23948sdkhjf

Derfor holder Ikea ikke januarudsalg

| Af Markus Ekewald, Ikea Danmark | Tip redaktionen om en historie

Wood Supply bringer en branchekommentar.

Markus Ekewald er salgschef hos Ikea Danmark.

Kommentar: Der er fuldt tryk på januarudsalget. Allerede inden den sidste skefuld risalamande blev spist, kom de store rabatskilte ud i butiksruderne. Det var jo nu, man skulle holde jul! Så ville vi have råd til dobbelt så mange gaver! Der er mange gaver, der skal byttes, og måske bliver flere gaver byttet, fordi der er udsigt til at gøre en god handel med den dyre julegave, der nu kan byttes til to varer til den halve pris.

Men ærligt talt. Det er jo et cirkus, at vi har en forbrugskultur, der er styret af højtider og butikkernes udsalgsepidemi. En forbrugskultur, hvor antallet af kunder i butikken er styret af de gule rabatskilte. En forbrugskultur, hvor de mange udsalg, rabatter, tilbud og kampagner medfører så mange udsving i prisen, at det er svært for forbrugeren at gennemskue, hvornår man bliver ’snydt’, og hvornår man rent faktisk gør et godt køb.

Vi så det også til Black Friday i november, hvor udsalgshysteriet nåede nye højder. Dankorttransaktionerne løb op i svimlende og rekordhøje 2,1 mia. kr. I forbindelse med Black Friday spurgte vores daværende direktør Dennis Balslev, om der vitterligt ikke findes andre mekanismer end tilbud og udsalg, der kan lokke kunderne i butikken?

Det vil jeg gerne forsøge at give et bud på her. Måske det kan fungere som inspiration for andre?

I Ikea forsøger vi at skabe en forretning, der er attraktiv året rundt. Det betyder, at vi arbejder langsigtet med lave priser hele året. Jeg ved, vi skuffer nogle, når vi ikke holder udsalg, men jeg ved også, at mange sætter pris på, at de ikke skal bekymre sig om, hvorvidt varerne nu kan fås til spotpriser eller normalpriser (eller overpriser!).

I Ikea er vi af den overbevisning, at det handler om at udvikle og styrke relationerne til kunderne. Med lave priser hver dag, fremfor korte tilbud hver uge, ved kunderne, at de kan stole på Ikea. De bliver ikke snydt. Det er det grundlæggende.

Læs også: Bæredygtighed skal ikke være en krigsplads

Men der skal mere til. Derfor etablerede vi for mere end 30 år siden Ikea Family som en loyalitetsklub. Som medlem hører man om vores nyheder før alle andre og bliver inviteret til forpremiere på nogle af vores største kollektioner, og man kan komme til workshops om alt fra borddækning, til hvordan man indretter med belysning. Vi har også et medlemspanel, hvor vi bl.a. spørger medlemmerne til råds om indretningen af vores varehuse, og hvad de ønsker på menuen i vores restauranter. Medlemmerne har med andre ord indflydelse på vores forretning.

Udover at bygge en stærk relation til mange af vores kunder, ønsker vi også at levere mere værdi end blot den værdi, det enkelte produkt repræsenterer. Derfor tilbyder vi indretningshjælp, hvor vi inspirerer og hjælper kunderne med indretningen. Kunderne kan få generel hjælp med stil og valg af farver, men også mere konkret hjælp fx til indretning af køkken og garderobe.

Den fjerde mekanisme, jeg vil fremhæve, er servicer. Ikea er kendt for ”gør-det-selv”, men i takt med, at kundernes behov og muligheder hele tiden ændrer sig, arbejder vi med at udvikle en række services, som kunderne kan benytte sig af, hvis de fx vil have hjælp til hjemtransport og montering eller har behov for hjælp til ombygning eller renovering af hjemmet.

Endelig for det femte er det vores overbevisning, at man som brand er mere relevant og skaber bedre kundeoplevelser, hvis man gør en indsats for at lære sine kunder at kende. Dette arbejder vi bl.a. med gennem vores årlige undersøgelse ’Life at home’ og vores løbende besøg hjemme hos danskerne, hvor vi snakker med dem om deres drømme, behov og udfordringer i forhold til deres hjem.

