23948sdkhjf

Møbelbranchens siloer står for fald - kontraktkollektion har skabt ringe i vandet

Indimellem går noget bare op. Indimellem rammer et initiativ så rent i en tidsånd, at det ikke kan undgå at skabe ringe i vandet, og føjer man en teknologisk landvinding til ligningen, bliver helheden gerne større end summen af delene.     

Det lader til at være sket for den møbelkollektion, Holmris B8 lancerede i sensommeren. Med Nordic Collection ville kontraktmøbelleverandøren præsentere sine kunder for en fuld kontorkollektion med angivelse af hvert møbels CO2e-tal. Den idé var 17 af virksomhedens store leverandører med på, og kollektionen tæller produkter fra blandt andre Fritz Hansen, Fredericia Furniture, Hay, Labofa og Carl Hansen & Søn.     

– Og det var faktisk ikke svært at få leverandørerne med, fortæller Steffen Max Høgh, CSR-direktør hos Holmris B8.  

CO2e

CO2e betyder CO2 ækvivalenter, og bruges til at udtrykke den samlede klimaeffekt fra et produkt, en proces eller en handling.

CO2e dækker således alle klimaskadelige udledninger, herunder bl.a. kuldioxid (CO2), methan, lattergas samt effekterne fra ændringer i arealanvendelse (Land Use Change).

CO2e-tallet beregnes således ved at ækvivalere effekten af alle andre emissioner, som var de CO2 – hvormed et sammenligneligt tal for den totale klimaeffekt opnås.

Kilde: sustainablebusinesstoolkit.com

Tal på endnu mere  

Selvom enkelte helt som forventet takkede nej, var interessen og engagementet fra de, der gerne ville lege med, ifølge CSR-direktøren større end forventet. 

– Der har været en enormt stor velvilje og en enormt stor modenhed i forhold til at gå ind i det her. Branchen har virkelig været klar til at tage et skridt i retningen af mere data, og jeg ved, at mange af leverandørerne har arbejdet videre på egen hånd, fortæller Steffen Max Høgh.   

Det gør sig blandt andet gældende for Fritz Hansen, der i dag har klimatal på omtrent 80 pct. af sin kollektion.   

– Og der skal tal på mere endnu. Jeg tror ikke, vi kommer hele vejen rundt i alle 190 millioner kombinationer af komponenter, vi skal op på en 90-95 pct., lyder det fra Morten Lund Petersen, der er Sustainability Manager hos møbelproducenten.   

Han forklarer, at Fritz Hansen i første omgang begyndte at kigge i retning af CO2e-beregninger, fordi en større dansk kunde efterspurgte data på området.   

– Det er en tendens, vi så og fortsat ser på kontraktmarkedet, hvor der stilles stadig større krav til information og certificeringer. Og det faldt sammen med, at vi hørte om Nordic Collection og derigennem blev opmærksomme på Målbar, fortæller han og løfter dermed sløret for den sidste faktor i ligningen.   

En målbar effekt

Den teknologiske landvinding er det nemlig den to år gamle virksomhed Målbar, der har stået for at levere. Med Jakob Aaen og Anders Koefoeds værktøj til at fastlægge møblers klimaaftryk, fik de 17 virksomheder i Nordic Collection et fælles beregningsgrundlag at sammenligne sig på, hvilket ifølge Steffen Max Høgh var fuldstændig afgørende.      

– Vi har gjort det her for at gøre det lettere for kunderne at træffe et oplyst valg, så det er helt essentielt, at de her tal kan sammenlignes, så det ikke bare mudrer billedet yderligere, forklarer CSR-direktøren.   

Og Fritz Hansen er langt fra de eneste, der med klimakollektionen fik øjnene op for mulighederne i Målbar. Det seneste halve år er der således blevet løbet ekstrastærkt i den lille opstartsvirksomhed.    

Jakob Aaen (tv) og Anders Koefoed er stifterne bag Målbar. I november løb de med prisen som Årets Game Changer ved Danish Design Award.
Foto: Målbar

– Vi har haft helt afsindigt travlt – også i en langt højere grad end vi havde forventet, fortæller Jakob Aaen.   

I dag tæller Målbar-holdet 12 ansatte, mens flere er på vej, og Jakob Aaen er ikke i tvivl om, at samarbejdet med Holmris har været med til at drive vokseværket.   

