23948sdkhjf

Bodilsen-konkurs kostede dyrt for møbelagent

Bo Hannestad blev i juni tilkendt en stor erstatning for uberettiget fyring i en sag mod Bodilsen A/S. Kort tid efter gik fabrikken konkurs, og nu står agenten blot tilbage med sagsomkostningerne og store advokatregninger.
Møbelagenten Bo Hannestad, der driver virksomheden MBI France i Paris, arbejdede indtil for fem år siden som agent for møbelfabrikken Bodilsen A/S på det franske marked.

på får år var det lykkedes ham at oparbejde et marked på omkring 30 mio. kroner med de franske møbelhuse Aline og Atlas som de primære kunder.

Pludselig – og uden varsel – meddelte ledelsen hos Bodilsen, at man havde lagt ny strategi og i stedet ville satse på storkunderne. Det betød, at Hannestads kunder blev ladt i stikken:

- Hvordan tror du det føltes at skulle gå ud og sige til sine kunder, at de ikke kunne få leveret de møbler, som de allerede havde brugt millioner på at markedsføre i stor stil, fordi det nu engang ikke passede den danske fabrik at levere varerne?, spørger Bo Hannestad retorisk i et interview med Jyllandsposten.

Fallit dagen efter betalingsfrist
Den ændrede strategi medførte efterfølgende, at Bodilsen tilbage i 2004 fyrede møbelagenten, men det ville Hannestad ikke finde sig i. Ifølge hans opfattelse var fyringen, der kostede ham 1,1 mio. kroner i provision, uberettiget, og i juni i år fik han Højesterets ord for, at Bodilsen havde handlet imod loven.

Retten tilkendte således Bo Hannestad 600.000 kroner i erstatning og renter, men den 24. juni, dagen efter at pengene skulle være betalt, gik Bodilsen A/S som bekendt konkurs:

- Jeg står tilbage med sagsomkostninger og advokatregninger på mere end 600.000 kroner og må konstatere, at man som virksomhed kan undgå en straf ved at udnytte restsystemets langsommelighed og ved efterfølgende at gå konkurs, siger Hannestad, der mener, at Bodilsen har udvist en total mangel på handelsmoral.

- For mig er det ekstra bittert at erfare, at den tidligere ledelse af virksomheden nu forsøger at rekonstruere fabrikken, fordi en storkunde angiveligt har garanteret omsætningen frem til 2014. Selv om det lykkedes for dem at genskabe virksomheden, har de næppe planer om at udbetale mig pengene, slutter han.

Kilde: Jyllandsposten

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109