23948sdkhjf

Magnus Olesen prøver kræfter med nyt koncept

Sammen med fem partnere har møbelproducenten udviklet en hvilestol, der har haft brugerne med i designprocessen fra start til slut. Konceptet hedder ”Design for alle”.
Møbelvirksomheder overser en oplagt omsætningsmulighed, fordi de glemmer at spørge seniorerne, hvad de som kunder vil have.

Det konkluderer Magnus Olesen A/S på baggrund af en brugerundersøgelse, som er udarbejdet i forbindelse med udviklingen af virksomhedens nye hvilestol; ”i‐SIT”.

Stolen er et resultat af et brugerdrevet innovationsprojekt, der har involveret både unge og ældre brugere fra start til slut. Magnus Olesen står for produktion af stolen, mens Design Concern har stået for formgivningen.

På forkant med demografien
- I‐SIT-projektet er nytænkning og giver nogle helt nye muligheder. Det er nyt for os at inddrage brugere med funktionsnedsættelse i processen – det er interessant. Vi ser også, at det understøtter vores mulighed for et større markedspotentiale både indenfor privatmarkedet og fx hoteller og hospitaler, hvor man går væk fra det sterile udtryk. Vi skal være på forkant med demografien, og de nye ældre med nye indkøbsmønstre, siger Nils Knudsen, direktør hos Magnus Olesen A/S.

Han oplyser, at Magnus Olesen A/S præsenterer stolen første gang på møbelmessen i Stockholm 9.‐13. februar 2010.

Unik tværfaglighed
”I‐SIT”-projektet har strakt sig over to et halvt år med start i 2007. Projekt er unikt, fordi det er udviklet af seks meget forskellige partnere, der repræsenterer tværfaglighed og brancher både i og uden for møbel‐ og tekstilbranchen.

Partnerne er – udover Magnus Olesen og Design Concern – møbeltekstilproducenten Gabriel, Udviklingscenter for Møbler og Træ, Videncenter for Intelligente Tekstiler samt kommunikationsvirksomheden Bexcom.

Stolen er resultatet af en lang og innovativ designproces og et unikt tværfagligt samarbejde, hvor målet har været at finde en systematisk måde, hvorpå virksomheder inden for møbelindustrien kan inddrage tværfaglig viden og seniorers behov og krav til en hvilestol.

Fakta
• ”Design for Alle” indebærer en bevidst brug af analyse af menneskers behov og ønsker og kræver brugerinvolvering i alle stadier af designprocessen. Konceptet stiller ligeledes krav til tværfaglighed og samarbejde på tværs af brancher m.v.

• Udviklingen bygger blandt andet på to brugerundersøgelser; dels en spørgeskemaundersøgelse blandt seniorer fra hele Danmark om sidde‐hvilemøbler og det at hvile sig, og dels en feltundersøgelse i brugeres hjem.

• Projektet er medfinansieret af Erhvervs- og Byggestyrelsen under den danske regerings program for brugerdreveninnovation.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.236