Så kort opsummeret: Skab en kunderelation baseret på tillid. Byg videre på denne relation. Giv kunden mere værdi end han/hun forventer. Tilbyd servicer til forskellige kundegruppers behov. Og gør en indsats for at forstå dine kunders drømme, behov og udfordringer. Så behøver du ikke at sælge det hele til den halve pris. 

Mere om: debat | kommentar
Hold dig opdateret med Wood Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Efter 140 år som familieejet møbelhus: Direktør køber sig til ejerskabet

1

1.000 pæle i robinietræ gør skøjtesøerne grønne

Vokseværk: Nye lanceringer sikrer millioner hos modulbygger

Traditionsrig møbelbutik bliver til bolighus

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Rekordordre til nordjysk vinduesproducent

Outrup skal levere 1750 nye dannebrogsvinduer til andelsboligforening på Islands Brygge

Nyhedsbrev

På fire år: Diskret møbelfirma mere end fordobler staben

Køkkenbutik vokser: Roskildes kærlighed til snedkerkøkkener smitter

Tømrer og -snedkerfirma dropper mangeårig vinduesproduktion

Tusindvis af mandetimer bag Danmarks højeste støjskærm

Tidligere ejer af reolproducent vil hjælpe snedkerier til vokseværk

Byggemarked dropper grund efter træg sagsbehandling

Hifi-virksomhed leverer barstol til X-factor

Konkursramte At-Bo overtages af Gubi-drenge

Det er stærke kræfter, der overtager møbelvirksomheden

Skovbrug gør danske skove ringere og mørkere

Træhotel i Fårup lægger mere kork på gulvene

Dansk møbelfirma hiver erfarne kræfter ind i ejerkredsen

Ny produktionslinje hos Glaseksperten skal generere trecifret millionbeløb

DLH udvider med ny interiørafdeling

Hallo! Billund har fået en talende bænk

Byggemarked åbner igen efter brand

Handvärk åbner showroom

Stor donation til Danmarks flydende klasselokale sikrer nødvendig renovering

Vinduesproducent investerer i ny teknologi for at sikre dansk produktion

Familiefonde får deres vilje: Egetæpper forlader fondsbørsen

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Ikea vil sælge møbler sammen med konkurrenterne

Ny direktør hos Nordens største JKE-forhandler

Dømt for bedrageri: Kunderne betalte til møbelsælgers egen konto

1

Klimatilpasningsprojekt hårdt for møbelbutik

DM i Skills skal tilbage til København

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Brand i midtjysk snedkerværksted

Nu snupper familiefondene hele Egetæpper

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Spørg om jura: Skal arbejdsgiver betale behandling af diskusprolaps?

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nye 2019 brochurer fra Keflico A/S - www.keflico.com

Er du heldig?

Dorner og Universal Robots har skabt banebrydende løsninger

d-lite

Kom med på WarpUp kursus i Inventor

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

CO2 neutralt website

Ny Jakobsen New Line planslibemaskine til Sverige

Siden 1975 har SAMES KREMLIN sat den industrielle standard for manuel Airmix® løsninger!

Nyansættelse hos DLH

Vi er din professionelle totalleverandør af CAD løsninger

Overvågning og styring af forsyningslinien

Buet glas kan anvenders til mange formål

Har du fået det nye hovedkatalog fra Carl Stahl A/S?

InventorBogen

Bell hus fra KTR

Outplacement – en del af det store billede

Nye altanvejledninger

At arbejde med opmåling og pointclouds

160.000 kubikmeter ren luft i timen….

Nye El-trucks på Keflico’s 14.000 m2 lager - www.keflico.com

Bygg Reis Deg 2019 16-19/10 Lillestrøm Norge - CFU vil gerne invitere dig m...

Nu er vejen banet for fælles europæisk NemID – ny standard sikrer krav til ...

Nyt katalog fra PLUS

DLH udvider med ny interiørafdeling 

Send til en kollega

0.152