23948sdkhjf

Vinduesproducenter ser ingen tegn på bedring

Hos IdealCombi og Hvidbjerg Vinduet har man svært ved at genkende udmeldingerne om, at der er ved komme gang i økonomien.
Henning Søgaard, direktør hos vinduesproducenten IdealCombi, er jævnligt i kontakt med landets øvrige vinduesproducenter, og her er den umiddelbare melding, at den spæde fremgang i økonomien ikke er nået til vinduesbranchen:

- Det mærker vi overhovedet ikke noget til, og det danske marked er inde i et dybt sort hul. Jeg hører om kolossale nedgange, og situationen er den, at entreprenørerne stort set intet har at lave, og derfor bliver der ikke givet tilbud på arbejder, siger han til Nordjyske Medier.

Henning Søgaard forklarer, at den sæsonafledte salgsnedgang traditionelt holder sit indtog i januar, men i år dykkede salget allerede i september. Derfor forventer IdealCombi-direktøren en salgsnedgang i vinterhalvåret 2009/10 på 40-50 % sammenlignet med sommersæsonen.

Svært at sige hvor bunden er
Heller ikke hos Hvidbjerg Vinduet ser man specielt lyst på perspektiverne for 2010.

Administrerende direktør Claus Arberg, der også er formand for brancheforeningen VinduesIndustrien, bekræfter, at 2009 bliver dårligere end 2008, og han har generelt svært ved at se, hvornår udviklingen vender:

- Præcis, hvor bunden er, kan man ikke sige noget om på nuværende tidspunkt. Vi har været med på en lang optur, men som direkte underleverandør til byggeindustrien rammes vi naturligvis af krisen. Jeg håber blot, nedgangen ikke bliver så voldsom, siger Claus Arberg til Erhvervsbladet.

Han påpeger dog, at der er stor forskel på, hvordan de enkelte virksomheder er blevet påvirket af krisen. Således er de producenter, der satser på renoveringsmarkedet, ikke ramt så hårdt som leverandører til nybyggerier:

- Nogle af de største leverandører med meget store kontrakter oplevede en meget tidlig opbremsning på året i kølvandet på finanskrisen. For andre med mindre projekter rækkende over i renoveringsmarkedet kom opbremsningen mere glidende hen over året. Derfor er der naturligvis forskelle på virksomhedernes udvikling. De leverandører, der primært har satset på nybyggeri, er også forholdsvist hårdere ramt end de producenter, som har satset på renoveringsmarkedet, forklarer han.

Kilde: Nordjyske Medier / Erhvervsbladet

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.537