23948sdkhjf

Nye ejere vil indføre den langsomme revolution

Det nyligt solgte O.P. Møbler skal også være noget for "de unge på 50", men én ting forandrer sig aldrig.

Når ægteparret Fuglsang har overtaget alle aktier i sofafabrikken O.P. Møbler i Nykøbing Mors, vil der ske ændringer.

- Men vi ved godt, hvad det er der, giver os smør på brødet, og det holder vi fast ved, siger Erik Dietz Fuglsang, der er fabrikant og medejer. Sammen med hustruen Gitte Kammer Fuglsang.

Tidligere i år købte de fabrikken af den mangeårige ejerleder Orla Pedersen - manden bag initialerne O og P. Han havde for længst har passeret de 70 og lod sig overtale til at sælge.

Orla Pedersen har opbygget en ganske solid håndværksvirksomhed, som laver møbler til især det ældre publikum på hans egen alder. I kompromisløs håndværkskvalitet, som sælges på en uovertruffen siddeoplevelse. Men til gengæld uden fine arkitektnavne til at gøre det dyrere.

Det bliver i den ånd, at Fuglsang-parret vil videreføre sofafabrikken. Med lidt ændringer.

- Vi er måske ikke så konservative, som vi giver udtryk for. Men sådan er vi nødt til at optræde. Vi er i en konservativ branche, hvor man nemt kan gøre kunderne utrygge, hvis vi går frem for hurtigt. Derfor skal de være trygge ved, at O.P Møbler er, som de kender det.

Men forandringer vil ske. Forandringer er nødt til at ske. For selv om O.P Møbler erkender, at fabrikkens niche er det modne publikum, så vil smagen ændre sig.

- Dem, der er 50 år, har en anden smag, end folk i dag på 75. Og dem, der er 50 i dag, ændrer ikke smag, bare fordi de fylder 70, siger Gitte Kammer Fuglsang, direktør og medejer.

Derfor udvikler fabrikken nogle nye modeller, og fokusset bliver yngre. De vil “helt ned og ramme de unge på 50”, som de selv lidt vittigt betegner det.

Dermed vil de også gerne bryde lidt ud af den bås, som de mener, møbelhandlerne har sat O.P. Møbler i.

O.P. Møbler står ofte i en afdeling, som henvender sig til de ældre kunder. Og dér må seniormøblerne fra O.P. Møbler endelig blive stående.

Håbet er så, at møbelhandlerne vil være mere villige til at stille de aldersneutrale O.P-sofaer i andre afdelinger.

På den anden side tænker Fuglsang-parret, at det kunne styrke både fabrikken og møbelhandlerne, hvis forhandlerne ville indrette nogle særlige seniorstudier, hvor forskellige mærker kan blande sig og inspirere og lægge servicefaciliteter til.

- Det modne publikum har typisk godt med penge, som de gerne vil bruge på møbler, der holder resten af livet, nævner Erik Dietz Fuglsang.

Én ting forandrer sig ikke. Og det er det, Erik Dietz Fuglsang kalder O.P. Møblers notoriske prispolitik. O.P. Møbler gider ikke rabatkampagner. Fabrikken stræber efter en fast, ærlig og gennemsigtig pris.

- Vi har et godt produkt, som vi ved, vi kan være bekendt, og vi ved, hvordan vi skal pleje vores segment. Vi kalkulerer ikke med, at det skal ende med en pris, der er 10 procent billigere. Det koster det, det koster.

De er begge nye i møbelbranchen og har til sammen en alsidig baggrund med produktion, økonomi og salg.

- Så har vi skullet sætte os ind i en helt ny branche, men det har vi prøvet før. Og vi føler os godt modtaget i møbelbranchen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078