23948sdkhjf

Brancheprofil tager hul på nyt køkkeneventyr

Erik Theill Christensen skal stå i spidsen for Smedstorps svenske køkkenfabrik og er desuden ny medindehaver i koncernen

En markant profil med ledererfaring fra flere køkkenkæder er tilbage i branchen.

Erik Theill Christensen er nemlig indtrådt som partner og medindehaver af koncernen Smedstorp, som indebærer Smedstorp Danmark, svenske Smedstorps Snickeri og interiørvirksomheden Stillark. Han har senest stået i spidsen for køkkenbrandet Nettoline.

Køkkenfabrikken Smedstorps Snickeri, der er beliggende i Österlen i Skåne, har drevet produktion af køkkeninventar siden 1945. Erik Theill Christensen indtræder som administrerende direktør for fabrikken, hvor han erstatter Søren Overgaard, som han nu er kompagnon med.

- Det er en aktør, som bygger på et solidt fundament af mennesker, der har arbejdet der i mange år. Det tiltaler mig. Det er dedikerede mennesker, som arbejder med gode produkter, så jeg ser en mulighed for at tage nogle markedsandele i et vanskeligt marked - både i Sverige og Danmark, fortæller Erik Theill Christensen til Wood Supply.

- Jeg kan se flere muligheder. På grund af vores placering i Skåne og den svenske krone står vi eksempelvis positivt i forhold til priserne i Danmark. Det er sådan nogle ting, som jeg har vejet ind i beslutningen, tilføjer han.

Samarbejdet med Smedstorp begyndte i form af en konsulentrolle, efter Erik Theill Christensen stoppede hos TCM Group som frontfigur for Nettoline. Det samarbejde viste sig hurtigt at have mere potentiale.

- Søren og jeg går jo langt tilbage fra vores fælles tid i Ballingslöv-koncernen, så det var oplagt at træde til og hjælpe lidt hos Smedstorp. Men jeg kunne hurtigt mærke, at det var et godt match, og da Søren tilbød mig muligheden for at komme med ombord, gik det ret hurtigt, lyder det fra ham. 

Søren Overgaard købte Smedstorp-koncernen i 2020 og har fortsat aktiemajoriteten i køkkenvirksomheden. 

- Jeg har kendt og fulgt Erik i over 17 år og er både stolt og glad over, at Erik er indtrådt som partner i koncernen. Han kommer med en uvurderlig erfaring og stærke kompetencer fra branchen og har flere gange bevist, hvordan han kan løfte og udvikle en virksomhed både kulturelt og økonomisk, lyder det fra Søren Overgaard.

Smedstorps primære omsætning kommer fra det svenske marked, hvor det i særdeleshed kommer fra B2B-salg gennem selvstændige forhandlere, mens man også har forhandlere i Aarhus og København.

Foruden de 8.000 kvadratmeter i Skåne er en del af produktionen også outsourcet til en samarbejdspartner i Litauen.

Til næste år kan Smedstorps Snickeri fejre 80 års jubilæum.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.101