Da Lars Larsen Group i september meddelte, at koncernen fremover organiseres i to hovedområder – Jysk og Investeringer – og samtidig nedlægger Retail-enheden, lød det umiddelbart som et tydeligt signal om, at Jysk skal spille en endnu mere central rolle i koncernen.
Men ifølge Lars Larsen Group selv skal ændringen ses i et andet lys. Strategien handler ikke om at ændre kurs for Jysk, men om et marked, hvor opkøb af detailvirksomheder ikke længere giver mening.
– Vurderingen er sket over tid, og da vi etablerede Lars Larsen Group Retail i 2023, var planen at undersøge muligheder for yderligere opkøb. Men verden er foranderlig og uforudsigelig, og vi må konstatere, at tiden ikke er til at opkøbe retail-selskaber, skriver koncernen i et skriftligt svar til RetailNews.
Dermed er det markedets udvikling – ikke Jysks performance – der har lukket døren til Retail-enheden, som ellers blev skabt for at skabe synergi og udvikle de samlede detailaktiviteter.
Selv om Jysk i dag står stærkere end nogensinde – og ifølge adm. direktør Rami Jensen netop har lagt et rekordår frem – er det ikke en ændret rolle for Jysk, der udløser koncernens nye struktur.
– Det ændrer ikke noget grundlæggende for Jysks retning. Opgaven er den samme, og med den samme formand som før i form af Jan Bøgh, lyder det fra Lars Larsen Group.
For Jysk betyder ændringen alene, at kæden nu fremstår tydeligere som koncernens eget selvstændige forretningsområde, mens alle andre datterselskaber – fra Bolia til Ilva og Scancom – samles under ”Investeringer”.
– Det er en organisatorisk ændring i Lars Larsen Group, som betyder, at datterselskaberne, undtagen Jysk, er at finde under Investeringer, skriver koncernen.
Bestyrelsesrokade
I forbindelse med omstruktureringen trådte både Jesper Lund og bestyrelsesformand Jacob Brunsborg igen ind i Jysk-bestyrelsen efter to års fravær. Det kunne tolkes som en styrket ejerstyring – men det afviser koncernen.
– Jesper Lund og Jacob Brunsborg er indtrådt i bestyrelsen, fordi det giver mening, når Jysk får ”sit eget ben” i den justerede strategi, lyder det.
Ifølge Lars Larsen Group er der ingen ændrede forventninger til Jysk, hverken i form af rapportering, investeringskrav eller væksttempo.
– Forventningerne er de samme som de altid har været. Gode tilbud på skandinavisk design. Og det går rigtig godt med den forventning, skriver koncernen.
Selv om strukturen ikke er ændret for Jysk, er kædens betydning for koncernen ikke blevet mindre. Tværtimod.
Jysk stod sidste år for 86 pct. af omsætningen i Lars Larsen Group og leverede et stærkt globalt resultat i 2024/25 – med en omsætning på 46,3 mia. kr. og et driftsresultat på 5,6 mia. kr.
– Vi har aldrig stået stærkere, sagde Rami Jensen i et interview med RetailNews for nylig.
Han pegede især på Sydeuropa som vækstmotor og på evnen til at tiltrække nye kunder i et prisfølsomt marked.
En ”skrivebordsøvelse”
Når Lars Larsen Group kalder ændringen en ”skrivebordsøvelse”, skal det forstås bogstaveligt. Det er en organisatorisk omstrukturering i koncernen – ikke en ændring, der får operationelle konsekvenser for Jysk eller de øvrige selskaber.
Alligevel er der et klart signal om, Jysk skal fortsat være lokomotivet. Koncernens øvrige selskaber skal vurderes og udvikles som investeringer. Og opkøb i detailbranchen er sat på pause.