23948sdkhjf

Derfor holder Ikea ikke januarudsalg

| Af Markus Ekewald, Ikea Danmark | Tip redaktionen om en historie

Wood Supply bringer en branchekommentar.

Markus Ekewald er salgschef hos Ikea Danmark.

Kommentar: Der er fuldt tryk på januarudsalget. Allerede inden den sidste skefuld risalamande blev spist, kom de store rabatskilte ud i butiksruderne. Det var jo nu, man skulle holde jul! Så ville vi have råd til dobbelt så mange gaver! Der er mange gaver, der skal byttes, og måske bliver flere gaver byttet, fordi der er udsigt til at gøre en god handel med den dyre julegave, der nu kan byttes til to varer til den halve pris.

Men ærligt talt. Det er jo et cirkus, at vi har en forbrugskultur, der er styret af højtider og butikkernes udsalgsepidemi. En forbrugskultur, hvor antallet af kunder i butikken er styret af de gule rabatskilte. En forbrugskultur, hvor de mange udsalg, rabatter, tilbud og kampagner medfører så mange udsving i prisen, at det er svært for forbrugeren at gennemskue, hvornår man bliver ’snydt’, og hvornår man rent faktisk gør et godt køb.

Vi så det også til Black Friday i november, hvor udsalgshysteriet nåede nye højder. Dankorttransaktionerne løb op i svimlende og rekordhøje 2,1 mia. kr. I forbindelse med Black Friday spurgte vores daværende direktør Dennis Balslev, om der vitterligt ikke findes andre mekanismer end tilbud og udsalg, der kan lokke kunderne i butikken?

Det vil jeg gerne forsøge at give et bud på her. Måske det kan fungere som inspiration for andre?

I Ikea forsøger vi at skabe en forretning, der er attraktiv året rundt. Det betyder, at vi arbejder langsigtet med lave priser hele året. Jeg ved, vi skuffer nogle, når vi ikke holder udsalg, men jeg ved også, at mange sætter pris på, at de ikke skal bekymre sig om, hvorvidt varerne nu kan fås til spotpriser eller normalpriser (eller overpriser!).

I Ikea er vi af den overbevisning, at det handler om at udvikle og styrke relationerne til kunderne. Med lave priser hver dag, fremfor korte tilbud hver uge, ved kunderne, at de kan stole på Ikea. De bliver ikke snydt. Det er det grundlæggende.

Læs også: Bæredygtighed skal ikke være en krigsplads

Men der skal mere til. Derfor etablerede vi for mere end 30 år siden Ikea Family som en loyalitetsklub. Som medlem hører man om vores nyheder før alle andre og bliver inviteret til forpremiere på nogle af vores største kollektioner, og man kan komme til workshops om alt fra borddækning, til hvordan man indretter med belysning. Vi har også et medlemspanel, hvor vi bl.a. spørger medlemmerne til råds om indretningen af vores varehuse, og hvad de ønsker på menuen i vores restauranter. Medlemmerne har med andre ord indflydelse på vores forretning.

Udover at bygge en stærk relation til mange af vores kunder, ønsker vi også at levere mere værdi end blot den værdi, det enkelte produkt repræsenterer. Derfor tilbyder vi indretningshjælp, hvor vi inspirerer og hjælper kunderne med indretningen. Kunderne kan få generel hjælp med stil og valg af farver, men også mere konkret hjælp fx til indretning af køkken og garderobe.

Den fjerde mekanisme, jeg vil fremhæve, er servicer. Ikea er kendt for ”gør-det-selv”, men i takt med, at kundernes behov og muligheder hele tiden ændrer sig, arbejder vi med at udvikle en række services, som kunderne kan benytte sig af, hvis de fx vil have hjælp til hjemtransport og montering eller har behov for hjælp til ombygning eller renovering af hjemmet.

Endelig for det femte er det vores overbevisning, at man som brand er mere relevant og skaber bedre kundeoplevelser, hvis man gør en indsats for at lære sine kunder at kende. Dette arbejder vi bl.a. med gennem vores årlige undersøgelse ’Life at home’ og vores løbende besøg hjemme hos danskerne, hvor vi snakker med dem om deres drømme, behov og udfordringer i forhold til deres hjem.

