23948sdkhjf

Montana efter stor tilbagegang: Søsætter digital strategi

Møbelfirmaet bag det kvadratiske designikon Montana-reolen, Montana Furniture, har netop præsenteret årsregnskab for deres forskudte regnskabsår 2018/2019. Adm. direktør Joakim J. Lassen betegner resultatet som “ikke tilfredsstillende”. 

- Vi er gået fra et resultat på 10 mio. sidste regnskabsår til i år knap to mio. Der er en god forklaring, og det er altid godt. Vi var meget ambitiøse sidste år og havde så en overkapacitet. Vi fik ikke de ordrer, vi regnede med og vi var ikke hurtige nok til at nedskalere, siger Joakim J. Lassen til Wood Supply.  

Deres bundlinje landede på 1,9 mio. kr. mod 10,6 mio. året før. Egenkapitalen er blevet 3,3 mio. kr. mindre og de har måtte sige farvel til, hvad der svarer til fem fuldtidsansatte og lander på 152 gn. snitlige fuldtidsansatte. 

Sommeren var lang og køberne ude i vejret
Den adm. direktør fortæller om den lange, varme sommer sidste år som en stor bidragyder til mindre salg. 

- Vi var udenfor hele tiden sidste sommer. Hvis folk skal købe møbler, kræver det, at de er inde, så de kan se, hvad det er, de mangler i deres hjem. 

Han ser digitaliseringen som det allervigtigste næste skridt. Montana har igangsat både en effektivisering af fabrikken og en strategi til websalg. 

- Vi skal være smartere, vi skal møde slutbrugerne, der hvor de er. Vi er tilfredse med den måde, vi ser ud på, og vores nye farver fungerer rigtig godt. Men det skal være lettere at få fat i os. Det skal være en leg at handle med montana.

- Vores forhandlere er sindssygt vigtige
Han lægger vægt på, at Montanas forhandlere ikke skal ryste i bukserne over digitaliseringen. Præsentationen af møblerne er stadig essentiel for Montanas forretning, siger han. 

- Vores forhandlere er sindssygt vigtige for vores forretning. Vi er afhængige af hinanden. Jeg er 100 pct. sikker på, at vores forhandlere ikke skal være bange. Vores erfaring er, at hvis brandet har en webshop, så tager det ikke forretningen væk fra forhandlerne, det øger interessen for produktet, siger Joakim J. Lassen og fortsætter:

- For en moderne virksomhed er det bare om at få kontakt, der hvor slutbrugeren er. I gamle dage var det designmagasiner. I dag skal du være til stede digitalt. 

Nye farver og lys forude
Den adm. direktør siger, at det ser godt ud for næste regnskabsår. 

- I år har vi dels budgetteret nøjsomt og vi har en bedre fornemmelse af markedet og en bedre ordrebeholdning.

Han siger, slutbrugerne har taget godt imod de nye farver. Montana præsenterede i år 30 nye farver, som skal tage det klassiske møbel Montana-reolen ind i en ny tid og give køberne en større mulighed for at være kreative.

Mere om: Montana
Hold dig opdateret med Wood Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Vi solgte på toppen: Hæve/sænkespecialist på amerikanske hænder

Brugerne bliver næste bølge – og branchen skal sælge dem bæredygtige muligheder

Fredag åbner Biva: Få et smugkig indenfor

Toldere finder mistænkeligt træ fra Amazonas på Aarhus Havn

Viborgensisk vinduesproducent går frem i presset marked

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nyhedsbrev

Træer for 100.000 kroner stjålet fra planteskole: Nu udloves dusør

Lim-direktør: Østeuropæiske forsinkelser skubber til årets eksport

Svane Køkkenet sætter ny mand i front for norsk ekspansion

Flyvende fra start: CLT Denmark føjer ekstra ben til virksomheden

Motorvejsmangel fører til flytning for kontorleverandør

1

Finn Juhl-producent gør 20-årige Bessi grøn

Holmris B8-direktør om ny Aarhus-strategi: Det mest gennemgribende man endnu har set

Tre års arbejde og 4.500 elementer venter Idealcombi

Ny strategi: Aarhus' 45 årlige møbelmillioner skal bruges bæredygtigt

Tre nye haller til træ: Kjellerup bygger 4500 kvadratmeter

Formland indtager København

Brødflove barkbiller presser priserne: Hårdt år for Rold Skov Savværk

Dansk Byggeri og DI nærmer sig sammenlægning

Montanas medarbejdere spiller floorball i arbejdstiden

Dårlig restaurering får mølle til at smuldre

Investeringer og udsving: Lille dyk får ikke Steens Group til at ryste i bukserne

Ni meter reol på vej: Københavnsk showroom skaber travlhed i Tvis

Nyt om navne: Nye chefer hos Outrup og Timberman

Nyt fra bestyrelser og direktioner

1

Analyse: Virksomhedsledere vil jagte ansatte i 2020

Byggemarkeder bliver mere end et afhentningslager

Ny fabrikschef hos Glaseksperten

146 år gammel mølle skal renoveres for 4,5 mio. kr.

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nyt fra bestyrelser og direktioner

SMV'erne vil gerne klimaet, men mangler grønne redskaber

Jobmarked stod stille i november: Næsten ingen ændring

1

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Jyde bygger sine egne ure i træ

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Demo-udstyr sælges

Ambitioner om bæredygtigt emballage hos Loevschall

Hurtig levering til nybyggede hospitaler i Wuhan

Træets rejse – fra finske skove til Tokyos centrum

UDSALG af demo-udstyr

Skal du bruge standard ledhoveder af høj kvalitet?

HM klinger for aluminiums afkortning

Hvad ville du bruge en ren besparelse på 279.944,00 kr. til?

AIRMIX® NANOGUN-MX® elektrostatisk pistol med høj ydeevne!

Gratis seminar: Bæredygtighed og byggevarer

TILBUD i februar

Skal du et smut på tanken efter brændstof?

Energibesparelser med state of the art vakuumteknologi

Når standardløsningerne ikke lige passer til din løfteopgave

AAG leverer CE-mærkede bærelejer

Dispenseringstip #1: Nåle

Vi ser frem til et spændende 2020

Ny Abnox Dosing Device AXDD til fedtdosering

Crevis I/O enheder

Bring naturen ind i hjemmet

LVL-pladesamlingsmetode vinder Open Source Wood-udfordring

UDSALG af demo-udstyr

Søger du et fagligt netværk om energiledelse?

Fravol SMART S600-23 plus kantlimemaskine

Opnå en 100% automatiseret og fuldt integreret forretning

Send til en kollega

0.14