer

Arbejdet med den nye serie begyndte i 2017, og udgangspunktet var det klassiske bakkebord, Hans Bølling tegnede i 1963, og som i godt 30 år har været i produktion på Brdr. Krügers møbelfabrik i Værløse.

– Vi startede med tanken om, hvordan vi kunne videreudvikle på ideen og signaturen fra det klassiske bord, og mange af grebene går igen, fortæller Joans Krüger og fortsætter:

– Noget af det, der er signifikant for Hans, er en enkelthed med nogle meget ærlige løsninger, hvor konstruktioner ikke gemmes væk, men gøres smukke og fremhæves, og han er en mester i balancegangen mellem det meget reducerede og det menneskeligt appellerende.

Mens projektet altså udsprang af fortidens linjer, er det imidlertid håbet, at det færdige resultat kan medvirke til løsningen af et højaktuelt problem. Da Brdr. Krüger i fjor fik en henvendelse fra The American Hardwood Export Council, AHEC, gav det nemlig anledning til at overveje materialevalget mere end almindeligt nøje.

– Der er et enormt overforbrug af hvid europæisk eg, og jeg tror, at vi både som producenter og kunder tit vælger det lidt pr. automatik. Det skaber voldsomt pres på en ressource, og nu har invasionen i Ukraine gjort situationen endnu værre, men den grundlæggende problematik har vi set længe, forklarer Jonas Krüger.

Det var således veltimet, da Brdr. Krüger og Hans Bølling midt i juni kunne præsentere den danske designbranche for sit bud på nye møbelklassikere fremstillet i tre arter af amerikansk hårdttræ, nemlig ahorn, kirsebær og rød eg.

– Kirsebær eksempelvis har været dømt ude i mange år, efter mange fik for meget i 80’erne, men det er jo en smuk træsort, og vi har behandlet den med en mat, klar olie, der giver et helt andet udtryk end datidens højglans, forklarer Jonas Krüger om nogle af de valg, han håber, kan skabe inspiration i resten af branchen.

Håber på en gnist

I sidste uge kunne vi på Wood Supply fortælle, hvordan highend køkkensnedkerne hos Garde Hvalsøe er på en lignende mission. Til trods for at alternative arter de seneste år har fyldt mere og mere i snedkernes showrooms, fylder de imidlertid fortsat forsvindende lidt i ordrebøgerne.

– Efterspørgslen flytter sig ikke rigtigt. Trækket imod egetræ har været altdominerende på møbelscenen, og det har overdøvet folks lyst til og måske også mod til at prøve noget andet, fortalte Søren Lundh Aagaard, indehaver og direktør hos Garde Hvalsøe.

Jonas Krüger tør heller ikke garantere, at de mindre eftertragtede træarter, der nu er en fast del af sortimentet, får skubbet den hvide eg af tronen.

– Selvfølgelig er der er en risiko for, at det ikke sælger, men jeg synes, at potentialet er der – jeg tror, at når vi viser de her sorter i en ny kontekst, så kan de forhåbentlig genopdages. Måske går de ikke mainstream i morgen, men jeg håber, det her kan være en gnist, der kan inspirere både branchen og slutkunden til at tænke anderledes, forklarer han.

Som femte generation i virksomheden er han ikke bange for at tænke langsigtet, og Jonas Krüger medgiver, at det kan tage tid at trække efterspørgslen i en anden retning.

– Men det ville være ærgerligt ikke at prøve, og som ansvarlig producent er man forpligtet til at gøre sit, fastslår direktøren, der kan berette om en indtil videre varm modtagelse af den nye serie.

– Det gik forrygende på 3 Days of Design. Jeg synes, der blev taget rigtig godt imod både design og træsorter, og det var mit indtryk, at der hos flere designere tændtes en lyspære i hovedet, da de så, hvordan man rent faktisk kan anvende det her træ, lyder det.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078