23948sdkhjf

Strategisk design giver rygstød til Dolle

Efter et succesfuldt strategiprojekt har den nordjyske trappeproducent forbedret sin konkurrenceposition og øget mulighederne for at fastholde produktionen i Danmark.
Siden etableringen i 1982 har trappeproducenten Dolle formået at fastholde udvikling og produktion under hjemlige himmelstrøg. Men med den stigende konkurrence fra lavtlønslande var ledelsen klar over, at der skulle ske noget.

Sammen med designforskere fra Arkitektskolen Aarhus satte Dolle derfor en brugerdrevet strategiproces i gang. Målet var at skabe en bredere og mere fremtidssikret konkurrenceposition:

- Dolles ledelse var klar over, at de med et meget lavteknologisk og såkaldt lavstatusprodukt samt truslen fra lavprisområder i Østeuropa var nødt til at udvikle nye produkter – måske endda helt nye forretningsområder – inden for fem år. Men de vidste ikke, hvordan de skulle gribe udfordringen an, fortæller lektor Jørgen Rasmussen fra Arkitektskolen Aarhus til netmagasinet Mind Design.

Et helt ny strategisk fundament
Sammen med forskerne gik Dolle i dialog med distributører, forhandlere og brugere, og en efterfølgende analyse identificerede en række problemer og udviklingspotentialer.

Analysen blev fulgt op af en workshop, hvor kunderne var inviteret til at komme med input. Herefter fulgte en intern workshop, hvor idéer blev drøftet på kryds og tværs af afdelinger. Alle trådene blev efterfølgende samlet på et to-dages strategiseminar for virksomhedens ledelse.

Hele processen har ført til, at Dolle ikke længere blot er en trappeproducent, men en virksomhed der tilbyder ’adgang til rum’. Ifølge lektor Jørgen Rasmussen er Dolle dermed et skoleeksempel på strategisk design, fordi der nu er skabt grundlag for udvikling af helt nye forretningsområder, som ikke umiddelbart kan kopieres i Østeuropa:

- Med relativt enkle klassiske strategisk design redskaber – brugerinddragelse, visualisering, analyse, kommunikation, idéudvikling – samt ikke mindst forståelse for strategi, marketing og organisation skabte designforskerne sammen med virksomheden en platform for udvikling, ikke bare af virksomhedens produkter, men af hele virksomheden. Det er et godt eksempel på, hvordan strategisk design kan være en drivkraft for innovation, siger Jørgen Rasmussen til Mind Design.

Læs mere om projektet på www.dcdr.dk
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109