23948sdkhjf

Investeringer koster på bunden hos midtjysk sofasucces

Flere år med vækst har krævet en ny og intern fokusering. En proces der har kostet på bundlinjen hos den danske møbelvirksomhed Karup Design i Karup.

Her faldt overskuddet før skat fra 4,9 mio. kroner i 2017/18 til 3,8 mio. kroner i det netop offentliggjorte regnskab for 2018/19. I samme periode steg bruttofortjenesten fra 10,9 mio. til 11,4 mio. kroner.

- Væksten gennem de senere år gjorde det nødvendigt for os at fokusere internt og bygge nye fundamenter op omkring virksomheden. Vi har blandt andet ryddet op i omsætningen ved at sige farvel til en række kunder. Det har taget toppen af væksten. Det drejer sig om kunder, der enten brugte os som underleverandører, gav dårlig indtjening eller havde en for os uønsket markedsposition, siger administrerende direktør og medejer Anders Stampe. Han understreger, at Karup-virksomheden opnåede en vækst på 15 procent på den primære forretning, som er salg gennem møbel- og interiørwebshops.

 - Det er hvad vi hæfter os ved, slår direktøren fast.

Væksten hentet online
Væksten i Karup Design er gennem en årrække skabt gennem salg af futonmøbler til internationale onlineforhandlere. Blandt mange andre tyske Otto Versand, onlineforhandlere i Asien og på det amerikanske marked til eksempelvis giganten Amazon og Wayfair, fortæller Anders Stampe.

Læs også: Investeringer trækker ned hos midtjysk møbelfirma

 Han peger desuden på andre væsentlige områder, hvor Karup Design i årets løb har foretaget strategiske investeringer:

 - Vi har styrket vores organisation både i salg, marketing og i operations med en del nye medarbejdere, der kompetencemæssigt matcher vores forretning i dag. Dertil kommer en ny digital platform og it-struktur, som understøtter vores fortsatte digitale transformation. Den indeholder både en B2B-webshop, et Product Information Management-system og en online selfservice marketing hub. Alt sammen investeringer der skal underbygge Karup Designs fuldt digitale mindset, fortæller direktøren.

Bæredygtig samling af lagerfunktion
Investeringerne fortsætter ind i det igangværende regnskabsår, hvor Karup Design netop har færdiggjort en udflytning af sit lager i Karup for at samle og outsource alle lageraktiviteter i Polen. Et vigtigt skridt på vejen mod ambitionen om at blive 100 procent lagerførende.

Det giver ifølge Anders Stampe virksomheden en unik position i international møbelhandel, hvor rigtigt mange leverandører er ordreproducerende.

Læs også: Dansk møbelfirma hiver erfarne kræfter ind i ejerkredsen

 - Vi vil kunne tilbyde leveringstider på bare en dag på vores komplette sortiment, hvilket indenfor ecommerce har stor betydning, forudser Anders Stampe. At valget er faldet på at samle lagerfunktionen i Polen, hænger sammen med kundestrukturen. Blot 5 procent af Karup Designs omsætning hentes nord for Flensborg.

 - Med vores nye setup i Polen kan vi målrette vores lagerfunktion til e-commerce, og hvad der dertil hører af serviceydelser, siger Anders Stampe, der ligeledes peger på miljømæssige hensyn i forbindelse med placeringen af det nye lager.

- Vi kommer til at spare 100 tons C02-udledning bare i reduceret intern fragt mellem lagrene. Desuden kan vi nedbringe CO2-udledningen med yderligere cirka 80 tons, fordi vi reducerer fragten af indkøbte varer fra henholdsvis Letland og Polen, fortæller direktøren.

 

Karup Design A/S
mio. kr. 2018/19 2017/18
Bruttofortjeneste 11,38 10,89
Resultat før finansielle poster 2,96 4,34
Resultat før skat 3,82 4,90
Årets resultat 3,19 3,96
Balancesum 21,56 21,02
Egenkapital 12,69 11,50
Antal ansatte
Regnskabsåret blev afsluttet 30. juni 2019.
Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.11