Ny kampagne: Et billigt køb på nettet kan blive dyrt for din sikkerhed
Store rabatter lyder nogle gange for gode til at være sande. Og det er de måske også.
Det kan nemlig være fristende i den kommende, dyre juletid, at gå på jagt efter de gode tilbud og billige produkter, men nu lancerer Sikkerhedsstyrelsen en ny kampagne, der skal gøre forbrugerne opmærksom på, at de skal overveje sikkerheden, når de handler på nettet. Det skriver styrelsen i en pressemeddelelse.
- Markedet domineres i stigende grad af store udenlandske online-markedspladser, hvor det kan være svært at gennemskue, hvem der reelt er afsender på produktet. Dermed skal man som forbruger også overveje, om man stoler på, at reglerne for produktsikkerhed er overholdt, siger Kirsten Wilbour Dam Christiansen, vicedirektør i Sikkerhedsstyrelsen, i meddelelsen. Hun fortsætter:
- Nu søsætter vi en ny kampagne for at få forbrugerne til at tænke på sikkerheden en ekstra gang, før de klikker på deres næste køb – især når rabatten er i top og prisen er helt i bund.
En af de store online-markedspladser, som især kritiseres for tiden, er kinesiske Temu.
Korte film på sociale medier
”Sikkerheden er på spil”, lyder budskabet i fire korte, humoristiske film, som i den kommende tid dukker op på sociale medier som Facebook, Instagram og TikTok.
Spillet, som filmene refererer til, drejer sig om at vinde store rabatter, når et godt tilbud dukker op online. Men det afsløres, at der samtidig kan være en bagside ved at lade sig lokke af lave priser og glemme, at der også skal stilles krav til sikkerheden ved de ting, man køber, påpeger Sikkerhedsstyrelsen.
Forbrugere anmelder ikke produkter fra online-markedspladser
Sikkerhedsstyrelsen modtager dagligt anmeldelser om farlige produkter, men der kommer stort set ikke anmeldelser fra forbrugere, når produkter er købt på en online-markedsplads.
- Et billigt produkt kan være lige så farligt som et dyrt, og vi vil rigtigt gerne have anmeldelser via hjemmesiden Produkter.dk, så vi kan gøre en indsats for, at ingen kommer til skade med et farligt produkt. Folk skal ikke tænke, at når et produkt er billigt, må man også leve med en risiko. I Danmark og EU er der sikkerhedskrav til produkter, uanset om de er dyre eller billige, siger Kirsten Wilbour Dam Christiansen.
Hun håber, at rigtigt mange danskere vil se kampagnefilmene og blive mere opmærksomme på sikkerheden ved de produkter, de køber. Det drejer sig ikke kun om de typer af produkter, som Sikkerhedsstyrelsen fører kontrol med.
- En række organisationer og myndigheder bidrager til, at produktsikkerheden skal være i orden for danske forbrugere, og de bakker op om vores kampagne, siger Kirsten Wilbour Dam Christiansen.
”Sikkerheden er på spil” støttes af Dansk Erhverv, Dansk Industri, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet TÆNK, Fødevarestyrelsen, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Miljøstyrelsen, og kampagnens videoer vil også kunne ses på deres sociale medier.