23948sdkhjf

Produktnørdethed har skabt eksportsucces i Ry

Det krævede tre forsøg, da Lars Houe i sin tid satte sig for at skabe sig et navn i det danske inventarlandskab. Først prøvede han at få gang i en virksomhed med accessories til hjemmet, dernæst gav han den et skud med entrémøbler. Det var dog først, da han satsede på et bredere sortiment af indendørsmøbler, der begyndte at ske noget, og da han senere udvidede sortimentet med udendørsmøbler, sad den lige i skabet.

Det skriver Børsen, der netop har tildelt Lars Houes virksomhed, Houe Aps, en gazellepris for syvende år i træk. I dag henter virksomheden 90 pct. af omsætningen på eksport, og Tyskland udgør det største marked.

Houe Aps har til huse i Ry, og over de seneste offentliggjorte fire regnskabsår har de skabt en vækst på 183 pct. Ifølge Lars Houe skyldes succesen dels de dygtige medarbejdere, som han lige nu har lidt mere end 40 af, dels det, Lars Houe kalder produktnørdethed.

Fra kollaps til salg
– Vi er ikke kendte i Danmark, men hvis du i Tyskland siger havemøbler, så er vi kendte – og kendt for godt håndværk og god kvalitet. Vigtigheden af det lærte jeg, da jeg for mange år siden var ved sælge en ny stol ind til en kunde. Da kunden satte sig i stolen, klappede den sammen under ham. Den var ikke designet godt nok, fortæller han til avisen.

Da kunden var på benene igen, lovede Lars Houe, at han følgende dag ville præsentere en forbedret konstruktion, og ved hjælp af en møbelsnedker og en smed fik han natten over lavet et såkaldt skørt til stolen. Det resulterede den følgende dag i et salg, og møbelsnedkeren, der hjalp Lars Houe i nødens stund, er i dag en skattet medarbejder i Ry.

I seneste årsrapport landende bruttoresultatet hos Houe Aps på 15 mio. kr., mens omsætningen ifølge Børsen ligger i lejet 70-100 mio. kr.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125