23948sdkhjf

Kristian laver sociale møbler – og vil helst ikke sælge dem

– I den perfekte verden ville det være os, der ejede vores produkter, og så lejede dem ud til kunderne.

Ordene kommer fra Kristian Grove Poulsen, stifter af den fynske startup-virksomhed Timbernest.

Virksomheden tog sit udspring i 2016, da et semesterprojekt i produktudvikling og innovation på civilingeniør-studiet på Syddansk Universitet førte til et samarbejde med Odense-festivalen Tinderbox.

Resultatet blev det sociale vippemøbel, der har dannet grundstenen i Timbernest, og indtil videre er virksomhedens første og mest populære produkt, blandt få. Det er Kristian Grove Poulsen imidlertid klar til snart at lave om på, og med optagelsen i Odense Renovations EU-medfinansierede projekt Cirkulær i Odense får han nu en hjælpende hånd til at fyre op under både produkt- og forretningsudvikling.

Foto: Timbernest

– Med EU-projektet får vi tid og støtte til at udvikle vores modulære setup, finde de rigtige produktionsformer og leverandører, så vi kan komme til at levere mange forskellige produkter, fortæller Kristian Grove Poulsen.

Den røde tråd er stadig byrumsinventar til især det offentlige rum, men med et øget antal produkter håber iværksætteren, at man i højere grad kan gøre kunden selv til byrumsdesigner.

– På sigt er det tanken at få kunden til selv at designe de udendørs byrum, og med tilstrækkeligt mange forskellige moduler er tanken, at det på en måde kan blive byrummets svar på Lego, lyder det.

Fra eje til leje
Timbernest producerer alle sine produkter af dansk træ, mestendels fra lokale, fynske skove, og det bæredygtige aspekt har fra første færd vægtet tungt i den unge virksomhed.

– Vi er født ud af tanken om at skabe socialt samvær, og det sociale aspekt har derfor været det vigtigste, men bæredygtigheden er det næstmest vigtige, fortæller Kristian Grove Poulsen og fortsætter:

– Nu er vi kommet dertil, hvor vi har bevist, at vores møbler kan skabe stemning og samvær på festivaler og i byrum, så nu er vi kommet til næste milepæl, der hedder ”bliv endnu mere bæredygtige”.

Timbernest har allerede fokus på at bruge materialer med lang levetid, ligesom der i designfasen er taget højde for, at materialer skal kunne genbruges med et minimum af forudgående behandling, og således har man allerede godt fat i nogle af de cirkulære principper. Men der er stadig udfordringer.

Foto: Timbernest

– Vi bruger blandt andet egetræ, som efter standarderne har en udendørs levetid på 25 år, når det er ubehandlet, men hvis et uderum så skal opdateres efter eksempelvis 10 år, så risikerer vi jo, at man ”mister” 15 år af et produkts levetid, fortæller Kristian Grove Poulsen.

Han peger også på, at det grundet virksomhedens dybdegående kendskab til design- og produktionsfasen vil give rigtig god mening, at Timbernest selv står for vedligeholdelsen af produkterne. Og så er vi tilbage ved artiklens start og spørgsmålet om, hvem der egentlig skal eje møblerne.

– På længere sigt vil vi rigtig gerne være ren ”produkt som service”-virksomhed, hvor vi lejer møblerne ud, står for vedligeholdelse og service i hele perioden, og så tager møblerne tilbage efter brug for at istandsætte dem og leje dem ud til nye kunder, fortæller Kristian Grove Poulsen.

Virksomheden har allerede de første kunder med på den løsning, og tiden må vise, om flere kan få øjnene op for denne tankegang, men den cirkulært orienterede iværksætter kan også få øje på fordelen fra den anden side af bordet.

– Med en lejeløsning får kunden dels tilknyttet service og vedligehold, men det giver også en helt anden fleksibilitet i forhold til at kunne skrue op og ned for, hvor mange møbler man egentlig har brug for.  

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094