Derfor holder Ikea ikke januarudsalg

| Af Markus Ekewald, Ikea Danmark | Tip redaktionen om en historie

Wood Supply bringer en branchekommentar.

Markus Ekewald er salgschef hos Ikea Danmark.

Kommentar: Der er fuldt tryk på januarudsalget. Allerede inden den sidste skefuld risalamande blev spist, kom de store rabatskilte ud i butiksruderne. Det var jo nu, man skulle holde jul! Så ville vi have råd til dobbelt så mange gaver! Der er mange gaver, der skal byttes, og måske bliver flere gaver byttet, fordi der er udsigt til at gøre en god handel med den dyre julegave, der nu kan byttes til to varer til den halve pris.

Men ærligt talt. Det er jo et cirkus, at vi har en forbrugskultur, der er styret af højtider og butikkernes udsalgsepidemi. En forbrugskultur, hvor antallet af kunder i butikken er styret af de gule rabatskilte. En forbrugskultur, hvor de mange udsalg, rabatter, tilbud og kampagner medfører så mange udsving i prisen, at det er svært for forbrugeren at gennemskue, hvornår man bliver ’snydt’, og hvornår man rent faktisk gør et godt køb.

Vi så det også til Black Friday i november, hvor udsalgshysteriet nåede nye højder. Dankorttransaktionerne løb op i svimlende og rekordhøje 2,1 mia. kr. I forbindelse med Black Friday spurgte vores daværende direktør Dennis Balslev, om der vitterligt ikke findes andre mekanismer end tilbud og udsalg, der kan lokke kunderne i butikken?

Det vil jeg gerne forsøge at give et bud på her. Måske det kan fungere som inspiration for andre?

I Ikea forsøger vi at skabe en forretning, der er attraktiv året rundt. Det betyder, at vi arbejder langsigtet med lave priser hele året. Jeg ved, vi skuffer nogle, når vi ikke holder udsalg, men jeg ved også, at mange sætter pris på, at de ikke skal bekymre sig om, hvorvidt varerne nu kan fås til spotpriser eller normalpriser (eller overpriser!).

I Ikea er vi af den overbevisning, at det handler om at udvikle og styrke relationerne til kunderne. Med lave priser hver dag, fremfor korte tilbud hver uge, ved kunderne, at de kan stole på Ikea. De bliver ikke snydt. Det er det grundlæggende.

Læs også: En hel drøm er frelst sammen med Tvilum

Men der skal mere til. Derfor etablerede vi for mere end 30 år siden Ikea Family som en loyalitetsklub. Som medlem hører man om vores nyheder før alle andre og bliver inviteret til forpremiere på nogle af vores største kollektioner, og man kan komme til workshops om alt fra borddækning, til hvordan man indretter med belysning. Vi har også et medlemspanel, hvor vi bl.a. spørger medlemmerne til råds om indretningen af vores varehuse, og hvad de ønsker på menuen i vores restauranter. Medlemmerne har med andre ord indflydelse på vores forretning.

Udover at bygge en stærk relation til mange af vores kunder, ønsker vi også at levere mere værdi end blot den værdi, det enkelte produkt repræsenterer. Derfor tilbyder vi indretningshjælp, hvor vi inspirerer og hjælper kunderne med indretningen. Kunderne kan få generel hjælp med stil og valg af farver, men også mere konkret hjælp fx til indretning af køkken og garderobe.

Læs også: Dansk design må ikke gemmes væk på en øde ø

Den fjerde mekanisme, jeg vil fremhæve, er servicer. Ikea er kendt for ”gør-det-selv”, men i takt med, at kundernes behov og muligheder hele tiden ændrer sig, arbejder vi med at udvikle en række services, som kunderne kan benytte sig af, hvis de fx vil have hjælp til hjemtransport og montering eller har behov for hjælp til ombygning eller renovering af hjemmet.

Endelig for det femte er det vores overbevisning, at man som brand er mere relevant og skaber bedre kundeoplevelser, hvis man gør en indsats for at lære sine kunder at kende. Dette arbejder vi bl.a. med gennem vores årlige undersøgelse ’Life at home’ og vores løbende besøg hjemme hos danskerne, hvor vi snakker med dem om deres drømme, behov og udfordringer i forhold til deres hjem.

Så kort opsummeret: Skab en kunderelation baseret på tillid. Byg videre på denne relation. Giv kunden mere værdi end han/hun forventer. Tilbyd servicer til forskellige kundegruppers behov. Og gør en indsats for at forstå dine kunders drømme, behov og udfordringer. Så behøver du ikke at sælge det hele til den halve pris. 

