23948sdkhjf

Tilbage til rødderne: Din bil skal køre på træ

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Et ton tørt træ kan blive til 400 liter brændstof.

Forskere fra Aalborg Universitet har sammen med Steeper Energy knækket koden til at lave træaffald om til biobrændstof til fly, skibe og lastbiler.

Forskerne tror på, at et nyt dansk industrieventyr venter forude.

Ifølge professor Lasse Rosendahl og ph.d. Claus Uhrenholt Jensen fra AAU er potentialet i den nye teknologi enormt. Teknologien er nemlig både effektiv, bæredygtig og kan benyttes til at producere brændstoffer ud fra så forskellige ting som spildevandsslam, husholdningsaffald, træ, gylle og halm. Udvikling af teknologien kan desuden blive afsættet til et stort, dansk industrieventyr omkring produktion af biobrændsel til tung transport og luftfart.

- Det, som vi har gjort, har ikke været gjort før, og det kan få en meget stor impact på transportsektoren. Vi taler ikke om at dække et par promiller af transportsektorens behov for brændstof - vi taler om titalsprocenter. Det kan virkelig blive stort, forklarer Lasse Rosendahl.

Claus Uhrenholdt Jensen har gennemført et erhvervsforskerprojekt, der udgør en del af et større samarbejde mellem Aalborg Universitet og Steeper Energy. I sit forskningsarbejde har han bidraget til at udvikle en teknologi, som gør det muligt at omdanne organiske materialer til anvendeligt brændstof til tung transport.

Læs også: Verdos biomasse opnår PEFC-certificering

Første skridt i den proces er at lave en bio-råolie ved hjælp af Hydrothermal Liquefaction (HTL), som derefter skal raffineres til et færdigt brændstof. Selve processen modsvarer den, som olieselskaber bruger til at raffinere og destillere råolie fra eksempelvis Nordsøen til henholdsvis benzin, flybrændstof, diesel og skibsbrændstof.

Da råolien, som forskerne laver af blandt andet trætoppe, har et højt indhold af salte og ilt, kan man dog ikke umiddelbart benytte sig af konventionelle raffineringsprocesser til at få brændstoffer ud af den. Her har Claus Uhrenholt Jensen derfor udviklet nogle nye metoder, som adskiller saltene fra olien ved at forsure vandfasen med CO2 - lidt ligesom brus sænker pH’en af en cola. Forsuringen fjerner saltene og gør olien raffinérbar.

Samtidig har forskerne med støtte fra det Obelske Familiefond bygget et miniraffinaderi i Aalborg Universitets laboratorier, hvor olien kan raffineres til syntetisk og bæredygtigt diesel-, fly- og marint- brændstof, som er fuldt kompatibelt med eksisterende motorer og infrastruktur. Med andre ord, og modsat eksempelvis ethanol, methanol og biodiesel, er der ingen begrænsning for, hvor stor en andel af det nye brændstof der kan blandes i tanken på konventionelle motorer.

- Udbyttemæssigt kan vi omdanne et ton tørt træ til 400 liter brændstof. Det er en energieffektivitet på over 70 procent. Desuden er vores brændstof mere eller mindre CO2-neutralt, da CO2-udledningen svarer til den, som træet optager gennem sin levetid. Estimater viser endog, at vi potentielt kan lave brændstof med en negativ CO2-påvirkning, så man ligefrem fjerner CO2 fra atmosfæren ved at udnytte vores brændstof. Det vil være banebrydende, fortæller Claus Uhrenholdt Jensen.

Hold dig opdateret med Wood Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Små armbevægelser har givet Thomas og Thorsen solidt fodfæste

Stark får grønt lys til jysk opkøb

Fremgang i nordjysk møbelhus

Jacob var den bedste blandt møbelsnedkerne

STM-stifter: Salg var ikke planen

Jobmarked stod stille i november: Næsten ingen ændring

Nyhedsbrev

Dansk vinduesproducent på norske hænder

Kæmpe bolighus åbner i Aalborg

DM i Skills: Her er vinderne!

Elever tager styringen i byggecenter

Kom inden for i møllebyggerens hule

Fra tysklærer til møbelpolstrer

Multiforms nye direktør skal ”forløse potentialet”

Fra lade til kontor: Nye vinduer værner om oprindeligt udtryk

Mandalay har slået rødder i det jyske

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Steens Group giver forvist træsort en revival i Köln

Fumac har fuld fart på FSC: Kunderne kan ikke længere vælge

Nyt om navne: Ny salgschef til Kolon

Messeleverandør udsat for værktøjstyveri: Måtte låne sig frem i Köln

Bauhaus opruster på Sjælland: Klar til at indtage Slagelse

Bøjsø skruer op for charmen vest for Storebælt

Stark gør klar til at flytte ind hos Silvan

Virksomheder jagter lærlinge til DM i Skills

Jyde bygger sine egne ure i træ

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Fortsat vækst, men i lavere tempo

Lille ø-snedkeri får penge fra landdistriktspulje

Hvorfor står den bæredygtige kamp kun mellem træ og beton?

Østjysk skov bliver næsten dobbelt så stor

Nye ansigter hos vinduesproducent

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Byggecenterkæde udvider på Sjælland

Forsker: Træ er nøglen til grønnere byggeri

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kom til Robottræf CPH d. 30. januar

Pro Montage udfører 8. facadeentreprise for Ejner Hessel

Ny medarbejder hos ALPHA Containers A/S

Mød Moelven på Byggeri 2020

NYT DESIGNVINDUE: Smallere end nogensinde før

Modtager du vores nyhedsbrev?

Revit - i Odense

European Energy Insurance skifter navn til Aventia Energy

Hvordan måler man UV/UV-LED? - Deltag på træningskursus

POWER DEAL fra TP Måleteknik

Leverandøraudits, procesoptimering & samarbejdsudvikling

FlexChain - sammenkobling af op til 60 sensorer

Hvilken transportvogn er bedst egnet til din svigermor?

Uhing EasyLock ® fra Manicus Teknik

Semi-automatisk sliberobot fra Eltronic Wind Solutions

NYHED: TRÆ 76 Efterisolering

Spar en arbejdsproces og håndtering

Nomo har lanceret “KIZEI”

Bliv klar til Fensterbau

Nordens førende Graco forhandler

Mere træk på HR-reserverne i 2020

Programmerbar tryksensor fra EGE-Elektronik

UDSALG af demo-udstyr

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Snedkerstandene summer af liv under DM i Skills 2020

Send til en kollega

0.172