Derfor holder Ikea ikke januarudsalg

| Af Markus Ekewald, Ikea Danmark | Tip redaktionen om en historie

Wood Supply bringer en branchekommentar.

Markus Ekewald er salgschef hos Ikea Danmark.

Kommentar: Der er fuldt tryk på januarudsalget. Allerede inden den sidste skefuld risalamande blev spist, kom de store rabatskilte ud i butiksruderne. Det var jo nu, man skulle holde jul! Så ville vi have råd til dobbelt så mange gaver! Der er mange gaver, der skal byttes, og måske bliver flere gaver byttet, fordi der er udsigt til at gøre en god handel med den dyre julegave, der nu kan byttes til to varer til den halve pris.

Men ærligt talt. Det er jo et cirkus, at vi har en forbrugskultur, der er styret af højtider og butikkernes udsalgsepidemi. En forbrugskultur, hvor antallet af kunder i butikken er styret af de gule rabatskilte. En forbrugskultur, hvor de mange udsalg, rabatter, tilbud og kampagner medfører så mange udsving i prisen, at det er svært for forbrugeren at gennemskue, hvornår man bliver ’snydt’, og hvornår man rent faktisk gør et godt køb.

Læs også: Bæredygtighed skal ikke være en krigsplads

Vi så det også til Black Friday i november, hvor udsalgshysteriet nåede nye højder. Dankorttransaktionerne løb op i svimlende og rekordhøje 2,1 mia. kr. I forbindelse med Black Friday spurgte vores daværende direktør Dennis Balslev, om der vitterligt ikke findes andre mekanismer end tilbud og udsalg, der kan lokke kunderne i butikken?

Det vil jeg gerne forsøge at give et bud på her. Måske det kan fungere som inspiration for andre?

I Ikea forsøger vi at skabe en forretning, der er attraktiv året rundt. Det betyder, at vi arbejder langsigtet med lave priser hele året. Jeg ved, vi skuffer nogle, når vi ikke holder udsalg, men jeg ved også, at mange sætter pris på, at de ikke skal bekymre sig om, hvorvidt varerne nu kan fås til spotpriser eller normalpriser (eller overpriser!).

I Ikea er vi af den overbevisning, at det handler om at udvikle og styrke relationerne til kunderne. Med lave priser hver dag, fremfor korte tilbud hver uge, ved kunderne, at de kan stole på Ikea. De bliver ikke snydt. Det er det grundlæggende.

Læs også: En hel drøm er frelst sammen med Tvilum

Men der skal mere til. Derfor etablerede vi for mere end 30 år siden Ikea Family som en loyalitetsklub. Som medlem hører man om vores nyheder før alle andre og bliver inviteret til forpremiere på nogle af vores største kollektioner, og man kan komme til workshops om alt fra borddækning, til hvordan man indretter med belysning. Vi har også et medlemspanel, hvor vi bl.a. spørger medlemmerne til råds om indretningen af vores varehuse, og hvad de ønsker på menuen i vores restauranter. Medlemmerne har med andre ord indflydelse på vores forretning.

Udover at bygge en stærk relation til mange af vores kunder, ønsker vi også at levere mere værdi end blot den værdi, det enkelte produkt repræsenterer. Derfor tilbyder vi indretningshjælp, hvor vi inspirerer og hjælper kunderne med indretningen. Kunderne kan få generel hjælp med stil og valg af farver, men også mere konkret hjælp fx til indretning af køkken og garderobe.

Den fjerde mekanisme, jeg vil fremhæve, er servicer. Ikea er kendt for ”gør-det-selv”, men i takt med, at kundernes behov og muligheder hele tiden ændrer sig, arbejder vi med at udvikle en række services, som kunderne kan benytte sig af, hvis de fx vil have hjælp til hjemtransport og montering eller har behov for hjælp til ombygning eller renovering af hjemmet.

Endelig for det femte er det vores overbevisning, at man som brand er mere relevant og skaber bedre kundeoplevelser, hvis man gør en indsats for at lære sine kunder at kende. Dette arbejder vi bl.a. med gennem vores årlige undersøgelse ’Life at home’ og vores løbende besøg hjemme hos danskerne, hvor vi snakker med dem om deres drømme, behov og udfordringer i forhold til deres hjem.