Så kort opsummeret: Skab en kunderelation baseret på tillid. Byg videre på denne relation. Giv kunden mere værdi end han/hun forventer. Tilbyd servicer til forskellige kundegruppers behov. Og gør en indsats for at forstå dine kunders drømme, behov og udfordringer. Så behøver du ikke at sælge det hele til den halve pris. 

Mere om: debat | kommentar
Hold dig opdateret med Wood Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Trappefirma tredobler til rekord med en fast kerne

Butikschefen startede som servicemedarbejder – nu åbner han byggemarkedets nye lokaler

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Vejle-firma knytter store vækstforventninger til genanvendelige stole

Lukker møbelbutik efter Ilva-køb

Millionordre til Unisport: Skal skabe bold og bevægelse

Nyhedsbrev

DI øremærker 10 millioner til SVM’ernes digitalisering

Thorsager Kirke har nu fået næsten alle sine stjålne kirkestole tilbage.

1

Inventa-direktør ser frem efter nærdødsoplevelse

Kapitalindsprøjtning sikrede familiefirmaet i Salling, hvor man stadig tror på produktion og et stort antal ansatte

Gammel træteknik i nyt BIG-projekt i Aarhus

Dansk køkkenkæde åbner tredje butik på et år i Norge

Ordre på 700 nye vinduer til Frederiksberg-ejendom

Arkitektur fra 1921 møder energikrav fra 2020

Jysk åbner første butik med nyt koncept

Investeringer trækker ned hos midtjysk møbelfirma

Midtjysk møbelbutik i stor udvidelse

Fremtidens hus sætter punktum med åbne døre og sikrede vinduer

Ilva-butik tilbage på oprindelige hænder

Møbeldirektør sætter et ekstra nul på overskuddet

De fleste virksomheder fejler i skatteregler

1

Silvans vending koster dyrt – låner tocifret millionbeløb

Konkurs afværget – 50 arbejdspladser reddet

Han skal styre BoConcept for en stund

Byggemarked i Hjørring lukker: Det er ikke rentabelt

Designvirksomhed mødes på midten om fire dages arbejdsuge

Hundelufter finder stjålne kirkestole

Regeringen giver brexit-millioner til danske virksomheder

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Lars Larsen får vej opkaldt efter sig

Spritnyt byggevarehus slår dørene op

Ny direktør skrotter pyntepude-strategi i Silvan

Nye ansigter til vindues- og trappesalg

Regeringen vil hæve afgiften for generationsskifte

Træ kan bekæmpe antiresistente bakterier

Medie: Silvan fyrer topchef efter 60 dage

Garant-butik lukket med øjeblikkelig virkning

DI: Flere virksomheder oplever dyk i efterspørgslen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

CRAZY efterårs priser på kantlimere

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

"Energi kontrol med maksimal nøjagtighed"

Formiddagsevent:Effektiv samhandel ml. kunder & leverandører

Omdan restmateriale og spåner til brændselsbriketter!

"Samarbejdet giver en fleksibilitet, vi ikke har set før"

DSG Industri gearer op på salgssiden

Historien bag energiforsikring til virksomheders el-aftale

UT 20U-14 Fstr/Fbrc Sort/Blp

Mød os på Building Green Copenhagen 2019

Har du styr på din dunk?

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

HÅNDVÆRKERDAG – Åbent hus i Hvidovre

Få stærkere kunderelationer og øget salg med effektiv EDI

Kædenyheder fra Brd. Klee A/S

Alle typer papkasser

Åben Virksomhed – Gibotech inviterer elever fra afgangsklass

Vidste du, at PostNord transporterer paller og stykgods?

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

Eksplosionsikret stik og udtag fra Marechal

Munters ekspanderer

Iværksætter etablerer værksted i Spørring v. Aarhus

Bliv klogere på energiforsikring på under 2 min

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Er du pumpet op til lir med dine pumper?

Send til en kollega

0.195