Mere om: debat | kommentar


Hold dig opdateret med Wood Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Se tallene: Glade dage er tilbage for ikonproducent

Derfor er overskuddet det største i 9 år.

Se billederne: Toptjekkede træhuse på Lisbjerg Bakke

”Fremtidens bæredygtige almene bolig” er alt andet end traditionel.

Bøger
Danske verdensikoner i international bog

Er dynekongen en skattehykler?

Kommentar
En hel drøm er frelst sammen med Tvilum

Wood Supply kommenterer.

Nyhedsbrev

EU bremser for fransk formaldehyd-kaos

Nye navne i branchens ledelser: Uge 7

Træ i byggeriet skal redde verdens klimamål

Forskning imponerer: Byggetræ kan blive stærkt som stål

Fynsk bolighus krydser nu Storebælt

Plaget sofafabrik viser en millionforbedring

Nyt regnskab: Bundlinjen er stadig rød. Men på vej.

Brugsenmøbler vil i øvrigt også indtage Jylland

Reddet efter konkurs - men mange job går tabt

Plus Office får ny ejer efter konkurs

Fem af butikkerne skifter måske navn

FDB Møbler vil indtage udlandet

Se tallene: Opkøbt vinduesfabrik laver alle tiders rekord

De flokkes om den sociale møbelforretning

Studerende står i kø for at opklare, hvordan 3R Møbler knækker den sociale kode.

Maskiner og køretøjer skyld i halvdelen af alle dødsulykker på jobbet

Konkurs for 2 uger siden: Storkoncern køber Virklund

Telefonen bliver besvaret igen i det midtjyske. Så meget ligger fast.

Det sydsjællandske trætårn bliver måneder forsinket

Tre fædre vil lave nyskabende trælegetøj

Søstrene Grene-leverandør må bygge til for at følge med

Kæden åbner 25 nye butikker i foråret, og det kræver specialinventar.

1

Se billederne: Kig ind hos Carl Hansen & Søn i Stockholm

Dansk design på 350 kvadratmeter i Stockholms mondæne bydel.

Ny Tvilum-ejer har stået for genrejsninger før

Østjysk træhusfirma får ny medejer og salgchef i én

2

Lars Løkke får nye møbler for millioner

Tilgange og afgange: Bestyrelser og direktioner i ugen

Livstegn fra Tvilum: "Nu er vi tæt på"

Stress er blevet en grim epidemi hos designere

Møbelfabrik gik konkurs sidste sommer: Nu er den blevet plyndret

Taskforce skal hjælpe Tvilum-arbejderne

Der blev sat klokkeslæt på skæbnemøde hos Tvilum

3F advarer: Tvilum-ansatte får nye job nu

Designindbrud: Vandalisme for flere hundrede tusinde

Ugens tilgange og afgange: Navnenyt fra branchens ledelser

Fra XL-Byg til Davidsen: Byggecentre får ny formand

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Online auktion over byggematerialer i Hornum slutter 19. februar kl. 19.00

Victor er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

Mød Moelven på Byggeri 2018

GCC - Den nye forskruning

Ion-bar eliminerer statisk elektricitet på papir, film og plastmaterialer

Mobiliteten på arbejdsmarkedet er højere end nogensinde!

Tanel HIT-5 fugtighedsmåler til træ

Værd At Vide...

Jeres samarbejdspartner til optimering!

Har du set vores 2018 katalog?

Spænd bæltet og sæt fokus på sikkerheden

Stop statisk elektricitet før det starter

PUR Belægning til rutschebaner

Helt NY XCITE LIGHT AIRMIX® SPRØJTEPISTOL: Fokuserer på lethed, enkelhed og manøvredygtighed!

Pressere fra Thrane Maskiner ApS

Lær at genbruge dine konstruktioner - deltag på kurset Inventor iLogic – Produktkonfiguration d. 5/3

Bestil Altendorf F45 rundsav inden d. 15. marts.2018. Pris fra kr 115.000,-

Får du som fortjent?

PAOLONI leverer rundsavens afløser!

Mød os på BYGGERI’18, Stand A-1028 - Keflico A/S

Symetri Europe & Sweco Architects lancerer det første Revit add-in til nord...

DENIOS Systemcontainer

Målende lysgitter med høj præcision til alle industrielle interfaces

Sikkerhedsrelæer fra FINDER

VVS og EL komponenter på internettet.

Send til en kollega

0.335