23948sdkhjf

Fra underleverandør til udviklingspartner: Kvist går nye veje

Kvist Industries i Årre har i 53 år været underleverandør til møbelbranchen, men nye vinde blæser, og den sydjyske virksomhed er i fuld gang med at genopfinde sig selv i en ny rolle.

– Man kan sige, at i takt med at møbelindustrien har mindre og mindre egenproduktion, er der opstået nogle andre behov, og vores kunder er i højere grad begyndt at efterspørge kompetencer på såvel design- som på hele compliance-delen, fortæller adm. direktør Jens Bach Mortensen om baggrunden for den udvikling, Kvist Industries begyndte for en håndfuld år siden.

En klassisk konflikt

De seneste par år har Kvist-direktøren oplevet, at der er sat ekstra fart under omstillingen, i takt med at stadigt flere kunder efterspørger de nye kompetencer.

–  Det hænger også sammen med, at nogle af vores gamle kunder er begyndt at eksportere til flere og flere lande, og så bliver deres forsyningskæder den begrænsende faktor, hvorfor der er brug for, at vi også går ind og hjælper her, forklarer Jens Bach Mortensen, der særligt fremhæver to faktorer, der har været afgørende for den interne omstilling.

–  Først og fremmest skal vi selvfølgelig have kompetencerne, lyder det fra direktøren, der vurderer, at den kompetencemæssige opgradering har ført til 10-15 af de seneste års omtrent 400 nyansættelser.

–  Men den anden ting, vi har skullet omstille os til, er, at de ting, vi arbejder med, bliver mere gennemsigtige, fortæller Jens Bach Mortensen, der peger på, at Kvist dermed er kommet i en klassisk konflikt.

– Det er jo ikke nyt som sådan, men det er nyt for os, fordi vi typisk har været langt væk fra slutkunden. Men langt de fleste virksomheder, der arbejder med både salg og produktion skal finde balancegangen mellem gennemsigtighed og de ting, man helst vil holde for sig selv i forhold til konkurrenter, lyder det fra Kvist-direktøren, der ser en klar faldgrube i den del af omstillingen.

– Hvis man kommer over og bliver for slutkundefokuseret, kan det godt give bagslag, så hos os har vi i stedet formuleret det sådan, at vi skal være markedsorienterede, så der fortsat er mulighed for at tjene penge, forklarer han.

En kulturændring i væksttid

Den seneste årrække har Kvist Industries oplevet markant vækst, og siden 2013 er medarbejderstaben vokset fra omtrent 350 ansatte til i dag at tælle omkring 750.

– Dels har vi oplevet en tilgang af nye kunder til de nye forretningsområder, men en del af væksten er sket med den eksisterende kundebase, fortæller Jens Bach Mortensen, der således har haft rigeligt at se til, mens omstillingsprocessen har stået på. Og processen har ikke været uden udfordringer.

– Den største udfordring har jo været den kulturændring, det har krævet i virksomheden, hvor vi har skullet ændre vores tankegang fra at være produktionsorienteret til at have fokus på service og blive mere kundeorienterede, forklarer direktøren, der peger på, at det også har stillet krav til det organisatoriske.

– Hvor der tidligere var relativ få funktioner, der skulle spille sammen, er der i dag mange flere, og det giver en lidt anden organisationsform end den flade, men hierarkiske, vi har været vant til – en sådan omstilling bliver meget svær, hvis man ikke kan arbejde i en matrix-organisation, fordi mange opgaver bliver projektorienterede og forankret i teams, der kræver samarbejde på kryds og tværs i organisationen, forklarer Jens Bach Mortensen, der efter årene med omstilling forventer, at den kommende tid i høj grad kommer til at handle om, at få forandringerne rodfæstet og komme helt i mål med processen.

– Men det betyder ikke, vi ikke har nogle nye initiativer i støbeskeen – blandt andet er der et par spændende udviklingsprojekter omkring bæredygtighed på vej, lyder det afslutningsvis fra Kvist-direktøren.

 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078