23948sdkhjf

Køkkensnedkers ”stangtøj” skal åbne døren til projektkunderne

I Københavns Sydhavn har Nicolaj Bo og hans hold brugt en årrække på at fintune konceptet og kæle for detaljerne. Med en ny produktlinje vender han nu tilbage til udgangspunktet om at kunne tilbyde de bedst mulige køkkener til en størst mulig køberskare, og håber i samme ombæring at kunne sparke døren ind til et marked, der hidtil har været lukket land. 

Blandt køkkenkunder er navnet Nicolaj Bo efterhånden blevet garant for høj kvalitet i den dyre ende, men det har aldrig været et mål for iværksætteren at lave køkkener, der for mange er uden for rækkevidde.  

– Tværtimod har det fra starten været målsætningen for os at kunne tilbyde det bedste produkt til så mange som muligt, slår han fast.  

Har samlet de bedste erfaringer 

Ikke desto mindre har priserne i en årrække bevæget sig op i et leje, hvor det langt fra er alle, der kan være med.  

– Den måde, vi har arbejdet på de sidste ti år, har handlet meget om at fintune vores koncept og perfektionere vores udtryk, men det har også betydet, at vores køkkener stille og roligt er blevet dyrere og dyrere, forklarer ejerlederen, der stiftede sin køkkenvirksomhed i 2002, mens han selv var i lære som snedker.

Derfor er de bedste erfaringer fra de seneste års køkkennørderier nu blevet samlet i køkkenet Culture Club, som man hos Nicolaj Bo med henvisning til modeverdenen betegner som virksomhedens bud på ”stangtøj”. 

– Her får man den materialeholdning, der er kendetegnende for vores produkter, og så går vi på kompromis med nogle detaljer, så prisen kan holdes noget lavere – sammenlignet med eksempelvis et fuldfineret egetræskøkken i vores Classic-serie, ligger vi 40-50 pct. lavere i pris, forklarer Nicolaj Bo.  

Foto: Nicolaj Bo

Med Culture Club har virksomheden lanceret sit første køkken med standardbredder, men de kulørte laminatfronter laves på bestilling, og der er således stadig en vis grad af valgfrihed.  

– Og det afspejler faktisk måden, vi hele tiden har arbejdet på – i bund og grund har vi ét design, men friheden ligger i materialevalget, der giver plads til at lege med udtrykket, fortæller Nicolaj Bo, der håber, at særligt én målgruppe vil tage imod invitationen til at komme og lege.  

En legeplads til arkitekterne  

– Vi kommer til at prøve det her af som et projektkøkken, hvor arkitekterne kan få friheden til at lege med form og materialer i en anden grad, end de er vant til, så vi håber, at det kan blive en vej ind på det marked for os, forklarer han og peger på, at projektkunderne i dag fylder ”stort set ingenting” for virksomheden.  

– Der ligger vi i en prisklasse, hvor den enkelte kunde selv skal tage beslutningen, så det er ikke noget, ejendomsudviklere investerer i. Til gengæld udskifter vi ofte helt nye køkkener i projektlejligheder, fortæller Nicolaj Bo.  

Culture Club så første gang dagens lys i forbindelse med efterårets 3daysofdesign men blev fuldt lanceret i marts, og den første måneds erfaringer tyder på, at køkkenvirksomheden har fat i noget rigtigt.  

– Vi har indtryk af, at mange kunder har ledt efter et sted, hvor de kunne få et designprodukt, der ikke kommer fra de vanlige leverandører, og som er lidt nemmere at overskue end at skulle til at lave et Ikea-hack, så modtagelsen har været rigtig god, fortæller Nicolaj Bo, der også har fået døren til de eftertragtede projektkunder på klem.  

– Der er vi startet med kontakten til nogle af de mindre udviklere, der eksempelvis bygger sommerhuse, hvor det her køkken har et let og muntert udtryk, der passer rigtig godt ind. Hvor de fleste stadig går efter noget hvidt og ufarligt til hjemmet, tør man gerne lidt mere i sommerhuse, vurderer han.  

Og at der blandt køkkenkunder og udviklere findes mod til at skeje ud, har Nicolaj Bo den seneste måned fået bekræftet.  

– I forhold til farvevalget har vi solgt en to-tre gule køkkener allerede, så det er et meget tydeligt bevis på, at man tør, slår han fast.  

Foto: Nicolaj Bo

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094