23948sdkhjf

Lavpris er et eldorado for andre end møbelbranchen

Wood Supply kommenterer.

Selvfølgelig kiksede plan A for Biva. Forretningsplanen.

Det er derfor, det gammelkendte møbelnavn mellem jul og nytår røg ud i tovene og måtte frelses af en livreddende investering.

Derude - i tovene - havner hverken boksere eller forretninger med vilje. Nok er underskud en naturlig del af en fase i et forretningsprogram. At være på randen af knockout er ikke.

Men hvad gik i denne omgang galt for den ambitiøse webforretning, som i 2017 fik højtprofilerede investorer med på vognen?

Biva er en svært tilgængelig virksomhed for offentligheden, så der er ikke kommet svar ud fra ledelsen. Hverken til Wood Supply eller de aviser, der har fulgt sagen.

På Bivas hjemmeside kan man skrive i en formular og forvente svar "inden 5 dage".

Det er ikke forbudt sådan at være svær at få i tale. Ikke nødvendigvis odiøst. Det er den umiddelbare forklaring på, at offentligheden har fået utrolig lidt viden.

Julekollapset viser nok engang, at billigsegmentet ikke er et eldorado. Det er kapitaliseret og opdyrket helt fra grøftekant til anden.

Ikke mindst af et stortandem som Ikea og Jysk, der ofte holdes op imod hinanden.

De føler sig endda selv truet.

Når Lars Larsen skal begrunde sin ambition om at fordoble Jysk-kædens størrelse, taler han mere om kædens overlevelse end om vellevned.

Ikea, som har lignet en urørlig model, begynder at se sin egen model som noget, der kan true dem i fremtiden, og derfor tænker varehusgiganten i tredjepartssalg på nettet og på citybutikker og butikker i halvstørrelser.

Men hvis en lille og entreprenant udfordrer som Biva ender i vanskeligheder - hvem er det så, der truer giganterne?

Det gør alle, der kan tager bidder af deres omsætninger. Det behøver ikke være en haj. Det kan også være et hav fuld af piratfisk, som selv er sårbare.

Og sådan én kunne være Biva. Og alle de andre.

De store vindere skal formentlig slet ikke findes i møbelbranchen, men hos de digitalplatforme, der tjener penge på plads, klik, trafik, annoncer, og det er ikke for ingenting, at Amazon.com-stifter Jeff Bezos nu er verdens rigeste mand i stedet for styresystemets mogul, Bill Gates.

Universalplatformene kiler sig ind og vil tjene penge som mellemled i alle tænkelige varekategorier, globalt.

Priskonkurrencen på nettets universalplatforme er for møbelbranchen ikke andet et race mod bunden, som ikke bliver mindre volumenkrævende i fremtiden, og derfor må de store stræbe mod at blive de største for overhovedet at være med.

Omtrent sådan har nettets universalplatforme påvirket andre brancher.

Artiklen er en del af temaet Kommentar.

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094