På Nobias danske kontor i Ølgod er der tilfredshed med et resultat for regnskabet 2014, som lander på den anden side af 200 mio. kr. for den primære drift.
Resultatet er det absolut bedste i firmaets historie – også bedre end i de glade år før finanskrisens indtog.
- Vores salg af køkkener på det danske marked steg med 6 procent i 2014, og det skyldes primært mere nybyggeri og flere huse og lejligheder, der bliver sat i stand. Væksten kom op i fart i andet halvår 2014, siger administrerende direktør Lars Bay-Smidt.
Omsætningen gik fra 1.524 mio. til 1.560 mio. kr., mens overskudsgraden voksede til rekordhøje 13 pct.
- Regnskabet viser, at det stadig kan lade sig gøre at producere i Danmark, hvis man virkelig har fokus på at arbejde effektivt og være innovativ. Det er en glæde – både for medarbejderne og de 70 pct. af danskerne, som siger, at det betyder noget, at deres køkken er dansk, siger Lars Bay-Smidt.

Fremgangen i 2014 er opnået på trods af store tab på valutakurser i Norge og Sverige. Valutakursudviklingen har alene påvirket resultatet negativt med mere end 30 mio. kr.
Andelen af omsætningen, som i 2014 var knyttet til eksport, var 45 procent mod 47 procent i 2013. Reguleret for valutaudsving var omsætningen på eksportmarkederne i 2014 på niveau med året før.
- Vi har justeret strategien for HTH i Sverige, og det virker. Vi har lukket alle vores butikker i Nordsverige, og det har givet en effektivisering af leverings- og distributionssituationen i det øvrige Sverige. Vi åbner nye butikker omkring de store byer og giver de eksisterende et løft. Eksempelvis åbner vi vores tredje butik i Stockholm her i april 2015, og i sidste uge åbnede vi tre nye butikker i Skandinavien. Desuden arbejder vi målrettet med det professionelle marked, hvor de store projekter ligger, forklarer Lars Bay-Smidt.
Nobia Denmarks overordnede strategi går på at styrke positionen på det danske marked samtidig med, at eksporten til nærmarkederne skal vokse.
I tæt samarbejde med typehusfirmaet HusCompagniet gik HTH i 2014 ind i Tyskland – i den nordtyske by Neumünster – og ifølge Lars Bay-Smidt er man kommet fint fra start.
- Vi ser store muligheder på det nordtyske marked, som ligger tæt på os og har en enorm byggeaktivitet samt en smag, der minder meget om den danske, siger Lars Bay-Smidt.