23948sdkhjf

Nobia Danmark bygger køkkener på før-krise-niveau

Køkkenkoncernen lancerer et af de bedste regnskaber nogensinde.

Nobia Denmark A/S, der står bag køkkenmærkerne HTH, Invita og uno form, kommer ud af 2016 med forbedringer både i driftsresultat og i omsætning.

Alle tre køkkenmærker har fremgang og det gode regnskab baner vejen for nye tiltag inden for Nobias 2020-strategi.

Før-krise niveau
Nobia Danmark leverer som nævnt et af de bedste regnskaber nogensinde med en stigning på godt 20 pct. i driftsresultatet målt på ebit fra 244 mio. kr. i 2015 til 294 mio. kr. i 2016 og en stigning i omsætning på 4,7 pct. fra 1,67 mia. kr. i 2015 til 1,75 mia. kr. i 2016.

Væksten i Danmark på 4,7 pct. er den samme som i resten af Norden. Eksportandelen er på ca. 43 pct. og ligger på samme niveau som i 2015. Resultatet efter skat er på 226 mio. kr. i 2016 mod 185 mio. kr. i 2015.

- Vi har en sund forretning med en stærk indtjening og tilvækst på knap 5 pct. Vi har styr på vores omkostningsniveau og øger derfor vores fokus på at vokse. Samtidig bygger vi lige så mange køkkener som i tiden før finanskrisen, og opgangstiderne ser umiddelbart ud til at fortsætte med kommende ordrer for både Invita, uno form og HTH, fortæller Rune Stephansen, adm. direktør hos Nobia Danmark.

Nemt hele døgnet rundt
Sidste år satte Nobias ledelse strøm til deres 2020-strategi, der betyder et særligt fokus på at optimere og sammenkæde de fysiske forretninger med websider og e-commerce platforme – og ikke mindst at gøre det muligt at blive inspireret i nye retninger og at købe køkkener på alle tider af døgnet.

- Netop i opgangstider skal vi være meget fokuserede på at drive en sund og konkurrencedygtig forretning, da det drejer sig om at øge produktiviteten på alle parametre fra produktion, logistik, distribution, sortiment, design og salg. Det gør vi kun med det rette fokus ledelsesmæssigt og med vores dygtige medarbejdere, som er fundamentet for, at vi kan vokse og være leveringsdygtige både på hjemme- og på eksportmarkederne, siger Rune Stephansen.

Det 30-årige Gør det Selv-HTH er som følge heraf for bare en måned siden blevet til HTH Go.

Peger i den rigtige retning
HTH Go er et helt nyt koncept testet i Danmark, som netop nu er ved at blive kørt i stilling til at komme ud på de andre nordiske markeder.

Med et nyt tegneprogram til kunderne, ny webshop, turbo på 24 timers service fra HTHs side med levering af 3D-tegning af kundernes nye køkken, alle medarbejdere på uddannelses-bænken, samt ny-indretning af 36 HTH-butikker, peger HTH Go allerede nu i den rigtige retning forretningsmæssigt.

- Generelt vil mange rigtigt gerne selv bestemme, hvor skabet skal stå og være dybt inde i designprocessen, men det skal også være nemt, hurtigt og designmæssigt i topkvalitet og til en god pris, fortæller Rune Stephansen med streg under, at Nobias 2020-strategi kaster mere af sig, da det er en rejse med høj fart.

Nyt butiksformat til efteråret
Rune Stephansen løfter derfor sløret for, at et nyt og meget mindre butiksformat bliver testet af med placering i det indre København og målrettet publikum i centrum. Når konceptet er flyvefærdigt, skal det foldes ud til de øvrige markeder, hvor Nobia er repræsenteret.

- Konceptet tager afsæt i en ny og smart teknologi og skal vise, at vi kan rykke lige så hurtigt som de beslutnings-dygtige kunder. Det nye butiksformat er et tillæg til de nuværende butikker for at komme tættere på vores kunder i byerne, slutter Rune Stephansen.

Nobia Danmark har med alle tre brands 121 butikker fordelt i Danmark, Sverige, Norge og Finland og beskæftiger samlet cirka 1.400 medarbejdere i Danmark.

Nobia Danmark A/S
mio. kr. 2016 2015
Nettoomsætning 7.750  1.672 
Bruttoresultat 679  608 
Resultat af primær drift 294  244 
Årets resultat 226  185 
Balancesum 814  870 
Egenkapital 489  439 
Antal ansatte 831  802 
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2016.

 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094