23948sdkhjf

First we take Aalborg - then we take Berlin

Nyt luksuskoncept med egen produktion og eget design skal blive til 15 butikker om 3 år.

Det er med mange års brancheerfaring fra møbelproducenter som Eilersen og Mogens Hansen, at Stig Christensens nu etablerer sit eget brand og butikskoncept med eget design og egen produktion.

Han har åbnet butikken House of Interior i Nørregade i Aalborgs gågademiljø.

Konceptet er egen ordreproduktion af luksusmøbler fra portugisiske underleverandører, og målet er at have etableret cirka 15 butikker i Nordeuropa om 3 år.

- Det er dén her størrelse, det skal være. 100 til 150 kvadratmeter og ikke større, siger han om konceptet til Wood Supply.

Nordeuropas storbyer

Han sigter mod at udbrede konceptet til de større byer i Nordeuropa, og Aalborg-butikken er pilotprojetet, som skal rulles ud:

Til selvstændige butiksdrivende på et franchiselignende vilkår, fortæller han. Som franchisetager vil man ikke eje butikken. Til gengæld vil indskuddet være ”lille”. I omegnen af 125.000 kroner.

Ved at gøre én butik til 15 er det en forretningsidé, der skal forestille at blive bedre og bedre jo mere den vokser i volumen, men målet er ikke at opnå den højest mulige volumen.

- Vi er ikke afhængige af stor volumen, men det er selvfølgelig rart at kunne opnå. Så får man bedre markedspriser.

Et alternativ til traditionelle

At sælge eget design i egne butikker har været målet fra start, men undervejs har Stig Christensen også forsøgt at sælge ind til møbelbranchens traditionelle forhandlere af designermøbler. De ”hvide butikker”. Den idé er droppet. Kategorisk. Spørger de ham, vil han ikke sælge.

- Det er utrolig svært for nye at komme ind i disse butikker. Man ser de samme ting – de ændrer lidt på designet, og så skal det være en nyhed. De har været dygtige til at brande sig, men folk vil efterspørge os mere og mere, siger han.

Han bryder sig heller ikke om prisstrukturen i den traditionelle del af branchen, hvor konkurrenter presser hinanden med rabatter. Én ting er skiltenes priser. Slutprisen lander alt for ofte lavere.

- Jeg kan selvfølgelig ikke sige, at jeg aldrig vil give rabat, men gør jeg det, skal det give mening. Jeg vil hellere sætte den rigtige pris fra begyndelsen.

Portugigiske priser

Fordi det er et koncept, der springer et led over i forhold til branchens traditionelle afsætningsstruktur, ser han også konkurrencedygtige priser i projektet. Selv om lavere pris ikke er målet.

- Det betyder, at vi ikke behøver at gå på kompromis. At vi kun bruger de bedste materialer. Hver gang.

Produktionen foregår hos det netværk af portugisiske partnere og underleverandører, som Stig Christensen har bygget op i en lang karriere i branchen. Sortimentet er en blanding af dansk og portugisisk formgivning. Produktionen er til portugisiske lønomkostninger, som er ”næsten som Østeuropa. Men lidt højere”.

Fordi alt er ordrebaseret og med 4-6 ugers ventetid, kan kunderne få det, som de vil have. Sofaen kan blive en hjørnesofa. Læder kan blive til stof fra enten Gabriel eller Kvadrat. Den udstillede reol kan blive smallere eller bredere.

Stig Christensen har ansat Matilde Eilersen, der er industriel designer, til at varetager kundernes designønsker.

Med efternavnet har hun dog ingen forbindelse til sofaproducenten Eilersen, hvor Stig Christensen har arbejdet i 10 år.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.113