23948sdkhjf

Digital millioninvestering skal bane vej for glasvirksomheds internationale gennembrud

Glaseksperten, der producerer glas til bolig, erhverv og offentlige bygninger, har i løbet af de seneste par år oplevet massiv vækst med blandt andet en fordobling af produktionskapaciteten. I forlængelse heraf går virksomheden nu skridtet videre med en omfattende digital løsning, der blandt andet skal øge eksporten af glas i særligt Norge og Sverige. Med millioninvesteringen styrker virksomheden desuden rammerne om B2B-salget og effektiviserer både kundecenter og produktion.

– Vi har gennem flere år haft fremgang på særligt det danske marked, og næste skridt er derfor nu at udvide ved at gå mere intensivt ind i Norge og Sverige, forklarer Christian Larsen, adm. direktør i den Hjørring-baserede virksomhed.

– Derfor har vi foretaget en stor investering i en innovativ digital løsning, der gør bestillings- og produktionsprocessen nemmere og mere effektiv for kunder på tværs af landegrænserne. Udover eksport ser vi også et kæmpe potentiale i forhold til vores danske kunder, som vil opleve en effektiviseret proces og spare tid, fortsætter han.

Ifølge Christian Larsen sætter Glasekspertens nye løsning for alvor kunden i centrum og gør det muligt at bestille glas døgnet rundt.

– På den måde bliver en stor del af de manuelle processer i virksomheden reduceret til fordel for automatisering, hvilket bringer os foran på innovation i glasbranchen, hvor der ikke typisk bliver investeret i ny teknologi og digitale løsninger, fortæller han.

Fremtidssikret og skalérbar

Løsningen, som er udviklet af teknologispecialisten NORRIQ, er responsiv, hvilket betyder, at der er lagt stor vægt på, at platformen kan anvendes, uanset om kunden anvender en mobil, tablet eller desktop.

På den måde kan Glasekspertens kunder nemlig selv vælge, om de vil stå ude hos deres egen kunde og udarbejde tilbud eller bestille glas direkte fra mobilen, eller om de vil køre hjem på kontoret og gøre arbejdet foran computeren i stedet. Det gør, at kunden har mere fleksible muligheder for at bestille det ønskede glas og planlægge arbejdsdagen.

– Løsningen er en af de absolut mest innovative på markedet netop nu, fordi den fungerer som et ekstra lag i form af en såkaldt headless løsning. Det betyder i praksis, at virksomheden er mere fremtidssikret og nemmere kan skalere op, fordi man ikke skal starte helt fra bunden, forklarer it-arkitekt hos NORRIQ, Søren Heide Larsen, der har stået for at udvikle den digitale løsning.

For at fremtidssikre systemet yderligere er der ifølge Søren Heide Larsen også arbejdet intensivt for at sikre en høj performance, som kan forblive høj i takt med løbende vækst. På den måde bliver platformen ikke langsommere eller går ned, hvis der kommer flere brugere og ordrer. Kunden har desuden mulighed for at følge ordren i systemet og eksempelvis holde sig orienteret om leveringstidspunkt.

Ifølge Søren Heide Larsen er den digitale løsning en fremsynet og ekstraordinær investering for en virksomhed som Glaseksperten.

– Den her type løsning er først kommet frem her inden for det seneste år eller to. Og det er faktisk meget ekstraordinært og visionært, at en mellemstor virksomhed som Glasekspertens investerer så stort og tidligt i en løsning som denne. Det er oftest langt større virksomheder, der er med her. Derfor er de også virkelig fremme i skoene og viser, at de tænker på fremtiden og prioriterer det digitale område højt, siger han.

Glaseksperten har fået tilskud til projektet fra SMV:Digital Eksport, der støtter investering i digitale systemer, automatisering eller e-handelsløsninger, der kan styrke virksomhedens eksportsituation. SMV:Digital-programmet er etableret med regeringens Strategi for Danmarks Digitale Vækst og er målrettet alle erhverv i Danmark.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.078