– Dels har vi arbejdet videre med en del af de brands, der har produkter i kollektionen, hvilket i sig selv har skabt travlhed, men det har også haft en stor effekt, at så store og anerkendte aktører er gået ud og har kommunikeret om det her tiltag, fortæller han.   

Siloer i frit fald  

Det er imidlertid ikke kun i antallet af henvendelser, Jakob Aaen kan se en forskel.   

– Branchen har flyttet sig, siden vi startede for to år siden. Et af de steder, vi ser det tydeligst, handler om, hvem der kontakter os. Før kom opringningen tit fra en marketingschef, men i dag er det produktudviklere, direktører og kvalitetschefer – det handler ikke længere bare om den gode historie men om den dybe forankring i en virksomhed, forklarer han.    

Sådan virker Målbars værktøj

Målbars værktøj, som kunder køber sig adgang til på abonnementsbasis, bor i ”skyen”, hvor det konstant holdes opdateret med de nyeste data om eksempelvis klimabelastning fra de enkelte landes energimix verden over.  

Værktøjet kan beregne et konkret møbels klimaudledning på tre præcisionsniveauer. Jo dybere man går ned i beregningen, jo mere præcist bliver resultatet, og de generiske data, der bruges på de første niveauer, er konservativt beregnet, således klimaudledningen typisk bliver mindre, jo mere præcist den beregnes.  

Niveau 1: Her skilles møblet ad og de forskelle materialer vejes, ligesom der angives eventuel overfladebehandling og hvorvidt de træbaserede materialer er certificeret med eksempelvis FSC-mærket. På baggrund af generisk data udregner værktøjet klimaudledningen i CO2-ækvivalenter.  

Niveau 2: Her medtages beregninger af materialespild samt alle transportled. 

Niveau 3: På sidste niveau dykkes yderligere ned i leverandørkæden. Her tages højde for faktorer som underleverandørers energi- og ressourceforbrug, affaldshåndtering samt specialmaterialer mv.  

Han peger også på, at branchens virksomheder er blevet mindre bange for at samarbejde om fælles resultater; en vurdering, der bakkes op af Holmris-direktøren.   

– Hvis vi som branche skal lykkes med det her – med at komme med nogle løsninger på nogle globale problemer – så kan vi ikke længere sidde i hver vores silo og arbejde på hver vores løsning, vi er nødt til at gå sammen om at løse de her ting, og der er heldigvis stor velvilje, siger Steffen Max Høgh.   

Han medgiver, at der var en vis nervøsitet for, hvorvidt producenterne var klar til at invitere hinanden indenfor og lægge såvel de grønne som de mindre grønne kort på bordet.   

– Men også her har branchen i den grad vist sig moden, fortæller han.  

Det kan virke paradoksalt med tanke på, i hvor høj grad den bæredygtige dagsorden de senere år er blevet en konkurrenceparameter, som de danske møbelproducenter netop har brugt til at differentiere sig, ikke mindst fra hinanden. Men ifølge Morten Lund Petersen er det et naturligt næste skridt.   

– Vi er ikke bange for at samarbejde med andre leverandører på den her dagsorden. Vi skal konkurrere på design og kvalitet, men vi kommer ikke frem til de bedste løsninger på de her klimaudfordringer alene – det skal vi gøre sammen, og så skal vi bruge den viden og den data, vi høster, når vi udvikler nyt, forklarer han om Fritz Hansens tilgang.   

En ny konkurrenceparameter 

Også Holmris er begyndt at benytte sig af muligheden for at reducere møblers klimaaftryk allerede i designfasen, og ifølge Jakob Aaen er det kendetegnende for en stor del af Målbars kunder. Og dermed, påpeger han, baner klimatallene vejen for et nyt konkurrencebillede.  

– Det er ikke kun os, der ved, at vi kan regne på det her – det ved kunderne også, og når de efterspørger det, er der jo netop kommerciel gain. Lige nu er spørgsmålet, om der er data eller ikke data, men næste naturlige skridt er, at det bliver en decideret konkurrenceparameter at trække udledningen længst ned, lyder forudsigelsen.   

Heller ikke for Steffen Max Høgh er der tvivl om, at data fremover bliver en afgørende faktor i møbelkundernes beslutningsproces.   

– Det taler direkte ind i en agenda om at fastlægge klimaaftryk, og vi oplever, at vi med den her kollektion har ramt lige præcis det, især de store kontraktkunder har efterspurgt – muligheden for at arbejde med konkrete data frem for estimater, siger CSR-direktøren.   

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.377