En kendskabsmåling udarbejdet af Epinion Capacent afslører, at hver tredje dansker nu kender til FSC-mærket og ved, hvad det står for. For blot et år siden var mærket kun kendt af hver syvende dansker.
Loa Dalgaard Worm fra FSC Danmark er begejstret.
- At så mange på så kort tid har fået kendskab til FSC viser os, at forbrugerne er begyndt at tænke sig om i deres indkøb. Danskerne har fået øjnene op for, at det er nødvendigt at gøre en forskel for at afhjælpe klodens klima- og sociale problemer. Og med mærkningsordninger som FSC og Fairtrade er det nemt – man skal blot vælge det rigtige produkt på hylden, siger hun.
Fremgangen skyldes især, at mange virksomheder er gået ind i arbejdet med bæredygtigt træ og papir. Meget tyder da også på, at danskerne i 2008 vil vælge FSC-mærket frem for ucertificerede varer. Sådan lyder det blandt andet fra virksomheder, der producerer og forhandler FSC-mærkede produkter.
Anders Bundgaard, Adm. direktør hos Trip Trap siger:
- Hos Trip Trap har vi gennem en årrække satset på miljø og etik i vores produktion. Vi kan mærke en øget interesse fra forbrugerne på disse områder, og vi mærker en stigende efterspørgsel på varer med FSC-mærket.
Hos Coop Danmark har man også oplevet en årlig stigning på havemøbelsalget på 10%, siden man i 2003 gik over til udelukkende at sælge FSC-certficerede produkter.
Målet for FSC Danmark er dog ikke nået endnu – Størstedelen af danske forbrugere skal fremover have kendskab til mærket.