23948sdkhjf

Jysk har Nordeuropas største lager: Kapaciteten er stort set opbrugt

På Lars Larsens Vej lidt uden for den midtjyske by Uldum findes - som vejnavnet måske afslører - boliggiganten Jysks lager og distributionscenter. 

Hvis man kører langs rute 30, så kan den enorme lagerbygning næsten synes som værende konstant til stede i sideruden, og det med god grund - for med gulvarealet på 91.000 kvadratmeter er Jysks logistikcentrum Nordeuropas største lager. Det har det været det siden indvielsen i 2008, hvorefter det løbende er blevet udvidet. 

Centralt for det hele står Henrik Gromada, der er logistics manager i Jysk, og han har indvilliget i at tage Wood Supplys søstermedie Fremtidens Logistik med på en rundtur i de hellige lagerhaller. 
Det bliver en rundtur til bens, mens Jysk-medarbejderne suser rundt på cykler og trucks, for at overkomme de halvlange distancer.

Og det er uden at nævne robotterne, de 600 meter lange transportbånd og de førerløse trucks, der ufortrødent bevæger sig fra a til b med kirurgisk præcision. 

- Vi laver 1,4 mio. kubikmeter om året ud af Uldum. Udover varer til vores butikker håndterer vi også onlinevarer til vores lande. Det vil sige, at vi leverer direkte herfra og så til tredje sal et sted i Trondheim, mens vi blandt andet også sender til Holland, Belgien og Irland, fortæller Henrik Gromada. 

Lagerbygningerne set udefra. Foto: Jysk

Enorm online-vækst

Netop onlinedelen er noget af det, der har ændret sig mest den seneste tid. Som så mange andre, har Jysk oplevet en markant fremgang i onlinesalget, og det smitter selvfølgelig af i Uldum. 

- Det er blevet voldsomt påvirket det seneste år, og vi har tredoblet bemandingen fra 40 til 120 mand om dagen, der pakker til online, siger Henrik Gromada.

Lageret i Uldum fungerer stadig som udgangspunkt for leverancerne, og det er helt bevidst, at Jysk har et større lager, fremfor mindre nationale lagre. 

- Det bliver simpelthen for småt for os med nationale lagre. I stedet får vi det samlet i tilpasse klumper, og så skal man jo huske, at dette ikke er vores eneste distributionscenter - vi har snart ti, siger han. 

Jysks lager kører stort set i døgndrift, og ifølge Henrik Gromada har lageret investeret i alt den automatiseringsteknologi, der findes.

Det midtjyske lager er løbende vokset, siden indvielsen, men snart bliver der sat en stopper for vokseværket. 

- Kapaciteten her er sådan set opbrugt, og det er også begrænset, hvor mange mennesker, du kan blive ved med at putte ind i bygningen. Derfor har vi også løbende bygget til, men næste gang vi bygger, så bliver det et nyt distributionscenter i Holland i stedet, siger Henrik Gromada.  

De tunge løft er væk

I Uldum modtager lageret årligt omkring 100.000 lastbiler, mens man tømmer omkring 9000 containere. Et fast fokuspunkt på lageret har været arbejdsmiljø - og det viser sig også i den måde, som varerne håndteres i modtagelsen. 

- Mellem 80 og 90 procent af det, vi får hjem, er pakket på slip sheet, så vi undgår at løfte en stor del af de varer, vi modtager, og de bliver så slet ikke manuelt håndteret. Det er noget, der er kommet til undervejs, som vi er blevet større. Vi håndterer alle de varer, vi kan, på den måde, og dem rører vi slet ikke ved, inden de skal plukkes igen, siger Henrik Gromada. 

Netop de tanker har gjort sig gældende siden byggeriet startede.

- I forhold til arbejdsmiljø har vi jo automatiseret alt, hvad der overhovedet kan gøres i forhold til tunge løft og så videre. Det var en vigtig del, da vi byggede lageret i første omgang - at vi skulle fra videre fra et helt almindeligt pluklager til et moderne af slagsen, siger han.

Lageret har en kapacitet på næsten 215.000 paller og afsender årligt 800.000 af slagsen.

Hele lageret forbindes af et indre ‘loop’, der løber i 600 meters længde - hver vej - der fragter bakker med varer rundt.
Længere inde på lageret ved plukstationerne er det godt nok et menneske af kød og blod, der i sidste ende har styringen, men alt det hårde, fysiske arbejde er taget ud af ligningen, forklarer Henrik Gromada. Det foregår på det, der kan kaldes lagerets “førstesal”.  

- Når du står og plukker her, så kan du sende pallen ned i jorden, fortæller Henrik Gromada, mens en velvillig plukker demonstrerer, hvordan pallen med få klik dykker ned i dybet, så lagermedarbejderen let kan føre næste lag varer ovenpå.

-Her har man altid korrekt løftehøjde. Jo højere du plukker, jo længere ned kører den. Til sidst forsvinder den ned, bliver filmet og kørt væk, siger han. 

- Vores paller bliver pakket i 2,4 meter i højden, fordi de skal helt til Norge. Der er det vigtigt af hensyn til pris og miljø, at pallerne er så høje så muligt for at få fyldt så meget ud som muligt, uddyber Henrik Gromada.

Teknologisk er der ikke mere at komme efter

Hvis der er ét sted, hvor logistikchefen og Jysk ikke er gået på kompromis, så er det på automatiserings-fronten. 

- Vi har købt alt den automatiseringsteknologi, der er. Vi venter egentlig kun på, at det udvikler sig yderligere, så vi kan komme mere i gang. Hvis der er noget, så har vi det, er den kontante udmelding fra Henrik Gromada. 

Men det er med god grund, fortæller han. 

- Når vi har et lager af denne størrelse, og vækster så meget, som vi gør, så er vi nødt til at automatisere os ud af det. Fordi på et tidspunkt er det jo begrænset, hvor mange mennesker du putte ind i bygningen til at gøre arbejdet, siger han. 

En af lagerets førerløse trucks i aktion med en stabel paller. De førerløse trucks har været en fast bestanddel af lageret i flere år.

Det seneste skud på automatiserings-stammen er de et år gamle robotter i et nyt pluklager til online-ordrer. Her kører robotterne rundt og samlet de korrekte reoler med varer op, som de derefter kører til Jysk-medarbejdere, der derefter kan plukke og pakke i æsker. 

Ligesom med resten af lageret foregår det arbejde nærmest uden stop. 

- Vi kører i døgndrift, og vi stopper sådan set kun om natten i weekenden, så vi kan vedligeholde teknologien, siger Henrik Gromada.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109