23948sdkhjf

Verdenskendt i Danmark: Aalborg-virksomhed vil hente det halve af forretningen i USA

Aalborgensiske Skagerak skruer nu op for ambitionerne på det nordamerikanske marked. Indenfor en håndfuld år er det planen, at halvdelen af omsætningen skal hentes i USA, hvor designvirksomheden nu har etableret kontor med to ansatte og desuden barsler med en snarlig åbning af webshop. 

– Som enkeltmarked er USA jo det største, der findes, med over 300 millioner forbrugere, og vi er meget ambitiøse, men vi er også tålmodige. I dag udgør det amerikanske marked ti procent af vores forretning, og det er absolut realistisk, at vi på en fire-fem år når op, hvor det fylder halvdelen, vurderer Jesper Panduro, adm. direktør og majoritetsindehaver i Skagerak.

Hurtig succes på et mindre modent marked 

Det er blot fire år siden, den nordjyske virksomhed startede det amerikanske eventyr med ansættelsen af en agent, der skulle vise sig at få stor betydning. Camilla Vest, der siden 1995 har været bosat i USA, er i dag en af de to ansatte på kontoret i New York, og sammen med makkeren Maria Bjørn Madsen er hun også blevet partner i det nystiftede amerikanske datterselskab. At det så hurtigt skulle komme så vidt, var imidlertid ikke givet fra starten, fortæller Jesper Panduro.

Skagerak

Skagerak, der indtil 2016 gik under navnet Trip Trap, har rødder tilbage i 1976 og hovedkvarter i Aalborg. 

Virksomheden beskæftiger omkring 40 ansatte og produktionen foregår hos samarbejdspartnere i Asien og Europa. 

Skagerak kom ud af regnskabsåret 2019/20 med en bruttofortjeneste på 39,2 mio. kr. og et resultat før skat på 13,5 mio. 

Skagerak har stort fokus på bæredygtighed, hvilket blandt andet kommer til udtryk gennem medlemsskabet af den globale B Corp-bevægelse. 

– Da vi gik i gang derovre, lovede vi hinanden tålmodighed, og vi valgte forhandlere og samarbejdspartnere ud fra, hvem vi syntes, ville være interessante at samarbejde med, forklarer han om opstarten.

Fra starten stod det imidlertid ganske klart, at der måtte andre værktøjer i brug, end Skagerak var vant til at benytte på hjemmekontinentet.

– De markeder, vi er på i Europa, er jo i høj grad modne markeder, hvor vi har været til stede i mange år. Der var USA anderledes umodent for os, til gengæld havde de i hvert fald dengang et mere modent landskab i forhold til sociale medier, og der var Camilla og hendes team rigtig gode til at finde de rigtige at arbejde sammen med, forklarer Jesper Panduro.

Et logistisk fortrin og en mere solid forretning

Således kan en del af virksomhedens hurtige succes i Guds eget land altså tilskrives sociale medier som Instagram, men Jesper Panduro fremhæver også en dedikeret logistisk indsats som en afgørende faktor.

– Vi valgte fra starten, at vi ville have lager i USA, så vi kunne levere direkte til vores forhandleres kunder. Det var ikke så stort i Europa på det tidspunkt, men i dag kan vi se, at det var det helt rigtige valg, lyder det.

Og det kræver da også sit at holde det amerikanske lager fyldt. Mens Skagerak i begyndelsen sendte varer til Nordamerika en gang om måneden, ryger der i øjeblikket produkter afsted hver uge, og de seneste år er det lykkedes at fordoble den amerikanske omsætning år for år. 

– Det har ikke været svært at fordoble omsætningen i begyndelsen, men det var et stort år, da det lykkedes for os at gøre det i 2020, fortæller direktøren.

I de kommende år stiler virksomheden ”kun” efter en årlig vækst på 50 pct., og holder det tempo, forventer man altså, at det amerikanske salg om fire-fem år udgør det halve af forretningen.

– Udover Europa er vi i dag i Australien, Sydkorea og Japan, og når USA kommer op at fylde, får vi for os at se en mere stabil og solid forretning, vurderer Jesper Panduro.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.156