23948sdkhjf

Søstrene Grene tager spring på 107 millioner

Efter et 2019/20 direktøren beskrev som bizart og dramatisk, lykkedes Søstrene Grene sidste år med at vende underskud til overskud i et resultatspring på 107 mio. kr.

Det oplyser detailkæden i en pressemeddelelse.

– Regnskabsåret 2020/21 var endnu et usædvanligt år for Søstrene Grene. Det var i høj grad præget af corona men i særdeleshed også af flot omsætning efter genåbning af butikkerne, udtaler adm. direktør Mikkel Grene.

Faktisk tegnede det ni måneder inde i året til at blive det bedste resultat i virksomhedens historie.

 – Men så kom anden nedlukning i december 2020, hvor der på nogle markeder var lukket ned helt frem til juni i år. Så corona blev rigtig dyr for os, og vi har mistet en del potentiel indtjening, lyder det.

Ikke desto mindre har Søstrene Grene vendt 2019/20’s underskud på 57,3 mio. kr. før skat til et overskud på 50,3 mio. kr., mens omsætningen blev løftet fra 1,05 mia. kr. til 1,22 mia.

 – Jeg er stolt over, at vi har formået at indhente den tabte omsætning fra sidste år, og så endda leveret et solidt overskud på mere end 50 millioner kroner før skat på trods af de svære omstændigheder. Jeg er imponeret over, hvor godt vores partnere og medarbejdere har håndteret den her krise. Jeg synes faktisk, at vi nu står stærkere end nogensinde, siger Mikkel Grene.

Fra 3-årsplan til 1-årsplan

At det trods de lukkede butikker lykkedes kæden at vende minus til plus, hænger blandt andet sammen med, at Søstrene Grene sidste år valgte at sætte ekstra turbo på de digitale planer.

 –  Vi havde oprindeligt planlagt at åbne webshop på seks markeder over en årrække på 3 år. Men 3-års-planen blev pludselig vendt til en 1 års-plan på grund af både den første og anden nedlukning. På den måde fik vi ud over den planlagte launch i Danmark i marts 2020 også åbnet webshop i Tyskland, Holland, Frankrig, Sverige og senest i Norge i marts 2021, fortæller Mikkel Grene.

Derudover er der åbnet partnerdrevne webshops i Island og Schweiz, og direktøren peger på, at den digitale omstilling dermed er gået meget hurtigere end oprindeligt tænkt.

 – Vigtigst af alt så har vores kunder på de respektive markeder taget godt imod de nye webshops, som naturligvis har været uhyre vigtige salgskanaler for os på de lukkede markeder, fastslår Mikkel Grene.

Søstrene Grene måtte for to år siden klodse bremserne for en større ekspansionsplan, men efter det veloverståede regnskabsår er man nu igen klar til at skrue op for ambitionerne og målet om nye butikker.

 – Vi har sat gang i ekspansionsplaner, der betyder, at vi vil åbne mere end 100 butikker inden for de næste tre år. Det vil bringe os på flere end 350 butikker, og vi mener heller ikke, at 500 butikker er urealistisk på sigt. Der er masser af potentiale på en række markeder, lyder det fra den optimistiske direktør.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.313