Så kort opsummeret: Skab en kunderelation baseret på tillid. Byg videre på denne relation. Giv kunden mere værdi end han/hun forventer. Tilbyd servicer til forskellige kundegruppers behov. Og gør en indsats for at forstå dine kunders drømme, behov og udfordringer. Så behøver du ikke at sælge det hele til den halve pris. 

Mere om: debat | kommentar


Hold dig opdateret med Wood Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Sten fejet af vejen for Jem & Fix

Nye ejere er ikke tilfredse med væksten

Fremgang og overskud er ikke nok for Boconcepts nye lederteam

Nordjysk designhus udvider indendørs

Tidligere Velux-chef vil på anklagebænken eller frifindes

Branchetal
Møbeleksporten vokser – forbruget stiger i Asien og Stillehavsområdet

Nyhedsbrev

Efter opkøb: Hay-par forlader designfirma

&Tradition bliver to markante bestyrelsesmedlemmer fattigere

Dansk ventilation valgt til norsk prestigeprojekt

Danske WindowMaster skal levere energirigtig indeklimaløsning til pragtbygning i Nydalen

Lønningerne tager et markant hop opad

Nye tal viser de højeste lønstigning i 8 år

Køkkenproducent har tryk på salget

TCM, der står for Svane Køkkener og Tvis Køkkener, opjusterer sine forventninger efter stærkt kvartal.

Dansk designkæde ændrer produkt- og forretningsudvikling

Satser stort på bæredygtighed

God start for DLHs nye begyndelse

Actona sikrer forsyningskæden med ny transportaftale

BIG tegner nyt domicil til HB Trapper

De mellemstore firmaer sætter mål – men mangler strategien

Ledelserne ved hvor de virksomheden skal hen, men de har ingen plan for, hvordan det skal ske.

90 ansatte skal hjælpe Bygmas kunder med bæredygtighed

Møbelgrossist bruger energi på en grønnere fremtid

FSC certificering og Svanemærkning ventes snart at give bonus for International Furniture

Vestjysk møbelgrossist konkurs

Fortsætter driften under konkursen med henblik på at gennemføre en samlet overdragelse af aktiviteterne

Over al forventning for Hanstholms nyeste butik

JKE åbner nyt erhvervscenter

60 år efter: Arne Jacobsens designhotel på tour

Tørken giver flottere juletræer i år

Jem & Fix skyder talentsatsning i gang

Udvikling: Nye millioner på vej til vækstpiloter

Tilskud til højtuddannet kan styrke SMV’ernes produktivitet og innovation i landdistrikterne

TMI: De gode intentioner forsvinder i mærkningsjunglen

- Det er jo ikke containersalg, vi beskæftiger os med

Nyt fra bestyrelser og direktioner uge 32

Fynske stole får mindre plads i Holbæk

Ikea satser igen på Indien - uden svinekød i kødbollerne

Ny kasket til Lars Larsen

Kaospilot tager roret for Starks vækststrategi

Små virksomheder: Skatteloven er for indviklet

Ejer af limtræsfabrik sprang ud som rejsearrangør

Træpilleproducent leverer overskud i turbulent år

FDB Møbler indtager Magasin

Underskud i nye ejeres første regnskab

Dyne-Larsen går efter hotellerne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Renoveringsbundstykker fra NIC Denmark

SYLVAC lagersalg

Spar penge: GRACO MERKUR lak pumper

Lejer til robotapplikationer fra Nomo

Kraner og vakuumløftere fra JLM

DLH opfører nyt domicil på 18.000 kvm i Horsens

Kreative og innovative løsninger

Kursus i værktøjsmodulet APQP

HOMAG Treff for 25. gang

David er udlært elektriker hos EL:CON i Viborg

Tre møbelfirmaer sammen om showroom

Kvalitet optimering med state-of-the-art vakuumkøling

Nyhedsbrev fra SINDBY

Bojsen Biler Holstebro

Stor transportør

BIM-seminar i København og Aarhus

SnoerGlas gør plads til flere glarmestre

Nye induktive sensorer i ICB-serien med integreret IO-link kommunikation – udviklet i Danmark

Nomo - En del til den rigtige løsning! - Alt i lejer

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

Automa er Specialister -

Ny generation af formatsave i Danmark

AIRMIX® sprøjtemale dyse - Xtra Fin Finish - nyskabende og unik viden siden...

Kundespecifikke produkter

Intern Auditor Miljø

Send til en kollega

0.216