23948sdkhjf

Derfor holder Ikea ikke januarudsalg

| Af Markus Ekewald, Ikea Danmark | Tip redaktionen om en historie

Wood Supply bringer en branchekommentar.

Markus Ekewald er salgschef hos Ikea Danmark.

Kommentar: Der er fuldt tryk på januarudsalget. Allerede inden den sidste skefuld risalamande blev spist, kom de store rabatskilte ud i butiksruderne. Det var jo nu, man skulle holde jul! Så ville vi have råd til dobbelt så mange gaver! Der er mange gaver, der skal byttes, og måske bliver flere gaver byttet, fordi der er udsigt til at gøre en god handel med den dyre julegave, der nu kan byttes til to varer til den halve pris.

Men ærligt talt. Det er jo et cirkus, at vi har en forbrugskultur, der er styret af højtider og butikkernes udsalgsepidemi. En forbrugskultur, hvor antallet af kunder i butikken er styret af de gule rabatskilte. En forbrugskultur, hvor de mange udsalg, rabatter, tilbud og kampagner medfører så mange udsving i prisen, at det er svært for forbrugeren at gennemskue, hvornår man bliver ’snydt’, og hvornår man rent faktisk gør et godt køb.

Vi så det også til Black Friday i november, hvor udsalgshysteriet nåede nye højder. Dankorttransaktionerne løb op i svimlende og rekordhøje 2,1 mia. kr. I forbindelse med Black Friday spurgte vores daværende direktør Dennis Balslev, om der vitterligt ikke findes andre mekanismer end tilbud og udsalg, der kan lokke kunderne i butikken?

Det vil jeg gerne forsøge at give et bud på her. Måske det kan fungere som inspiration for andre?

I Ikea forsøger vi at skabe en forretning, der er attraktiv året rundt. Det betyder, at vi arbejder langsigtet med lave priser hele året. Jeg ved, vi skuffer nogle, når vi ikke holder udsalg, men jeg ved også, at mange sætter pris på, at de ikke skal bekymre sig om, hvorvidt varerne nu kan fås til spotpriser eller normalpriser (eller overpriser!).

I Ikea er vi af den overbevisning, at det handler om at udvikle og styrke relationerne til kunderne. Med lave priser hver dag, fremfor korte tilbud hver uge, ved kunderne, at de kan stole på Ikea. De bliver ikke snydt. Det er det grundlæggende.

Læs også: Bæredygtighed skal ikke være en krigsplads

Men der skal mere til. Derfor etablerede vi for mere end 30 år siden Ikea Family som en loyalitetsklub. Som medlem hører man om vores nyheder før alle andre og bliver inviteret til forpremiere på nogle af vores største kollektioner, og man kan komme til workshops om alt fra borddækning, til hvordan man indretter med belysning. Vi har også et medlemspanel, hvor vi bl.a. spørger medlemmerne til råds om indretningen af vores varehuse, og hvad de ønsker på menuen i vores restauranter. Medlemmerne har med andre ord indflydelse på vores forretning.

Udover at bygge en stærk relation til mange af vores kunder, ønsker vi også at levere mere værdi end blot den værdi, det enkelte produkt repræsenterer. Derfor tilbyder vi indretningshjælp, hvor vi inspirerer og hjælper kunderne med indretningen. Kunderne kan få generel hjælp med stil og valg af farver, men også mere konkret hjælp fx til indretning af køkken og garderobe.

Den fjerde mekanisme, jeg vil fremhæve, er servicer. Ikea er kendt for ”gør-det-selv”, men i takt med, at kundernes behov og muligheder hele tiden ændrer sig, arbejder vi med at udvikle en række services, som kunderne kan benytte sig af, hvis de fx vil have hjælp til hjemtransport og montering eller har behov for hjælp til ombygning eller renovering af hjemmet.

Endelig for det femte er det vores overbevisning, at man som brand er mere relevant og skaber bedre kundeoplevelser, hvis man gør en indsats for at lære sine kunder at kende. Dette arbejder vi bl.a. med gennem vores årlige undersøgelse ’Life at home’ og vores løbende besøg hjemme hos danskerne, hvor vi snakker med dem om deres drømme, behov og udfordringer i forhold til deres hjem.

Så kort opsummeret: Skab en kunderelation baseret på tillid. Byg videre på denne relation. Giv kunden mere værdi end han/hun forventer. Tilbyd servicer til forskellige kundegruppers behov. Og gør en indsats for at forstå dine kunders drømme, behov og udfordringer. Så behøver du ikke at sælge det hele til den halve pris. 

Mere om: debat | kommentar
Hold dig opdateret med Wood Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Ilva og Idemøbler i bunkebryllup

Engesvang-firma giver tunnelbisser tag over hovedet

Spionage-tiltalt tidligere Velux-chef skal for retten i april

Jysk dørproducent vil satse på det moderne

Møbelfabrik vender bøtten: - Jeg havde gerne set, det gik hurtigere

Fynsk legepladsvirksomhed vil være dobbelt så store - men ikke i Danmark

Nyhedsbrev

Medarbejder gennem 12 år køber virksomheden

Filialchef i Bygma får endnu en hat

Brexit får konsekvenser: Dansk vinduesfabrik fyrer medarbejdere

Flere virksomheder snupper en FSC-mærkning

Møbelkæde vender millionunderskud til overskud

Viking 1914: Vil fordoble forretningen

Sommerstatus: Køb, konkurser og Lars Larsen blandt årets 10 mest læste

Flexa slider sig til ny vækst i omsætningen

Carving Castle: Alternativ kunst med motorsav

Dørproducent holder milliarden

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Iværksætter-kvartet firdobler overskuddet

Tre på stribe: SMV'erne vokser igen på omsætning og overskud

Menu i røde tal efter ejerskifte

Bolia går grønt med Porche-læder

Daells Bolighus ramt af brand og vandskade

Outlet-ejer har tabt en million efter brand

Nu bliver 30 landechefer også chefer for bæredygtighed

Antallet af konkurser har været stigende i 2019

WindowMaster har droppet plast og peanuts

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Flere danske virksomheder flytter produktionen hjem

Sådan får du en lærling på krogen

Ny Jysk-formand vil tættere på Actona

Sommerferie på Wood Supply

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Sofaer fra legendarisk bornholmerfærge revet væk

Navnenyt: Nye ansigter hos trægrossister

Vejarbejde har skabt krise for møbelbutik

Tyveri af ikoniske gadebænke

Se alle Medlemmernes egne nyheder

ATyS d M fra Socomec

Emerson

KTR BoWex Buetandskobling

JW Industri står klar hele sommeren

Best Practice: Levering af cement

Overvågning og styring af elektricitet

Prøv Daarbak's sommerspin!

Sådan bliver emballage mere bæredygtig

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Socomecs stærke produktserie af DC bryder

A new take

Bedre arbejdsmiljø til sommerpriser

Hydraulik tank fra KTR

Få støtte til FN's VERDENSMÅL og cirkulær økonomi!

Nyt nyheds univers

Hjalte er udlært elektriker hos EL:CON

Ara-el specialiseret indenfor Technors teknologi

Rundsavens afløser - DEN ORIGINALE!

Så er der nyheder fra Festools hovedland!

Hydrauliske komponenter fra KTR

Håndværkerfradraget er med til at sikre den grønne omstilling

Kom til julegavemesse i Aalborg

VINDenergi i rivende vækst

Sommerferieinfo fra Idealcombi

Måling og overvågning af elektrisk energi

Send til en kollega

0.169